Jump to content

Skolpräst.


Mark
 Share

Recommended Posts

Hmmja, jag är helt klart för skolpräster men prästerna ska dock inte vara anställda av skolorna, utan de ska arbeta för kyrkan och ha skolor inom sitt arbetsområde. De kan besöka skolorna t.ex. 1 gång/vecka och då kan elever som vill diskutera andliga och existentiella frågor m.m. besöka prästerna i fråga.

Tycker f.ö. inte att det är relevant att fråga sig varför man inte anställer andra religioners, dvs icke-kristna religioners, "präster". Jämförelsen låter sig inte göras eftersom prästerskapen i många av de andra större religionerna (förutom möjligtvis i judendomen) inte har samma personligt själavårdande/samtalande roll som inom kristendomen, utan där handlar det oftast primärt om enbart religiös ledning. Inom t.ex. islam finns ju inte ens ett prästerskap.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 43
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hmmja, jag är helt klart för skolpräster men prästerna ska dock inte vara anställda av skolorna, utan de ska arbeta för kyrkan och ha skolor inom sitt arbetsområde. De kan besöka skolorna t.ex. 1 gång/vecka och då kan elever som vill diskutera andliga och existentiella frågor m.m. besöka prästerna i fråga.

Mm, jag håller med om det. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så de flesta skolpräster (och för den delen, många kuratorer) jobbar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett vettigt argument, och jag kan hålla med om att som skolan ser ut idag finns det mer akuta saker att lägga pengar på (som behöriga lärare) än en skolpräst. Men är du emot skolpräst av "brist på resurser"-skäl, eller för att du av principskäl inte vill att religion ska beblanda sig med skolverksamhet?

Neither. För det första så har jag inga principer eftersom principer är allmängiltiga och eftersom jag anser att inget är allmängiltigt har jag inga principer. För det andra så vill jag inte ditten eller datten, jag bara tycker i frågan. Jag tycker inte att religion ska ha något med skolan att göra eftersom det står i strid med drömmen om ett sekulärt samhälle.

Det är klart att en bra kurator säkert kan hjälpa vilsna ungdomar i många frågor, inklusive de om religion och livsåskådning. Men de är inte utbildade eller utrustade för det, och generellt sett är det inte en del av deras jobb, tvärtom vad du påstår. De är snarare i regel tränade att prata med ungdomar om mer världsliga saker som skolsituationen, mobbing, hur kärlekslivet är, vad man har för framtidsplaner, drömmar - saker som för den delen är minst lika viktigt för ungdomar.

Okej, kolla: Kris som kris. En spirituell kris följer ungefär samma mönster som en personlig kris eller vilken annan sorts kris man nu kan tänkas ha. "Jag vet inte vem jag är längre" är inte långt ifrån "jag vet inte vad jag tror längre". En elev är förvirrad och behöver prata med någon. En skolkurator ska vara utbildad socionom som jag förstått det och att hantera en sån fråga är precis vad en socionom är utbildad till. Var är luckan som så tvunget måste fyllas?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...