Jump to content

Skolpräst.


Mark
 Share

Recommended Posts

Jag får väl ta tillfället i akt efter debatten angående TROMS att starta en tråd där vi kan avhandla huruvida det är rätt eller fel att man har präster i skolan (se Skoltråden för tidigare debatt).

Själv så har jag ingen direkt åsikt om detta, eftersom att det inte intresserar mig så mycket huruvida det finns en präst i skolan eller ej, men

jag kan tänka mig att det finns gott om diskussionsunderlag ändå även om jag själv inte är en debattör och inte ibland vet vad jag själv säger (lol).

Men jag kan tillföra lite till tråden hoppas jag.

Men om jag måste komma med en direkt åsikt nu när jag tänker på det, så tycker jag att det är rätt att det finns skolpräster av den enkla anledningen att det faktiskt finns troende ungdomar som kan behöva vägledning och då hellre pratar med en skolpräst än en kurator. Jag är själv inte troende, men varför jag valde att prata med en skolpräst och inte en vanlig kurator berodde på att jag ville se vad den egentliga skillnaden var (naturligtvis så pratade jag ju inte med honom endast av den anledning, men det hör inte hit) och det enda jag kan säga är; det skiljer sig beroende på vilket problem man kommer med. Vill man diskutera sin tro och religion, så råder jag att man hellre väljer en skolpräst snarare än en kurator (det säger ju sig självt). Jag har även diskuterat med skolans kurator, men det fanns inte samma förståelse där som jag fann hos skolprästen.

Och please, jag vet att jag skriver luddigt och det framgår verkligen inte vad jag försöker säga. Ni behöver verkligen inte påpeka det och komma med påhopp om vilken dålig debattör jag är, det vet jag redan att jag är. Jag vill föra en diskussion vidare som inte platsar in i Skoltråden så därför startade jag en ny tråd angående detta ämne. Vi får se hur mycket jag skriver här, jag vill inte hamna i en debatt där jag framställer mig själv som en idiot.

Tack för förståelsen.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 43
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det får, för min del, gärna finnas kuratorer som även använder sig av titeln präst. Det som kliar i mina ögon är att det rakt av heter skolpräst. Känner sig verkligen troende personer inom övriga religioner sig bekväma med att prata med en präst? Känns det inte mer logiskt att anställa en kurator till som alla kan dra nytta av?

Kan säga direkt att jag inte skulle vilja sitta och tala ut om problem med en präst. Som sagt, stor skillnad om han inte heter det utan kurator, för då är det till kuratorn jag går.

@Mark: Det enda "misstaget" med dina "Debatt-inlägg" är att du påpekar att du tror att de är dåliga. Det är bra inlägg och det framgår vad du tycker!

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag man lägger alldeles för stor betoning på yrkesnamnet. Vår skolpräst säger att han endast tar upp religion om eleven han pratar med vill det. Så egentligen fyller skolprästen exakt samma funktion som en kurator, med den lilla skillnaden att skolprästen kan vägleda en religiöst om man så vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag man lägger alldeles för stor betoning på yrkesnamnet. Vår skolpräst säger att han endast tar upp religion om eleven han pratar med vill det. Så egentligen fyller skolprästen exakt samma funktion som en kurator, med den lilla skillnaden att skolprästen kan vägleda en religiöst om man så vill det.

Men det är endast för kristna då, eller?

Som jag skrev i den andra tråden så tycker jag, som skattebetalare, att det är ytterst viktigt att de statliga verksamheterna hålls sekulära på alla plan.

Vad skulle folk säga om det gick runt en skolrabbi, en skolimam, eller - om vi bortser från de tre abrahimitiska religionerna och tänker oss att människor med betydligt mindre religioner vill ha "präst-liknande" anställda på skolorna. T.ex pastafarier, scientologer etc. Skulle ni tycka det vore okej?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är endast för kristna då, eller?

Som jag skrev i den andra tråden så tycker jag, som skattebetalare, att det är ytterst viktigt att de statliga verksamheterna hålls sekulära på alla plan.

Vad skulle folk säga om det gick runt en skolrabbi, en skolimam, eller - om vi bortser från de tre abrahimitiska religionerna och tänker oss att människor med betydligt mindre religioner vill ha "präst-liknande" anställda på skolorna. T.ex pastafarier, scientologer etc. Skulle ni tycka det vore okej?

Nej, det är inte enbart för kristna. Skolprästen finns ju där för alla, oavsett etnicitet, kön eller religion. Det första syftet är inte att ge religiös vägledning, utan ge hjälp, "vanlig" vägledning, vara en person som lyssnar och agera i stort sett som en kurator. Bara för att man går till en skolpräst behöver det inte betyda att man är kristen eller religiös ö.h.t. Vi har konstigt nog ingen kurator på vår skola och då fungerar en skolpräst utmärkt. Sedan säger jag ännu en gång att han i första hand aldrig ger religiös vägledning, utan det är enbart om personen som söker sig till en skolpräst vill få religiös vägledning.

Sedan tycker jag ännu en gång att du lägger för stor betoning på yrkesnamnet. Visst kallas yrket skolpräst, men bara för det så behövs inte skolrabbis, skolimams m.m. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, men vi anses fortfarande vara ett kristet land och kristendomen är den största religionen i Sverige. Därför tycker jag det är befogat att det finns en skolpräst om en skola nu vill ha det. Jag förstår din point med pastafarier, scientologer m.m, men det är bara löjligt och kommer aldrig att hända. Inte inom en snar framtid i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är inte enbart för kristna. Skolprästen finns ju där för alla, oavsett etnicitet, kön eller religion. Det första syftet är inte att ge religiös vägledning, utan ge hjälp, "vanlig" vägledning, vara en person som lyssnar och agera i stort sett som en kurator. Bara för att man går till en skolpräst behöver det inte betyda att man är kristen eller religiös ö.h.t. Vi har konstigt nog ingen kurator på vår skola och då fungerar en skolpräst utmärkt. Sedan säger jag ännu en gång att han i första hand aldrig ger religiös vägledning, utan det är enbart om personen som söker sig till en skolpräst vill få religiös vägledning.

Men tror du inte det är någorlunda obekvämt för personer som inte tror på dem kristna guden att gå till en person som just säger sig vara en länk mellan människa och gud?

En präst ska inte anställas på statliga skolor, de har inte där att göra! Om de vill anställas som kuratorer får de ta av sig kragen och göra ett jobb som vilken annan sekulär kurator hade gjort!

Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, men vi anses fortfarande vara ett kristet land och kristendomen är den största religionen i Sverige. Därför tycker jag det är befogat att det finns en skolpräst om en skola nu vill ha det.

Om att Sverige är ett kristet land kan man diskutera. Jag anser inte att det räcker att en religion är störst för att få ett land att kallas kristet, muslimskt eller något sådant.

Jag förstår din point med pastafarier, scientologer m.m, men det är bara löjligt och kommer aldrig att hända. Inte inom en snar framtid i alla fall.

Varför då? De som vill kan ju få religiös vägledning och de som vill endast vill använda dessa personer som kuratorer kan göra det. Eller vad var det du sa?

Man kan garva åt konstiga pastadyrkare eller knasiga scientologer som tror på ufon, men när man ifrågasätter kristendomen och klämmer till litegrann så blir det genast seriöst och alla ska få tro vad dem vill utan att behöva förklara sig.

Du behöver bara svara på varför min idé är löjlig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men tror du inte det är någorlunda obekvämt för personer som inte tror på dem kristna guden att gå till en person som just säger sig vara en länk mellan människa och gud?

En präst ska inte anställas på statliga skolor, de har inte där att göra! Om de vill anställas som kuratorer får de ta av sig kragen och göra ett jobb som vilken annan sekulär kurator hade gjort!

Alltså, folk som inte känner sig bekväma med den religion en skolpräst förespråkar skall inte behöva vända sig till en skolpräst. Men jag ser verkligen inte att någon förutom väldigt hardcore-troende tänker så i det läge man sitter i. Man går ju ändå till en skolpräst då man mår dåligt, man behöver någon att prata med och man behöver hjälp. Om det nu endast fanns en skolrabbi t.ex, så skulle jag inte tveka att gå till en sådan om jag mådde så illa som de flesta som går dit gör. Det handlar trots allt inte om religion, utan om hjälp och vägledning utan tyngd på religion.

Sedan finns det vanliga kuratorer på de flesta skolor som även har en skolpräst. Om man inte känner sig bekväm nog att gå till någon som har en annan syn än en själv så kan man gå till en kurator. Men jag förstår inte verkligen inte menilngen med det. Jag vänder mig till någon som kan hjälpa mig och vara generös, oavsett vad för syn eller åsikter den människan har. Om man inte kan acceptera att en annan människa har en annan syn än sig själv, trots att den människan kan hjälpa dig, så har det bara gått för långt.

Om att Sverige är ett kristet land kan man diskutera. Jag anser inte att det räcker att en religion är störst för att få ett land att kallas kristet, muslimskt eller något sådant.

Det är helt och hållet din personliga åsikt.

Varför då? De som vill kan ju få religiös vägledning och de som vill endast vill använda dessa personer som kuratorer kan göra det. Eller vad var det du sa?

Man kan garva åt konstiga pastadyrkare eller knasiga scientologer som tror på ufon, men när man ifrågasätter kristendomen och klämmer till litegrann så blir det genast seriöst och alla ska få tro vad dem vill utan att behöva förklara sig.

Du behöver bara svara på varför min idé är löjlig!

Därför skolan inte har råd och inte har användning för sådana personer. Tror du själv på att skolan inom en snar framtid kommer ha runt tio stycken anställda med helt olika synsätt på liv och religion, men ändå användas till samma sak. Det går inte till så. Kristendomen är den största religionen i Sverige och oavsett om du tycker att Sverige är ett kristet land eller ej, så är det ett faktum att kristendomen är störst. Just därför tycker åtminstone jag att det är befogat med en skolpräst.

Jag har aldrig påstått att din idé är löjlig. Jag accepterar din åsikt, men jag har en annan åsikt.

Varför hatar du kristna och kristendomen så jävla mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag man lägger alldeles för stor betoning på yrkesnamnet. Vår skolpräst säger att han endast tar upp religion om eleven han pratar med vill det. Så egentligen fyller skolprästen exakt samma funktion som en kurator, med den lilla skillnaden att skolprästen kan vägleda en religiöst om man så vill det.

Varför är han då anställd som präst och inte kurator?

Om att Sverige är ett kristet land kan man diskutera. Jag anser inte att det räcker att en religion är störst för att få ett land att kallas kristet, muslimskt eller något sådant.

Vad sägs om att almanackan är full med kristna högtider?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är han då anställd som präst och inte kurator?

Därför att hans enda uppgift inte är att hjälpa människor, utan göra föreläsningar m.m. Sedan är ju skillnaden precis som jag sagt tidigare att han kan ge religiös vägledning om någon så vill. Skolor som anställer skolpastorer anser väl att man får en kurator, men så mycket extra mer på köpet med tanke på att han kan göra mer saker än en kurator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sägs om att almanackan är full med kristna högtider?

... och i majoriteten av alla länder i världen är året 2009. Betyder det att alla dessa länder är kristna?

Varför hatar du kristna och kristendomen så jävla mycket?

Det är inte bara kristendomen ska du se. Jag gillar ingen religion. Ingen.

Vill du vet mer får du skriva på MSN.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att hans enda uppgift inte är att hjälpa människor, utan göra föreläsningar m.m. Sedan är ju skillnaden precis som jag sagt tidigare att han kan ge religiös vägledning om någon så vill. Skolor som anställer skolpastorer anser väl att man får en kurator, men så mycket extra mer på köpet med tanke på att han kan göra mer saker än en kurator.

Kan han göra mer bara för att hans titel är präst än om den vore kurator, menar du?

Jag skulle känna mig obekväm i att prata med en präst när han är i sin präst-roll. Skulle inte känna att han var ämnad för mig. Om jag skulle vilja gå till en kurator får han vara muslim, homosexuell, nazist eller vad han vill bara han sköter sitt yrke professionellt. Skulle han däremot heta Skolnazist skulle det genast bli obehagligt, igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om att Sverige är ett kristet land kan man diskutera. Jag anser inte att det räcker att en religion är störst för att få ett land att kallas kristet, muslimskt eller något sådant.

Varför då? De som vill kan ju få religiös vägledning och de som vill endast vill använda dessa personer som kuratorer kan göra det. Eller vad var det du sa?

Man kan garva åt konstiga pastadyrkare eller knasiga scientologer som tror på ufon, men när man ifrågasätter kristendomen och klämmer till litegrann så blir det genast seriöst och alla ska få tro vad dem vill utan att behöva förklara sig.

Du behöver bara svara på varför min idé är löjlig!

Eftersom tro inte är ett statiskt tillstånd utan snarare en levande process som med tid kan ändra sig så visst är det svårt att på ett papper få det förklarat för sig att ett helt land helt enkelt är antingen kristet eller muslimskt (med mera), men nog måste man se Sverige som ett kristet land eftersom det trots allt - oavsett hur man själv känner för det - är majoriteten utövare som räknas. Självklart finns det minoriteter inom landets gränser som förtjänar att ha sin tro representerad, men det fungerar väl inte riktigt så.

Men sure, lyckas scientologerna eller pastadyrkarna att bli herren på täppan - och iom det knuffa ned de giganter som suttit där ett par tusen år nu - kan vi säkert se sådana istället för präster i skolan. Tycker den teorin låter rätt befängd dock.

Skall också sägas att jag inte garvar åt någon religion. Jag har helt enkelt inte så svårt att finna mig i att kristendomen är det som gäller och att vi tack vare det förses med präster på skolan istället för t.e.x imamer och liknande. Jag behöver inte vara en utövande kristen för att finna mig i det.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan han göra mer bara för att hans titel är präst än om den vore kurator, menar du?

Jag skulle känna mig obekväm i att prata med en präst när han är i sin präst-roll. Skulle inte känna att han var ämnad för mig. Om jag skulle vilja gå till en kurator får han vara muslim, homosexuell, nazist eller vad han vill bara han sköter sitt yrke professionellt. Skulle han däremot heta Skolnazist skulle det genast bli obehagligt, igen.

Han kan inte göra mer, men han kan användas på fler plan.

En skolpräst sköter väl sitt yrke minst lika professionellt som en kurator. Folk är enligt mig bara rädda för att skolprästen är kristen och att man inte känner sig bekväm att prata ut sina problem med någon som har andra synsätt än sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han kan inte göra mer, men han kan användas på fler plan.

En skolpräst sköter väl sitt yrke minst lika professionellt som en kurator. Folk är enligt mig bara rädda för att skolprästen är kristen och att man inte känner sig bekväm att prata ut sina problem med någon som har andra synsätt än sig själv.

Som sagt, jag pratar gärna med en kurator som är präst. Jag skulle aldrig få för mig att gå till en präst med mina problem, dock. Jag har haft nära kontakt och relativt djupa samtal med troende både muslimer och kristna, men då har jag pratat med de för att de varit kompisar.

Om man går till en skolpräst och inte drar nytta av att han har denna titel, varför väljer man då denne istället för en kurator?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag t.ex. muslimska friskolor i Sverige är mycket bekymmersamt, och då kan det inte samtidigt vara okej med präster som enda kurator på de kommunala skolorna.

Kicken: du sa att han undervisade också, hoppas det inte är i evolutionslära!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...