Jump to content

Ilegal fildelning


Blade87
 Share

Recommended Posts

Hej har lite funderingar kring ilegal fildelning, hur stort chans är det igentligen att åka fast i ett land som sverige? vad jag vet har det än så länge inte blivit någon domstolsprövning såhär långt efter införandet av Ipred lagen mot en enskild person. När jag pratar med folk i min närhet är det en hel del som anser att det är riskfritt att ladda ner några album då och då för privat bruk, medans vissa blivit helt avskräckta av den nya lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De bryr sig nog inte om en svensson som kör en hit & run, dvs laddar hem något och skiter fullständigt i att ladda upp. Sen finns det dem som är envisa nog att ladda upp, de löper heller inte så stor risk. Större chans att man blir skjuten av en skolkamrat än att bli tagen för fildelning.

Man vill ju få tag i de som laddar upp massor av material varje dag, så kallade Uploaders. Ladda upp några torrenter om du vill, så länge det inte är barnporr förstås. Vill du minska risken ytterligare så föreslår jag att du laddar hem material från privata torrentsidor. Thepiratebay exempelvis hade jag avstått ifrån.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hur stort chans är det igentligen att åka fast i ett land som sverige?
Större chans att man blir skjuten av en skolkamrat

Risk, för bövelen!

Vill du minska risken ytterligare

Now that's what I'm talking about.

____

Jag tror inte heller att risken är särskilt stor, men min nedladdning har verkligen minskat sedan IPRED infördes för snart ett halvår sedan, jag har klarat mig bra! Skulle dock knappast överleva utan Spotify.

edit: stavfel

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ökat min nedladdning efter IPRED. Risken är lika med noll om du laddar ner till dig själv och alltid håller samma nivå på datatrafik. Du kommer ha en högre trafik men en jämn, så det skulle mer se ut som du helt enkelt surfar mer och det är många datorer/servrar i hemmet.

Second that!

För min del är det inte för att vara trotsig cool_boy som minsann vågar tanka även efter IPRED. Utan för att det helt plötsligt har blivit mycket svårare att hålla ration uppe då nästan ingen leechar alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Second that!

För min del är det inte för att vara trotsig cool_boy som minsann vågar tanka även efter IPRED. Utan för att det helt plötsligt har blivit mycket svårare att hålla ration uppe då nästan ingen leechar alls.

Det har jag inte märkt av per se, men för min del har det mest ökat för jag har skaffat mer utrymme som ska fyllas ut. Nu pajjade ju iofs min dator men har fyllt upp farsans laptop till bristningsgränsen nu. Kan ha o göra med att utbudet är så bra på tracern jag hänger på. 200k användare, flera olika grupper och personer som släpper material enbart på den trackern. Oftast bättre än scene.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag inte märkt av per se, men för min del har det mest ökat för jag har skaffat mer utrymme som ska fyllas ut. Nu pajjade ju iofs min dator men har fyllt upp farsans laptop till bristningsgränsen nu. Kan ha o göra med att utbudet är så bra på tracern jag hänger på. 200k användare, flera olika grupper och personer som släpper material enbart på den trackern. Oftast bättre än scene.

Åh fan det låter ju skitnice. Jag är bara medlem på tre svenska trackers där ingen är speciellt jättestor, så det gäller att vara aktiv och taktisk såhär i början (Två av dem) så man inte halkar in på fel sida om ratiogränsen. Den tredje trackern där jag varit medlem länge, och även den trackern som är störst, har jag redan såpass bra ratio att man inte behöver tänka så jättemycket. Men även där är det otroligt få leechers så när man väl måste bygga ratio där igen så får man bli taktisk igen.

De utländska trackersen jag är medlem på är det däremot inget leechproblem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...