Jump to content

Neger


Joe Dirt
 Share

Recommended Posts

När jag började på gymnasiet så hade vi 3 stycken svarthyade (negers) i klassen, när jag väl hade börjat lära känna dom mer blev jag bara tvungen att fråga dom vad dom tycker om ordet neger.

"Sålänge ordet används på rätt sätt mot mig och jag ser på personen att han/hon inte menar illa så bryr jag mig inte, däremot om det skulle komma en skinboll med bombarjacka etcetc skulle jag givetvist reagera mot det!"

Jag förstår inte riktigt varför ordet neger skulle vara rasistiskt, det låter enligt mig bättre att säga neger än att han är svart/blatte.

Dessutom, med tanke på hur man använder ordet spelar ju också oerhört mycket roll hurvida det blir rasistiskt eller ej.

Exempelvis. Ska man förklara hur en person i fråga ser ut kan man ju säga "Ja, han är neger.... etcetc"

Om man däremot säger "Negerjävel" blir det mer ondare sagt.

Ordet neger är sannerligen ett intressant ord!

Hahhahah

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ordet har fått en väldigt dålig klang i dagens samhälle men jag tycker inte att det är fel att kalla någon neger med tanke på ordets egentliga innebörd. Fast oftast är det nog bästa att avstå med tanke på hur folk ser på det idag eftersom det väldigt lätt kan (tyvärr) missuppfattas, eller helt enkelt uppfattas som något negativt. Använder själv hellre ordet mörkhyad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ordet har fått en väldigt dålig klang i dagens samhälle men jag tycker inte att det är fel att kalla någon neger med tanke på ordets egentliga innebörd. Fast oftast är det nog bästa att avstå med tanke på hur folk ser på det idag eftersom det väldigt lätt kan (tyvärr) missuppfattas, eller helt enkelt uppfattas som något negativt. Använder själv hellre ordet mörkhyad.

Men att säga sådär är bara crap. Ord och symboler är VAD MAN GÖR DET TILL, inte VAD DE GJORDES TILL ATT BLI. Umberto har redan nämnt ordet fitta som från början betydde våt ängsmark, detsamma med exempelvis Tors hammare som tyvärr har blivit en nazistsymbol. Ordet neger var från början ett neutralt ord, men det är det inte längre. Det har fått en negativt klang och används ofta som en förolämpning - säger ni det till någon är således risken stor att de tar det som en förolämpning oavsett om ni menar det eller ej. Mörk eller mörkhyad duger fint.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...