Jump to content

Varför värvar Eredivise så många svenskar?


kicken
 Share

Recommended Posts

Så, jag kom att tänka på en ganska lustig sak. Lagen i Eredivise har en tendens att värva en hel del från allsvenskan och ö.h.t svenskar. Ibrahimovic, Berg, Toivionen, Wernbloom, Elm, Kenny osv osv. Listan kan göras väldigt lång. Frågan jag ställer er då är varför Holland är så intresserade av svenska spelare. Jag menar, det finns massor av ligor som är i jämnklass med Eredivise, men på senare år känns det som en kraftig majoritet från AS går till just Eredivise. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så, jag kom att tänka på en ganska lustig sak. Lagen i Eredivise har en tendens att värva en hel del från allsvenskan och ö.h.t svenskar. Ibrahimovic, Berg, Toivionen, Wernbloom, Elm, Kenny osv osv. Listan kan göras väldigt lång. Frågan jag ställer er då är varför Holland är så intresserade av svenska spelare. Jag menar, det finns massor av ligor som är i jämnklass med Eredivise, men på senare år känns det som en kraftig majoritet från AS går till just Eredivise. Varför?

Dom gillar bajs

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som spelar i Italien, Tyskland, Spanien, Frankrike eller England skulle vilja gå till en holländsk klubb då ligan är sämre. Därför satsar holländska på att köpa killar från sämre ligor, däribland Allsvenskan, som gärna går till Holland då det är en bra språngbräda till bättre ligor (Zlatan, van der Vaart, Sneijder på senare år, Davids, Seedorf, Kluivert förr har alla lirat i Holland (Ajax), och är nu i större klubbar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför satsar holländska på att köpa killar från sämre ligor, däribland Allsvenskan, som gärna går till Holland då det är en bra språngbräda till bättre ligor (Zlatan, van der Vaart, Sneijder på senare år, Davids, Seedorf, Kluivert förr har alla lirat i Holland (Ajax), och är nu i större klubbar).

Det kan ju vara för att dom är holländare, alla bättre svenska spelare har ju lirat i allsvenskan med innan de tagit steget ut..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allsvenska lag kan inte förhandla. De släpper spelare för tok för billigt om man jämför med en jämnbra spelare från en annan liga. Kolla bara på Sulejmani, han är den dyraste värvningen i Eredivise någonsin när Ajax köpte honom för €16,25m (ungefär 185 miljoner sek). Han har gjort 8 mål på 27 matcher. Jämför med Berg, som Groningen köpte för £2.5 million (ungefär 38 miljoner sek då han köptes). Han har gjort 32 mål på 56 matcher.

edit: Det jag ville ha sagt med detta var ju då självklart att holländska klubbar har fattat detta och därför håller ett extra öga på Allsvenskan.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kvalitén på den holländska ligan har sjunkit drastiskt de senaste åren, bara att kika på framgångarna i Europa etc, och med det även ekonomin. Att värva svenskar är för många lag kanske rätt ekonomiskt skonsamt?

Ingen som spelar i Italien, Tyskland, Spanien, Frankrike eller England skulle vilja gå till en holländsk klubb då ligan är sämre. Därför satsar holländska på att köpa killar från sämre ligor, däribland Allsvenskan, som gärna går till Holland då det är en bra språngbräda till bättre ligor (Zlatan, van der Vaart, Sneijder på senare år, Davids, Seedorf, Kluivert förr har alla lirat i Holland (Ajax), och är nu i större klubbar).

Det förstår jag, men det besvarar fortfarande inte frågan enligt mig. Visst, det är ekonomiskt skonsammare, men jag kan inte tänka mig att det är endast därför. Att säga att de värvar de spelare som är bra och att dessa råkar befinna sig i AS är en dålig förklaring med tanke på vilken låg standard AS håller. Visserligen värvar de en blandning av etablerade spelare och talanger från AS och inte botten- eller medelskiktet, men det känns som det måste finnas något annat svar på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hey, vi är uppmanade att skapa trådar istället för att använda de "officiella".

Jag skulle snarare säga att 'uppmaningen' är att inte använda TROMS för frågor som i första hand kan besvaras i en officiell tråd, eller i andra hand en nyskapad tråd.

Det här känns som solklart Fotbollstråden-material.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle snarare säga att 'uppmaningen' är att inte använda TROMS för frågor som i första hand kan besvaras i en officiell tråd, eller i andra hand en nyskapad tråd.

Det här känns som solklart Fotbollstråden-material.

Mm, jag förstår! Men jag skulle aldrig fått lika bra respons som jag fick nu om det här skulle legat i fotbollstråden! :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...