Jump to content

Projektarbete


Tux
 Share

Recommended Posts

När sommaren är slut så är det trean som gäller för mig, det betyder alltså att jag måste börja på mitt projektarbete - dock vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag har dem här områdena att välja mellan: Kemi / Fysik / Matematik och Biologi. Jag vill inte välja något som är omöjligt att göra men inte heller något tråkigt och simpelt.

Jag har funderat på de här sakerna...

- Antimateria (Väldigt intressant, inte alla som vet vad det är men man vet väldigt lite om det = litet område?)

- Tidsresa (Väldigt intressant, finns gott om källor och teorier men lite tråkigt att man inte kan demostrera det)

- Typ nått ämne som läker sår snabbare än vanligt? (Typ Herbology och liknande)

Behöver tips!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ju gärna skapa någonting också (annat än enbart en rapport), och tyvärr kan du nog varken åstadkomma tidsresor eller antimateria :(

Själv gick jag också natur och byggde en odlingsanläggning i en garderob. Det blev en bra blandning av biologi och teknik, teori och praktik. Gör något du själv är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ju gärna skapa någonting också (annat än enbart en rapport), och tyvärr kan du nog varken åstadkomma tidsresor eller antimateria :lol:

Precis, jag är rätt säker på att det finns nåt inom Kemi eller Fysik som jag kan skapa och skriva om, måste bara hitta det :(

Det är därför jag behöver tips, det kanske är så att någon har läst/sett något underligt spännande på nätet haha :lol:

Fler tips! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, jag är rätt säker på att det finns nåt inom Kemi eller Fysik som jag kan skapa och skriva om, måste bara hitta det :(

Det är därför jag behöver tips, det kanske är så att någon har läst/sett något underligt spännande på nätet haha :lol:

Fler tips! :lol:

En klasskompis åkte vasaloppet. Där måste det väl finnas massor att lära sig angående fysik och skidvalla? Eller biologi och träningen inför, hur kroppen reagerar under tiden osv.? Nu vet jag inte hur sportig du är, men det är annorlunda och väckte mycket positivt intresse bland lärare.

Antar att detta inte är aktuellt för just dig, vad jag ville säga var att det är tillåtet att tänka utanför lådan och vara originell!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Ljud har ju med Fysik att göra, hade det inte varit något att göra en högtalare? En fyrkantig högtalare med en subwoofer i mitten och 4 vanliga högtalare i hörnen. Och som bonus så kan man ha en glaskammare med en färgad gas framför högtalaren som reagerar till ljudvågorna? Med lite blåa neonljus runt högtalaren så kan det se grymt coolt ut :(

http://www.youtube.com/watch?v=pqc7xiExm9E

http://www.youtube.com/watch?v=VURR6ezpHU4...feature=related

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tog studenten från NV för två år sedan så gjorde jag ett projektarbete om blodsocker. Vet dock inte riktigt varför det blev just det, men man fick ju i alla fall pengar av skolan för att köpa godis och läsk för :( till mina experiment. Nackdelen var ju alla blodprov men lite får man ta!

Ett par kompisar gjorde en trebuche på fysiken, ganska coolt egentligen. Ångrar att jag inte hängde på dem, men men.

Några andra i min klass "lekte" CSI. Också ganska coolt, de typ iscensatte en brottsplats där en person hade blivit mördad och så skulle de lösa mordet med hjälp av olika metoder, typ DNA, fingeravtryck osv. De fick lite hjälp av polisen också, typ låna lite utrustning (ingen dyr sådan såklart) och lite mentorshjälp.

Hoppas någon av dessa projekt har hjälpt dig att komma på vad du vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm mina förra ideer, jag har anlänt med lite nya, bättre ideer :D

Något som är roligt och spännande att skapa men inte heller omöjligt är ett elektromagnetisk fält. Min plan är att skapa en EMP (Elektromagnetisk Puls) för att slå ut/störa elektronik inom en radie på 1meter. Det finns olika sätt att gå tillväga och jag behöver er hjälp för att avgöra vilken som är mest användbar.

1. Linda en mellanstor järnstav med koppartråd och låt kring 100 V (eller mer) passera igenom spolen.

Hinder: Koppartråd är dyrt.

2. Ta ut magnetronen ur en mikrovågsugn och använd den för att störa eller eventuellt förstöra närliggande elektronik.

Hinder: Den sänder ut mikrovågor som inte syns eller hörs men bränner en? (wtf :w000t: )

3. Använda en mobiltelefons sändare eller en annan kraftig sändare för att sända ut brus över ett så stort frekvensband som möjligt.

Hinder: Vet inte hur man bygger en sån här, kan vara svårt men inte omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har ett förslag på vad för projektarbete jag kan göra som är både roligt och lärorikt? Det finns alltid möjligheten att göra en teoretisk fördjupning, men jag känner att jag vill göra något helt nytt; något praktiskt!! Typ odla, göra en exkursion till någon stad och göra en bra guidebok (visst, lite teoretiskt men även roligt; tänk guidebok à la Taschen's New York), eller liknande - någon som har fler idéer på lager?

Redigerad av Cinekadens
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
Raketmotor som drivs med väteperoxid.

Man får väl bara köpa ~3 % som privatperson när man behöver koncentrationer kring 80%?

Mycket bättre att köra på nästintill 100%-igt kaliumnitrat från akvariumsida och florsocker. Sen måste man ha tillstånd från luftfartsverket för att skjuta upp raketer som använder över 100 gram framdrivningsmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl bara köpa ~3 % som privatperson när man behöver koncentrationer kring 80%?

Mycket bättre att köra på nästintill 100%-igt kaliumnitrat från akvariumsida och florsocker. Sen måste man ha tillstånd från luftfartsverket för att skjuta upp raketer som använder över 100 gram framdrivningsmedel.

Du kan köpa 85% väteperoxid som privatperson. Räkna med konstader för projektet >20000kr så hitta sponsorer.

/Klimpen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köpa 85% väteperoxid som privatperson. Räkna med konstader för projektet >20000kr så hitta sponsorer.

/Klimpen

Om man nu ska bygga en hobbyraket så är kanske inte en mini-V2:a det bästa att börja med, på sin höjd en hybridraket.

Men om man ska tipsa seriöst så är kaliumnitrat+socker i allra högsta grad genomförbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu ska bygga en hobbyraket så är kanske inte en mini-V2:a det bästa att börja med, på sin höjd en hybridraket.

Men om man ska tipsa seriöst så är kaliumnitrat+socker i allra högsta grad genomförbart.

Jag försäkrar dig om att en raketmotor som drivs av väteperoxid är HÖGST genomförbart i tredje årskurs om man har läst Mekanik A, Fysik B och grundläggande kemi.

/Klimpen

Redigerad av Klimpen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försäkrar dig om att en raketmotor som drivs av väteperoxid är HÖGST genomförbart i tredje årskurs om man har läst Mekanik A, Fysik B och grundläggande kemi.

/Klimpen

Var kan man förresten få tag på >80%-ig väteperoxid? Tänker du dig monodrivmedel med silver som katalysator, eller med bensin som bränslet?

Nog för att det kan vara en av de säkraste raketmotorerna med flytande bränsle, men jag försäkrar dig att det är högst farligt också. Väteperoxid i såna koncentrationer är inte att leka med. Projektarbetet måste ju bli godkänt också, och det är snarare ett heltidsprojekt än en 100-poängskurs.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan man förresten få tag på >80%-ig väteperoxid? Tänker du dig monodrivmedel med silver som katalysator, eller med bensin som bränslet?

Nog för att det kan vara en av de säkraste raketmotorerna med flytande bränsle, men jag försäkrar dig att det är högst farligt också. Väteperoxid i såna koncentrationer är inte att leka med. Projektarbetet måste ju bli godkänt också, och det är snarare ett heltidsprojekt än en 100-poängskurs.

I Göteborg. Ja silver som katalysator. Blir fina mätvärden ang. CO2 också :whistling:

Jag är väl medveten om vad väteperoxid är och vad det kan åstadkomma. MVG blev det, om jag inte minns fel.

/Klimpen

Redigerad av Klimpen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...