Jump to content

Grafitti


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Som Kebab påpekade, är det här ämnet (och frågan) större än TROMS.

Passar både läxhjälpstråden, och fråga gtasajtaren - men jag tar det här eftersom det är en generell fråga också.

Enligt dig, vad har graffiti för, för och nackdelar i en stad, och varför tycker du som sådant? Och borde konsekvenserna för att utöva graffiti vara strängare, eller lättare?

Idiotfråga, men min handledare på mitt projektarbete tvingar mig att fråga den frågan till några stycken. Och jag frågar en hel del människor nu.

Ingen idiotfråga alls. Såhär ser jag det:

Det finns grafitti, det finns gatukonst och så finns det klotter. Klottret ska bort, det är självklart. Ingen vill se SATE i coola bokstäver skrivet med tuschpenna på en dörr. Men när det kommer till grafitti och gatukonst är jag kluven. Ni som bor i Stockholm torde vara medvetna om att det finns något som kallas Stockholms skönhetsråd. Dessa självutnämda fascister med E-Type i spetsen bestämmer hur Stockholm ska se ut. Naturligtvis håller kommunen dem om ryggen nuförtiden men de är fortfarande självutnämda. Deras arbete går ut på att se till att inget bryter mot stockholms bild. T ex får du inte måla ditt hus knallrosa eller dekorera din korvkiosk utan tillstånd. Såhär är det inte i andra städer. Ni som varit i städer som Köpenhamn eller Berlin har sett att folk målar sina grejer hur fan dom vill - det är ju DERAS grejer. I Sverige får inte saker stanna kvar om de är tillräckligt snygga, du får inte tillstånd till att göra en gigantisk väggmålning på en annars grå betongvägg - nothing. Det får man här. Många av berlins annars tomma fasader har blivit förvandlade till gigantiska konstverk som är en fröjd för ögat. Så länge det är god smak. Folk får gärna måla längs tunnelbanelinjerna också, ofta kommer det ut vackra saker och det som inte är så vackert målas över av andra ganska fort. Det är en fråga om mångfald helt enkelt. Visst, klart man måste ansöka om tillstånd innan man målar någon annans vägg men det borde inte vara upp till något skönhetsråd som har någon slags fast prefix för hur staden ska se ut.

Det där med att inte få måla ditt hus rosa är för det kräver bygglov att göra uppseendeväckande ändringar på en fastighet, och detta för att skapa och behålla vackra områden. Tänk dig en pittoresk by i Dalarna med faluröda stugor med vita knutar, och så kommer någon galen tysk och sätter upp en rosamålad villa, hur vackert hade det varit? Precis som i Dalarna har olika områden i Stockholm en plan på hur det ska och få se ut, planerad av en stadsarkitekt. Visste inte att E-Type hade inflytande över detta men det stämmer säkert.

Sen är jag är ganska säker på att tyskarna har ett motsvarande reglemente men som accepterar lite mer crazy saker i Berlin just för att det passar in.

Angående grafittin tycker jag precis som du, smakfull grafitti på passande ställen ja men klotter nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att inte få måla ditt hus rosa är för det kräver bygglov att göra uppseendeväckande ändringar på en fastighet, och detta för att skapa och behålla vackra områden. Tänk dig en pittoresk by i Dalarna med faluröda stugor med vita knutar, och så kommer någon galen tysk och sätter upp en rosamålad villa, hur vackert hade det varit? Precis som i Dalarna har olika områden i Stockholm en plan på hur det ska och få se ut, planerad av en stadsarkitekt. Visste inte att E-Type hade inflytande över detta men det stämmer säkert.

Om konst på MIN egendom inte är fri är jag fan inte heller fri.

Nu känner jag mig om möjligt ännu mer förtryckt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om konst på MIN egendom inte är fri är jag fan inte heller fri.

Nu känner jag mig om möjligt ännu mer förtryckt.

Så du tycker att vi ska avskaffa krav på bygglov?

En snubbe i ett bostadsområde intill havet har lyckats få en strandtomt. Han bestämmer sig för att sätta upp ett 20 meter högt träplank längst havssidan, skymma utsikten för alla för att sen flytta därifrån. Planket målar han spygrönt och kallar det konst.

En kärring äger ett 1600-tals hus i Gamla Stan, hon bestämmer sig för att riva huset och uppföra ett i mexitegel och ljusblått plasttak. På taket ställer hon trädgårdstomtar och utför performance art på taket nattetid.

Yeee du fattar poängen. Och jag tycker verkligen inte att man är förtryckt pga detta. Om du vill utföra den här konsten så får du flytta till ett område där den passar in. Sverige har oerhört många välbehållna byggnadsminnen eftersom vi tidigt har haft en sån här struktur.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 years later...
  • 3 years later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Ett gäng konstaplar delgav mig misstanke om skadegörelse på Söder tidigare ikväll.

En av konstaplarna var en sexig blond skånebrud. Man skulle mumsat i sig henne alltså.

Tillägg: Vill inte göra en Statusuppdatering då det kan ses som "spam" (det skulle bli den såkallade "dibelsajten" igen...) så jag gör den här istället;

Contro il Sistema

la Gioventù si scaglia

Boia chi molla

è il grido di Battaglia!

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Åkte tuben för att köpa bärs på Systemet. Trodde att en känd graffare dragit över mig. Förberedde mig på gatustrid och kamp. Gick av i Hammarbyhöjden och gick längs vägen. Det var inte min tag som var överdragen, inte heller någon annans. Såg bara ut så från tunnelbanefönstret och fantasifoster satte sig i skallen.

Några ungdomar härjade dock loss under bron här hemma. Förvisso Black Power-näven, men jag har egentligen inget emot den så länge de respekterar min White Power-näve.

Vi är alla bröder i kampen mot Systemet. Glöm aldrig det och vänd er bort från hatet. Kärlek till alla kämpar därute. Ni behövs! ❤️

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Har inte varit ute särskilt mycket, men av det jag har sett så gillar jag det jag ser.

Stadsbilden blir så mycket mer levande med taggar och pieces uppe.

Hade jag haft en gudalik can-control så hade man lagt upp så mycket som möjligt.

Nu har man typ parkinson så då får ens neandertalar-tagg sättas upp när mod finns.

Det är inte DVCE1 om man inte är ensam! (subtweet)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2020-08-19 at 11:01, dibel skrev:

Har inte varit ute särskilt mycket, men av det jag har sett så gillar jag det jag ser.

Stadsbilden blir så mycket mer levande med taggar och pieces uppe.

Hade jag haft en gudalik can-control så hade man lagt upp så mycket som möjligt.

Nu har man typ parkinson så då får ens neandertalar-tagg sättas upp när mod finns.

Det är inte DVCE1 om man inte är ensam! (subtweet)

Anser du att taggar är graffiti eller klotter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Kebab skrev:

Anser du att taggar är graffiti eller klotter?

Klotter. Jag klottrar när jag är ute och gör mitt.

Det är väl graff också, men inte av den mer konstnärliga sidan, exempelvis målningar med sprayburk som kan vara väldigt vackra och välgjorda.

Ser det mer som klotter och skadegörelse, men som sagt graffiti också. Det hänger samman.

Sedan finns det ju de med gudomliga taggar. Det är väl mer åt det konstnärliga hållet och därmed "mer" graffiti.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...