Jump to content

Hur ser du det som?


Ma__Cipriani
 Share

Recommended Posts

SYNESTESI

Någon som såg när Malou von Sivers intervjuade Daniel Tammett på nyhetsmorgon?

Hittade ingenting på youtube, men här är han hos David Letterman 2005:

[youtube-old]qXG-1YLGAS0[/youtube-old]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Daniel_Tammet

http://se.youtube.com/results?search_query=daniel+tammet

Synestesi

Lite mer

Jag kom själv att tänka på hur jag själv tänker när jag ser t.ex alfabetet framför mig.

Jag ser själv olika färger på siffrorna och de flesta har alltid haft en bestämd färg, som att "F" alltid är grönt, "T" alltid är blått och att "I" är gult.

Sedan är alfabetet inte bara en rak linje som går åt höger för mig, det byter rad vid H, P och W.

Jag ska försöka återge mitt eget alfabet hur det ser ut i mitt huvud:

A B C D E F G H

I J K L M N O P

Q R S T U V W

X Y Z Å Ä Ö

A, vet jag inte riktigt, men den kan inte vara röd. Någonting mellan Gul, Blå eller Grön.

Jag vet inte varför det kan vara så, men det måste sitta i hur jag lärde mig alfabetet när jag var liten.

Sedan kom jag att tänka på månader och dagar, vika färger spelar in där?

Ser de flesta dem i på en rak linje eller en cirkel och i så fall, åt vilket håll går man?

Själv ser jag året som en cirkel, med januari som ettan på en klocka, mars som trean, juni och juli ihopklämda mellan femman och sexan, augusti och september delar på utrymmet mellan sexan och nian, där oktober kommer. November och december mellan elvan och strax innan tolvan.

Färgerna eller ljusheten ser ut som denna;

Januari

Februari Grönt eller blått med inslag av gult

Mars

April - Blått eller lila

Maj

Juni Ljust grönt

Juli - Starkt grönt

Augusti - En blandning av grönt, gult och vitt.

September

Oktober

November

December

September - December ser jag starkast, har ingen aning om varför. December speglas nog av den röda julfärgen och septembers orange har nog att göra med hur naturen ser ut då.

Veckodagarna ser jag på en linje, men inte en ändlös utan efter söndag hoppar den ned till en ny rad nedanför.

Måndag - Vit

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lördag

Söndag

Hur ser ni på detta, har ni andra tankar, ser andra färger o.sv, eller har ni aldrig tänkt på detta?

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, härlig tråd! Det kallas synestesi (grafem-synestesi om man ska vara petig - när man ser bokstäver och ord i färger), och är i korta drag att två eller flera sinnen är ihopkopplade. Själv ser jag musik ofta väldigt starkt som färger (nu lyssnar jag på Come on Home med Franz Ferdinand, och den skiftar från brunorange till isblå, med mörka gråskaleinslag), och jag vet inte - men det är jättehärligt, och jag har ingen tvekan om att det gör mig mer kreativ.

http://home.comcast.net/~sean.day/Synesthesia.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig accocierat färg med tecken eller liknande, men jag accocierar nog färger med tillfällen scener i livet.

När det kommer till uppradningar så ser jag allt som en rak linje och året ser jag som en ring, som man brukade se på dom gammla plansherna som visade hela året.

Lite lustigt, känner en asberger kille som kunde typ dra upp en fråga jag ställ för 5 år sedan, själv minns man inget. Vi asberger är speciella :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick för mig att kolla på dokumentären om honom (The boy with the incredible brain) på youtube häromdagen efter att ha hört klasskompisar prata om denna snubbe som lärde sig isländska på en vecka. Verkligen oerhört fascinerande. Själv associerar jag dock inga tal/ord/whatever med färger eller figurer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte bokstäver/månader/dagar som färger, men när det kommer till musik så drar allting igång! En låt vi har skrivit med bandet känns väldigt gul, medan en annan känns ganska rödbrun.

Oasis låt Whatever (tar den som exempel eftersom att jag lyssnar på den just nu), känns ganska blå. Himmelsblå, typ. Gtasajten-blå!

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var liten såg jag veckodagarna som abstrakta, färgade mönster. Kan inte riktigt beskriva med ord hur de såg ut, och knappast måla dem, men jag ska förklara så gott jag kan.

Måndag - Mörklila, mönstret lutade åt vänster.

Tisdag - Svart streck med ett vitt sträck inuti, typ. Lite som TV- textningen var förr.

Onsdag - En ljus, skinande triangel.

Torsdag - Liknande måndag, fast ljuslila och lutande åt höger.

Fredag - Flera ljus, avlånga prickar i ett moln.

Lördag - Rödaktig med ett gult, speglat mönster inuti.

Söndag - Orange, skinande, också med ett speglat mönster inuti.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har dåligt närminne, så jag använder mig av bilder för att memorera saker.

Ex: Om jag skall till affären och handla och skall jag köpa 6-7 saker är risken stor att jag glömmer en eller flera saker om jag bara skall komma ihåg bara så där.

Så jag memorerar genom bilder, alltså jag tänker mig att sakerna som skall inhandlas står på ett bord, den bilden memorerar jag. Sedan när jag har tagit vad jag skall i affären, jämför jag grejerna i kundkorgen med bilden jag har i huvudet och kan på så sätt upptäcka om något fattas på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Har alltid associerat färger med siffror och, enligt mig har min matte hjälpts otroligt mycket av det. Även y-axeln är blå medan x-axeln är röd (z-axeln mossgrön i stil med 2). Ord har inga förger, men däremot former. "Korv" är en kub, "massproduktion" är något sorts parallellogram osv. Musik har mönster; tänk WMP och någon av de där mönstren som rör på sig. DEt finns ett sånt för varje nåt och det är ingen som alls svårighet att se musiken framför sig i form av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...