Jump to content

Fördomar och förutfattade meningar


Kebab
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 50
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Minibump. Vad har ni för förutfattade meningar om ölänningar?

Kommer med egen "lista" senare.

Kanske ingen fördom utan ren och skär fakta: De pratar roligt! :unsure:

Som en jag och mina föräldrar träffade i Varberg i somras:

"Dom frrrågar mig om jag är ööleening (blandning mellan Y och Ö på Ö:na), men nej seegeer jag, jag är småleening. Jag och min frru flyttade till Ööland för åtta år seen. Jag prratar ju inte ens som en ööleening. (Nejdå, inte alls)"

Han höll på ett tag och snackade om att han verkligen inte var ölänning samtidigt som han pratade en riktigt grov öländska.

Eftersom min mammas familj (tillsammans med pappa så småningom) tillbringade somrarna på Öland 1973-1996 härmas öländska flitigt i familjen. Skönaste dialekten, tillsammans med norrländska (som förövrigt också härmas flitigt eftersom pappa kommer därifrån :mellow: ).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sent, men varför?

Varför? Saker du tycker är helt riktiga tycker andra är fördomar. Om du säger att "Det är så jävla typiskt X att Y", så tycker du ju antagligen det (såvida du inte är ironisk i det du säger). Om någon annan sen säger en liknande fördom som du inte håller med om så tycker du att den personen är fördomsfull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför? Saker du tycker är helt riktiga tycker andra är fördomar. Om du säger att "Det är så jävla typiskt X att Y", så tycker du ju antagligen det (såvida du inte är ironisk i det du säger). Om någon annan sen säger en liknande fördom som du inte håller med om så tycker du att den personen är fördomsfull.

Ex. "Italienare luktar illa" är inte en fördom menar ni? ...det är inget man kan tycka och riktigt ha en grund för, eller hur? Samtidigt som man kan vara fullt medveten om att man tänker det.

Förklara varför "Italienare luktar illa" inte är en fördom. Säg att jag sett de bara på tv och tänkt "Han ser ut att lukta skit" och utifrån det har jag byggt denna "tanke". Då är det ju ingenting jag vet, men en tanke jag fullt medvetet har om dem.

Edit: Notera att jag inte på något vis försöker motbevisa er, jag bara trodde att det var annorlunda :lol:

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ex. "Italienare luktar illa" är inte en fördom menar ni? ...det är inget man kan tycka och riktigt ha en grund för, eller hur? Samtidigt som man kan vara fullt medveten om att man tänker det.

Förklara varför "Italienare luktar illa" inte är en fördom. Säg att jag sett de bara på tv och tänkt "Han ser ut att lukta skit" och utifrån det har jag byggt denna "tanke". Då är det ju ingenting jag vet, men en tanke jag fullt medvetet har om dem.

Edit: Notera att jag inte på något vis försöker motbevisa er, jag bara trodde att det var annorlunda :lol:

Du missförstår. Exemplet att "italienare luktar illa" är en fördom, men det är inte en fördom för personen som har den fördomen eftersom att det är fakta för den personen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstår. Exemplet att "italienare luktar illa" är en fördom, men det är inte en fördom för personen som har den fördomen eftersom att det är fakta för den personen.

Så om "Pelle" har en fördom så tror han så starkt på det att verkligen går runt och är helt säker på att italienare, de stinker?

Vad heter då egentligen detta vi pratar om här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstår. Exemplet att "italienare luktar illa" är en fördom, men det är inte en fördom för personen som har den fördomen eftersom att det är fakta för den personen.

Nä i så fall är det trångsynthet, om han inte kan inset att det är en fördom.

Vare sig personen i fråga inser att det han har är en fördom eller ej så är det ändå en fördom. Sedan får jag han leva i sin egen lilla värld hur mycket han vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä i så fall är det trångsynthet, om han inte kan inset att det är en fördom.

Vare sig personen i fråga inser att det han har är en fördom eller ej så är det ändå en fördom. Sedan får jag han leva i sin egen lilla värld hur mycket han vill.

Jo, det anser jag också. Men klargjorde bara vad StellHell sa (hoppas jag).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...