Jump to content

Ett tredje världskrig?


StellHell
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 68
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jo, fast om vi bara ska sitta och påpeka hur "fördomsfulla", "intoleranta", etc folk är leder diskussionen ingen vart. Det blir en intellektuell återvändningsgränd. Dessutom pratade Henkibojj om folk han gått i skolan med, etc, vilket imo inte direkt är fördomsfullt. Att vara fördomsfull är att döma folk/en folkgrupp innan man träffat dem och sedan bete sig på ett visst vis inför dem.

I den posten jag syftade på (hans förstapost, som jag skrev), nämnde han inte sin skola/sina skolkamrater. Han pratade om invandrare i allmänhet, och där var han ganska fördomsfull (se nästa stycke). Och jag menade inte att hötta med näven och slänga glåpord (i detta fall ordet 'fördomsfull') åt honom; jag förklarar i nästa stycke.

Om du ser en blöjraggare, med sydstatsflaggan på ryggen, uppe på stan antar du nog att han är intresserad av fordon, kör epa, lyssnar på Meduza och är allmänt rasistisk och trångsynt. Är det fördomsfullt? Nej. Är det ett antagande du baserar på tidigare efarenhet från människor som ser ut på det viset? Ja.

Det är precis det fördomar är - Antaganden om ett grupp människor, baserat på tidigare möten/intryck med/av individer ur den gruppen. Jag försöker inte hävda att det alltid är dåligt att ha fördomar; alla har det, det är bara vårt sätt att bearbera och sortera informationen, för att spara tid. Det man verkligen bör ägna tankeverksamhet åt är hur trovärdiga ens fördomar är. Det är större sannolikhet att man har rätt om en grupp där dess värderingar/riter/seder/etc. på ett direkt/indirekt sätt är förankrade i gruppen; som i ditt exempel med raggare - det hör ihop med raggare. Att däremot generalisera om den stora, extremt svårdefinierade gruppen invandrare, det är det jag tycker är kefft - rentav farligt för samhället vi alla delar, oavsett nationalitet/kultur/hudfärg/bakgrund. Och det är därför jag kritiserade Henkibojjs inlägg, genom att försöka peka på fördomarna i det - som sagt, jag gjorde det inte för att vara otrevlig/kasta glåpord. Jag lägger in några citat från Henkibojjs första inlägg, hoppas att det blir klarare vad jag menar.

Att svenskar som redan innan massinvandringarna började var/är ett blygt folk gör inte saken bättre när intrycket man får av 70% av alla muslimer är att de är så förbannat aggro hela tiden.

- Här reagerade jag främst på att han antog att alla invandrare ('blattar', antog jag att han menade, trots att såväl ryssar, finländare och amerikaner kan invandra) är muslimer. Dessutom har han bildat en fördom om att 70% av alla invandrare är aggro, vilket är jättesynd. Om man går in med den inställningen är det ju större chans att de faktiskt blir 'aggro'. Man lever upp till den rollen man får, och det blir en ständigt nedåtgående spiral, om fördomarna man har mot gruppen låter styra hur man ser på/behandlar individen som tillhör gruppen.

vi törs ju inte göra något när situationer uppstått - mest pga invandrarnas march mot PK-Sverige under fanan "jävla rasse!".

- Återigen pratar han om 'invandrarna' som en enad grupp med samma värdegrund och moral. Jag säger inte att man inte får generalisera, men i sådana här fall känns det bara som att det ökar motsättningarna och klyftorna, när man talar om en sådan pass stor grupp. Själv har jag dessutom inte upplevt det som att det är en generell syn hos 'invandrarna' att de 'marcherar mot PK-Sverige'.

Mest skrämmande är att medan amerikaner är blinda och lever sina liv "i Guds namn", startar muslimer krig och terror "i Allahs namn". En religion som enbart bygger på hat, död och förstörelse mot alla som inte lyder den speciella religionen är inget annat än vansinne och hjärntvätt.

- En massa stereotyper/generaliseringar/fördomar (kalla det vad du vill!) om Islam, som tyvärr är väldigt vanliga. Islam bygger verkligen inte "enbart på hat, död och förstörelse mot alla som inte lyder", men tja... inte konstigt att man får den uppfattningen när det är den bilden av Islam som dominerar i media.

Jag antar att ovanstående text var mest riktad till Jacker, men jag känner att jag målat upp en dålig bild av Henkibojj här, och vill bara säga att det inte är menat så. Jag vet att du uttryckte dig plumpt (vilket du själv sade), men det går inte att förneka att du har väldigt mycket fördomar om Islam, muslimer i allmänhet, och invandrare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men! Fan! Min förstapost är ju råkass och utan grunder, det var dumt att trycka Add Reply över huvud taget!

...men det går inte att förneka att du har väldigt mycket fördomar om Islam, muslimer i allmänhet, och invandrare.

- Jag har fördomar mot alla religioner eftersom de alla är så korkade. Jag är lagd åt det vetenskapliga hållet i alla såna frågor, jag tror inte särskilt mycket på nån högre makt över huvud taget. Hinduism är däremot bättre eftersom den har som grund att man ska vara kärleksfull mot de som finns i ens närhet.

- Muslimer i allmänhet: Inte personerna, utan deras religion som - kanske ska man skylla på media för detta - verkar förplikta den troende rejält och där Nya Testamentet (varför skrev jag det med stora bokstäver?) går ifrån Gamla Testamentets policy "lyd eller dö" och riktar sig mot "följ Jesus och du får kärlek", har Islam istället fastnat en del på "lyd eller dö"-stadiet. Åtminstone om man är fundamentalist, vilket det ju finns gott om. Kanske inte procentuellt, men i antal. Jag har inte läst Koranen och jag tänker nog inte göra det, så start the flaming om ni så önskar. Jag är inte så insatt och har väl fått en hel del av mina åsikter från media, ty frågade man muslimerna om Koranen var man rasist. Igen.

- Invandrare: Jag är inte emot dem så länge de sköter sig och har respekt för våra seder. Men jag är emot vårt politiska system som, så att säga, "släpper in vem som helst" och sen har vi inte ett fungerande socialt system för att ta hand om alla. Det är ju inte för inte som Finland pekar på oss och säger, "se hur det kan gå". Finland och Sverige är två klara kontraster mot varandra i den här frågan: Finland släpper knappt in några medan Sverige är hur öppet som helst. Och det medför sociala, kulturella och framförallt ekonomiska problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis det fördomar är - Antaganden om ett grupp människor, baserat på tidigare möten/intryck med/av individer ur den gruppen. Jag försöker inte hävda att det alltid är dåligt att ha fördomar; alla har det, det är bara vårt sätt att bearbera och sortera informationen, för att spara tid. Det man verkligen bör ägna tankeverksamhet åt är hur trovärdiga ens fördomar är. Det är större sannolikhet att man har rätt om en grupp där dess värderingar/riter/seder/etc. på ett direkt/indirekt sätt är förankrade i gruppen; som i ditt exempel med raggare - det hör ihop med raggare. Att däremot generalisera om den stora, extremt svårdefinierade gruppen invandrare, det är det jag tycker är kefft - rentav farligt för samhället vi alla delar, oavsett nationalitet/kultur/hudfärg/bakgrund. Och det är därför jag kritiserade Henkibojjs inlägg, genom att försöka peka på fördomarna i det - som sagt, jag gjorde det inte för att vara otrevlig/kasta glåpord. Jag lägger in några citat från Henkibojjs första inlägg, hoppas att det blir klarare vad jag menar.

Jag håller med där, men å andra sidan så används ju det ordet rätt fritt. Även om man pratar om vissa invandrare använder man ändå ordet invandrare. Plus att den stora majoriteten av Sveriges invandrare är från Mellanöstern, vilket gör det ännu lättare att applicera ordet på en enda grupp invandrare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget emot Invandrare, spelar ingen roll om dom är från europa eller afrika.

Har dom ett jobb som dom sköter och betalar skatt och dyl.

Men dom ska fan inte komma hit och börja leva loppan. Leva på a-kassa, ta saker från andra, misshandla "rassar" som varenda svensk är, Leka tuffa och ha attityd behöver inte vi.

Passar det inte dom ska dom fan inte vara här, man har ju lust att bara säga till dom hejdå, gissa varför erat land gick åt helvete(om dom kommer från ett krigsdrabbat land eller där nån idiot till president härjar).

Och sen kan man ju undra varför vi ska betala dom en massa saker för att dom ska åka hit?

Det är ju förfan som att alla invandrare ska betala våran permanenta semester på nån ö i medelhavet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget emot Invandrare, spelar ingen roll om dom är från europa eller afrika.

Har dom ett jobb som dom sköter och betalar skatt och dyl.

Men dom ska fan inte komma hit och börja leva loppan. Leva på a-kassa, ta saker från andra, misshandla "rassar" som varenda svensk är, Leka tuffa och ha attityd behöver inte vi.

Passar det inte dom ska dom fan inte vara här, man har ju lust att bara säga till dom hejdå, gissa varför erat land gick åt helvete(om dom kommer från ett krigsdrabbat land eller där nån idiot till president härjar).

Och sen kan man ju undra varför vi ska betala dom en massa saker för att dom ska åka hit?

Det är ju förfan som att alla invandrare ska betala våran permanenta semester på nån ö i medelhavet.

Men varför säger du att du inte har någonting emot invandrare när det är så tydligt att du faktiskt har det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...