Jump to content

Omformatering av dator


kicken
 Share

Recommended Posts

Ja, hej! Nu är det så att jag längtat efter att omformatera min dator en längre tid. Det finns dock ett problem och ni får gladeligen skratta åt det. Jag har aldrig i mitt liv omformaterat och är en riktig nybörjare på detta. Jag har sökt lite på google och fått tag på några länkar, men det är mycket jag inte förstår. Så jag skulle vara mycket glad över om någon kunde antingen ge mig någon värdefull länk eller kommentera om det är svårt eller vad man ska göra, bara lite sådär kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ja omformaterade datan till XP igen var inte så svårt. Stoppa in din Recovery skiva till datan sen starta om datan tryck F8 om ja minns rätt. Sen får du en liten guide där som visar dig hur du gör. Kommer inte ihåg så mkt iaf från när ja omformaterade datan.

Så det är verkligen så lätt? Recoveryskivan är väl den man installerade XP på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa in skivan, starta om datorn. Det ska komma upp en text vid BIOS som säger "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" eller liknande, gör det. Om den inte kommer så får du ändra boot-ordningen i BIOS-inställningarna.

Låt den ladda till du kommer till partionsmenyn. Här letar du fram din systemdisk, följ instruktionerna för att ta bort den partionen (du behöver inte ta bort de andra partionerna än just systemdisken, om du har en separat hårddisk med filmer och musik kanske). Nu är den opartionerad, så då måste du partionera den. Enklast är att partionera hela hårddiskutrymmet, det är bara att följa instruktionerna för att skapa partionen. Sedan trycker du på enter eller vad det nu står för att börja installera.

Här kommer det alternativ för formatering, välj inte den snabba om du vill att den ska leta efter fel på hårddisken. Nu tar det en stund, men sedan kommer datorn till slut att starta om. Samma text "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" kommer upp, men nu ignorerar du detta, och låter den ladda vidare. Då kommer Windows-installationen att börja, bara att följa instruktionerna. Till slut kommer du att få starta om datorn (här kan du ta bort skivan om du vill) och då har du dig ett nyinstallerat.

OBS: Se till att ha alla drivrutiner nedladdade och färdiga på ett USB-minne eller en annan hårddisk eller så (om du inte har en skiva för alla drivisar) så är det enkelt att installera dessa i rätt ordning. Skärmupplösning och färg kan vara lite körigt när det är nyinstallerat utan drivrutiner för bildskärmskort etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa in skivan, starta om datorn. Det ska komma upp en text vid BIOS som säger "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" eller liknande, gör det. Om den inte kommer så får du ändra boot-ordningen i BIOS-inställningarna.

Låt den ladda till du kommer till partionsmenyn. Här letar du fram din systemdisk, följ instruktionerna för att ta bort den partionen (du behöver inte ta bort de andra partionerna än just systemdisken, om du har en separat hårddisk med filmer och musik kanske). Nu är den opartionerad, så då måste du partionera den. Enklast är att partionera hela hårddiskutrymmet, det är bara att följa instruktionerna för att skapa partionen. Sedan trycker du på enter eller vad det nu står för att börja installera.

Här kommer det alternativ för formatering, välj inte den snabba om du vill att den ska leta efter fel på hårddisken. Nu tar det en stund, men sedan kommer datorn till slut att starta om. Samma text "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" kommer upp, men nu ignorerar du detta, och låter den ladda vidare. Då kommer Windows-installationen att börja, bara att följa instruktionerna. Till slut kommer du att få starta om datorn (här kan du ta bort skivan om du vill) och då har du dig ett nyinstallerat.

OBS: Se till att ha alla drivrutiner nedladdade och färdiga på ett USB-minne eller en annan hårddisk eller så (om du inte har en skiva för alla drivisar) så är det enkelt att installera dessa i rätt ordning. Skärmupplösning och färg kan vara lite körigt när det är nyinstallerat utan drivrutiner för bildskärmskort etc.

Exakt vad jag skulle skriva, och kom ihåg alla drivrutiner! de blir värkligen inte kul om du saknar nån ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Stoppa in skivan, starta om datorn. Det ska komma upp en text vid BIOS som säger "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" eller liknande, gör det. Om den inte kommer så får du ändra boot-ordningen i BIOS-inställningarna.

Låt den ladda till du kommer till partionsmenyn. Här letar du fram din systemdisk, följ instruktionerna för att ta bort den partionen (du behöver inte ta bort de andra partionerna än just systemdisken, om du har en separat hårddisk med filmer och musik kanske). Nu är den opartionerad, så då måste du partionera den. Enklast är att partionera hela hårddiskutrymmet, det är bara att följa instruktionerna för att skapa partionen. Sedan trycker du på enter eller vad det nu står för att börja installera.

Här kommer det alternativ för formatering, välj inte den snabba om du vill att den ska leta efter fel på hårddisken. Nu tar det en stund, men sedan kommer datorn till slut att starta om. Samma text "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" kommer upp, men nu ignorerar du detta, och låter den ladda vidare. Då kommer Windows-installationen att börja, bara att följa instruktionerna. Till slut kommer du att få starta om datorn (här kan du ta bort skivan om du vill) och då har du dig ett nyinstallerat.

OBS: Se till att ha alla drivrutiner nedladdade och färdiga på ett USB-minne eller en annan hårddisk eller så (om du inte har en skiva för alla drivisar) så är det enkelt att installera dessa i rätt ordning. Skärmupplösning och färg kan vara lite körigt när det är nyinstallerat utan drivrutiner för bildskärmskort etc.

Oändligt många tack till dig! Var kan man kolla vad man har för systemdisk förresten?

Har alla drivrutiner på CD som jag fick på köpet så det lär nog inte bli några problem.

--

Tack än en gång!

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oändligt många tack till dig! Var kan man kolla vad man har för systemdisk förresten?

Har alla drivrutiner på CD som jag fick på köpet så det lär nog inte bli några problem.

Troligtvis är det C:.

Men det är ju bara att gå till Den här datorn och kolla vilken av dina partitioner (diskar) som har WINDOWS-mappen i sig. Du kanske bara har en partition, och då ryker ju allt som finns på den när du formaterar.

Edit: eller att gå till kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> diskhantering, och sedan kolla vid "status" på dina partitioner.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Det känns lite som jag har gjort någonting fel nyss. Jag höll på med formatering och tog anteckningar ifall jag skulle behöva hjälp som jag nu ännu en gång behöver. Jag satte in XP-skivan och startade om datorn. Istället för att ta alternativet längst upp som var "Set up Windows XP.." någonting så tog jag det i mitten som var någonting i stil med "Repair XP and recovery...". Där kom jag till något som liknar CMD. Jag skrev in BOOTCFG som var det alternativet som jag trodde var rätt. Därifrån hände massa grejer och till slut bad den mig starta om. Som tur var hände ingenting och jag tog denna gång alternativet högst upp. Nu kom jag hit ni instruerade mig om och nu undrar jag vilket alternativ jag ska ta.

Det kom upp att antingen skapa en ny Windows XP men den varnade mig om att isåfall skulle jag få två (samma) operativsystem körandes på min dator och det ville jag ju inte. Det andra var att skapa en ny partion och det tredje var att radera en partion. Det som för mig verkar rimligast är ju att radera partionen C:, men då kom det upp någon slags varningstext. Så vad ska jag göra härifrån? Ska jag skapa en ny, radera eller skapa ett till operativsystem? Tackar för snabbt svar.

Edit: Ah, ser nu att du instruerade mig att ta bort partionen. Mitt fel att jag inte läste så noga. Jag får väl göra det igen nu? Hinner jag få det bekräftat av någon?

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall radera C: om det är din systempartion. Den varnar för att det just är din systempartion, och att den kommer att försvinna. När du har raderat den kommer det finnas opartitionerat utrymme som var din C:-disk, där skapar du nu en partion med allt utrymme, sedan installerar du Windows XP på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Du skall radera C: om det är din systempartion. Den varnar för att det just är din systempartion, och att den kommer att försvinna. När du har raderat den kommer det finnas opartitionerat utrymme som var din C:-disk, där skapar du nu en partion med allt utrymme, sedan installerar du Windows XP på den.

Precis som jag trodde! Tack för hundrande gången! Återkommer om jag stöter på problem.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drar alltid ut nätverkssladden när jag ska formatera och har antivirus/brandvägg redo på ett usbminne.. Testade för skojjs skull att låta sladden vara i datorn i 20 minuter när jag hade formaterat för att sen scanna o skit.. Och jovisst, virus o allt >_>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drar alltid ut nätverkssladden när jag ska formatera och har antivirus/brandvägg redo på ett usbminne.. Testade för skojjs skull att låta sladden vara i datorn i 20 minuter när jag hade formaterat för att sen scanna o skit.. Och jovisst, virus o allt >_>

Dom kan ju inte bara helt magiskt attackera dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...