Jump to content

Festivaler '08


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Lista över sommarens mest minnesvärda konserter, ingen inbördes ordning!

Babyshambles, Hultsfred

Det finns inte mycket att säga. Eller jo, det gör det såklart. Någon duktig skribent skulle kunna skriva hyllmetrar och mala på superlativ efter superlativ om hur bra det var. Hur en något tilltufsad Pete i trillby-hatt och pikétröja agerade väldigt o-Pete:isk, lät musiken stå i fokus och bevisade att han är så mycket mer än drugs & rock 'n' roll, hur bra Time for Heroes var live, och hur tillochmed vädret behagade visa upp sin bästa sida.

Vampire Weekend, Accelerator

Vem kunde ana att spenslige frontmannen Ezra Koenig hade en sådan sjukt imponerande sångröst? Inte jag iallafall, iallafall inte live! Motbevisad blev jag turligt nog i juni i år, och med ett band på bra humör, lite afrikanska influenser och en sjukt dansant publik gjorde det Vampire Weekend till en av sommarens bästa konserter.

Band of Horses, Accelerator

Jag trängdes i fotogropen i ett nedsläckt Münchenbryggeriet under de tre första låtarna av denna spelning, och jag hade väldigt stora problem med att prioritera om jag skulle njuta av musiken eller försöka få bra bilder. Det blev ett mellanting, då det var sjukt svårt att inte bli tagen av Ben Bridwell & c:o. Och bilderna blev bra!

Blood Red Shoes, Hultsfred

Mary-Laura Carter är typ världens vackraste kvinna. Och Steve Ansell går inte heller av för hackor. Och tillsammans gör de en duo som kickar arslet med det mesta där ute. Debutskivan 'Box of Secrets' är visserligen sjukt bra, men de är verkligen ett lveband, i grunden. Synd bara att större delen av publiken var så pass o-pepp.

N.E.R.D, Way Out West

Ordet 'röj' fick en ny mening efter denna konsert, och under konsertens längd blev jag frälst, och... svävade. Bokstavligen talat. Okej, inte direkt, men jag studsade och hoppade väldigt mycket, och jag spenderade nog mer tid i luften än på marken. Det var liksom svårt att låta bli, trots att jag var väldigt obevandrad i NERD-världen. Men likväl gjorde jag Star Trek-tecknet när jag blev befalld att göra så, och likväl skrek jag som en galning när de skulle ploka upp flk på scenen.

Franz Ferdinand, Way Out West

Helt klart ett av de band jag vurmar för högst på artisthimlen! Och att jag missade deras, enligt ryktena, magiska livespelning tillsammans med Arctic Monkeys när de var här 2005 ökade bara min benägenhet att vilja se dem. I somras gästade de Way Out West, och det gjorde jag också. Stod längst fram. Njöt. Försökte dansa, dock blev det mest bara lite handgester och huvud-svängningar när man står mellan ett publikhav och kravallstaketet.

MGMT, Accelerator

Shit, vad jag önskar att jag lyssnat in mig mer på 'Oracular Spectacular' innan konserten. Det första som slår mig när jag tänker tillbaka var hur coola de var. Och hur pass bra de lyckades återskapa skivans sound. Fan att det ska vara tjugoårsgräns i november.

The Kooks, Arvika

Dude, det är The Kooks! Jag menar, Konk var dittills typ årets bästa album, och min hype var sjukt hög innan. Luke Pritchard verkade lite små-off, och publiken var för röjig (dagens ungdomar! *grm*), men trots det höll hypen. Mr. Maker rockade. Naive likaså. För att inte tala om Sway. Åh, längtar tillbaka!

Håkan Hellström, Hultsfred

Det kanske inte ger mig några höga kredd-poäng att ha med en Håkan-konsert på listan över sommarens bästa, men... Tja, det var första gången jag hörde honom live. Och jag stod längst fram med bra sällskap till vänster, en kamera med teleobjektiv i famnen, och en överförfriskad sjuttonåring till höger, som en kvart innan konserten envisades med att göra en egen version av 'Försent för Edelweiss'. Men det gjorde inget, han var bara exalterad. Oj, nu glömde jag prata om konserten. Den var sjukt bra, hursomhelst, och Håkan uppfyllde alla förväntningar, och mer därtill! Grymt mycket energi, scennärvaro och spelglädje, sådant gillar vi! Och liksom... Hurricane Gilbert.

Markus Krunegård, Kafé 44

Ohja, Markus var en given kandidat, redan innan festivalerna började gjorde han en oförglömlig, intim spelning på 44an. Gott sällskap och mycket röj (har inte varit så svettig efter en konsert sedan Arcade Fire förra året), och en Markus med ny skjorta som typ blev tårögd var några av faktorerna till denna konserts vinnande koncept. Eller koncept och koncept, ordet låter som om den var fabricerad. Nej, 100% känsla var det.

Lightspeed Champion, Way Out West

Att Devonte Haynes är typ den coolaste människan som finns bevisade han när han, med sitt band, gjorde en ashäftig cover på Star Wars-themet (som jag tror jag tipsade om i Musiktips för ett tag sedan). Att han är afroamerikan, har tjockbågade glasögon och bär pälsmössa när solen står högt på sommarhimlen bidrar bara till coolheten. Sedan är ju 'Falling off the Lavender Bridge' typ topp tre på listan över de skivor som släppts i år.

The Flaming Lips, Way Out West

Jag hade sett Flaming Lips live en (en halv egentligen, missade introt) gång förut, men jag hade aldrig upplevt Flaming Lips live. Det är långt ifrån samma sak. Mörkret hade lagt sig över Slottsskogen i Göteborg när Wayne Coyne, i hans patenterade, stora, genomskinliga boll äntrade... publikhavet. Och sedan scenen. Wow. Konfetti. Orangea ballonger. Teletubbies på scenkanterna. Vidvinkelvideokamera på mikrofonen. Epilepsiframkallande videosnuttar i bakgrunden. Och... Yoshimi Battles the Pink Robots, pt. 1. Det enda som drog ner detta barnkalas för vuxna några snäpp var att jag hade ont i huvudet, och den otaktiska avsaknaden av 'The Yeah Yeah Yeah Song'.

edit: Lade in 'Franz Ferdinand'

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 604
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Var inne på Foo Fighters hemsida och såg att dom skulle spela på något som hette Austin City Limits, jaha vad är det för nått tänkte jag och klickade mig vidare, möttes av en lineup som hette duga, om det inte vore för att det är så nära så skulle jag faktiskt överväga att åka.

http://www.aclfestival.com/lineup.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var inne på Foo Fighters hemsida och såg att dom skulle spela på något som hette Austin City Limits, jaha vad är det för nått tänkte jag och klickade mig vidare, möttes av en lineup som hette duga, om det inte vore för att det är så nära så skulle jag faktiskt överväga att åka.

http://www.aclfestival.com/lineup.aspx

Tycker Lollapalooza var bättre! Kolla lineup här. http://www.lollapalooza.com/default.asp?fd=1

Axel: Jättefin lista, att köra utan inbördes ordning var ett väldigt smart beslut, det var fullkomligt omöjligt för mig att välja. Så efter Babyshambles och Whitest Boy Alive kan man säga att min är utan inbördes ordning också.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker Lollapalooza var bättre! Kolla lineup här. http://www.lollapalooza.com/default.asp?fd=1

Jag kollade upp flyg och boende i Chicago till Lollapalooza men det skulle bli för dyrt för den svängen, men det hade vart galet och se Nine Inch Nails igen, som tydligen stog för den bästa spelningen där.

Men planeringen till nästa års festivalsommar är redan i full gång, Coachella lutar det åt om det blir en utomlandsfestival, planerar ändå att åka till Californien så kan passa på att besöka den festivalen, det är ju alltid ett säkert kort.

Men det ligger som sagt fortfarande på planeringsstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Axel: Jättefin lista, att köra utan inbördes ordning var ett väldigt smart beslut, det var fullkomligt omöjligt för mig att välja. Så efter Babyshambles och Whitest Boy Alive kan man säga att min är utan inbördes ordning också.
Åh, tack! :mf_doof:

Och jag håller med, att ranka musik är något av det svåraste som finns, både på skiva och live. Det svänger hela tiden, och högst skiftande faktorer som humör, väder, sällskap och sinnesstämning har många fingrar med i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa konserterna i sommar. Ingen ordning.

Familjen, Arvika

Alltså, peppen innan den konserten kan bara jämföras med Scissor Sisters eller TTAs spelning året dessförinnan. Jag hade mina bästa vänner med mig, ölen guppade mysigt i magen, solen sken och pulsen dunkade. Lyckades ta mig nästan längst fram och krossades av armbågar och svettiga bröst men vilket DRAG! Det snurrade verkligen i min skalle!

Adam Tensta, Arvika

"Adam Tensta spelar snart .. ska vi dit eller .. ?" Så lät det ungefär innan spelningen och ingen verkade alltför entusiastisk när vi ställde oss ganska långt fram i det svettiga publikhavet men ack så fel vi hade! Inte nog med att Adam Tensta faktiskt är en ganska bra hiphop-artist så blev det inte sämre när han körde på Familjen-beats. My Cool och Dopeboy var galet.

Markus Krunegård, 44:an

Såg honom visserligen hela tre gånger i sommar men ändå! Mysig lokal, känslomässigt utförande, grym bandkemi och såklart jävligt bra musik.

Billie The Vision & The Dancers, Debaser

Nog för att publiken kunde varit mer pepp och nog för att det faktiskt kunde ha varit NÅGON mer än jag som hade hört nya skivan men BTV har alltid så bra kemi på scen. Jag diggar.

Håkan Hellström, Arvika

Inte bästa Håkan-spelningen jag varit på rent musikaliskt men det var ändå den "bästa" för mig. Jag kan inte minnas att jag var särskilt berusad liksom men jag stog där i kalsonger, T-shirt med orden "svår och indie", new era-keps och solglajjor och bara lät tårarna flöda när "det är så jag säger det" drog igång i sitt crescendo. Min vän och massa okända flickor kramade om mig vilket såklart ledde till mer tårar. Haha, känslomässigt värre.

Kultiration, Emmaboda

Nog för att jag var full out of my mind, ihoptejpad och antagligen på gränsen till galenskap men det hindrade inte mig från att stå och tokdansa till Kultiration. Jävlar vilket band.

Justice, Emmaboda

Alltså, JUSTICE! JUSTICE! JUSTICE! AHHH! När Genesis drog igång med sitt "DUN-DUN-DUN" så skakade jag i hela kroppen. Minns inte så mycket men sjukt var det.

Doktor Kosmos, Emmaboda

Har velat se dom live hur länge som helst men aldrig got around liksom. Låtlistan kunde varit bättre men publiken höjde hela konserten till nya höjder. Jävlar i min låda.

Yelle, Arvika

Hon var vackrare än vad jag kunnat drömma om. Riktigt svettig, kaotisk, galen spelning.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Andra rykten ni hört?

Det snackas vääääldigt mycket om Muse på Rockpartys forum. Men det är väl inget egentligt rykte. Däremot hörde jag ett om Arctic Monkeys, som blev för dyra 2007. Kanske!

Annars är Arvika intressant nu. De släpper biljetter snart - 13 oktober - och har snart bandsläpp. Och hur jävla gärna de vill ha Daft Punk vet de flesta.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh! Jag önskade Arctic Monkeys, Paramore, The Sounds och Säkert!

Hello Saferide lär vara given, dock inte 100% Säkert!. Paramore lär inte komma då de var där i år, de bokar inte samma band två år i rad. Inte utländska i alla fall. The Sounds vore skitkul på Pampas.

Och bra att du valde Arctic Monkeys, tvingar alla mina vänner att göra samma sak. ^_^

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hello Saferide lär vara given, dock inte 100% Säkert!. Paramore lär inte komma då de var där i år, de bokar inte samma band två år i rad. Inte utländska i alla fall. The Sounds vore skitkul på Pampas.

Och bra att du valde Arctic Monkeys, tvingar alla mina vänner att göra samma sak. ^_^

Hahaha, good one!

Önskade de inte, men nog vore Arctic Monkeys en riktig höjdare alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Andra rykten ni hört?

Det snackas vääääldigt mycket om Muse på Rockpartys forum. Men det är väl inget egentligt rykte. Däremot hörde jag ett om Arctic Monkeys, som blev för dyra 2007. Kanske!

Annars är Arvika intressant nu. De släpper biljetter snart - 13 oktober - och har snart bandsläpp. Och hur jävla gärna de vill ha Daft Punk vet de flesta.

Muse... Tänk om. :):(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Arctic Monkeys, har dom ens nått nytt på G? är dom inte rätt upptagna med sina sidoprojekt? om inte så är det väl inte så kul och slänga pengar på dom så dom kommer och lirar äldre grejer, dom är ju dessutom shit boring live (om man typ inte ser dom i England där dom verkar ge lite extra på sina gig), tycker dom ska satsa på att få Last Shadow Puppets istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Arctic Monkeys, har dom ens nått nytt på G? är dom inte rätt upptagna med sina sidoprojekt? om inte så är det väl inte så kul och slänga pengar på dom så dom kommer och lirar äldre grejer, dom är ju dessutom shit boring live (om man typ inte ser dom i England där dom verkar ge lite extra på sina gig), tycker dom ska satsa på att få Last Shadow Puppets istället.

Jag tyckte minsann att Arctic Monkeys var okej live.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...