Jump to content

Surroundproblem


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har just kopplat in mitt Logitech-surroundsystem i datorn och testar ljudinställningarna, men precis som med mitt gamla Cambridge-system så låter det inte något ur de bakre högtalarna. Båda systemen är surround, där det gamla Cambridge hade 4.1 (Front L/R + Rear L/R + Baslåda) och mitt nya Logitech har 5.1 (Front L/R + Rear L/R + Center + Baslåda). Jag har ett SoundMAX-ljudkort som har tre uttag för front, rear och mick respektive.

I ljudinställningar har jag valt 5.1 och sedan gått in i SoundMAX för att kolla deras inställningar. De var överensstämmande och då satte igång testerna, men de ger mig bara ljud ur baslåda, center och front L/R. Rear ger mig bara ett svagt, svagt sus vilket visar att de fungerar och är inkopplade. När surroundtestet egentligen ska ge mig ~100% ljud ur varsin högtalare, ges det bara 100% ljud ur front L/R, men när mätaren går över till rear så låter det ungefär lika mycket ur de båda främre, men inget alls ur de bakre.

Vad kan vara felet? Är det drivrutiner? Kan det vara BIOS? Måste jag kanske öppna up burken för att kolla om det är inkopplat inuti? Helst inte, min burk ligger lite för risigt till i placeringen för att jag ska vilja böka fram den. ;)

Snälla hjälp mig! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns inget på Logitechs hemsida, men det borde finnas en skiva med ljudsystemet. Får fråga brorsan om den kanske, men borde det egentligen inte vara SoundMAX som behöver drivrutiner? Ljudsystemet självt är ju inget som kräver programvara till skillnad från t.ex gamepads eller så. SoundMAXs hemsida hänvisar bara till moderkortstillverkarna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Fick just höra av brorsan att det är integrerat, inte separat. Vad gör detta för skillnad? Hur besvärligt blir det, och vad ska jag göra?

EDIT: Tankade drivrutiner och det funkar nu! :) Är inte säker på att drivrutiner var problemet, eftersom uttagen grön-blå-röd ändras om man väljer surround. Med stereo så är röd mick, grön front och blå... har väl ingen funktion antar jag. Nu blev det istället så att röd är rear, grön är front och blå är center/baslåda. Trevligt att det löste sig iaf, men underligt att man ska veta det där om att ljudkopplingarna ändras. Skumt, nu har jag ju ingen mickingång... :rolleyes:

Problemet är iaf lyckligtvis löst :o

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... I ljud inställningar.. (i alla fall på Vista) så kan man sätta på Speaker Fill.. då kommer ljudet på alla högtalare.. (eller datorn räknar ut ungefär hur det hadde låtigt omdet varit 5.1 :S)

Men testa att spela upp t.ex. en film som är i 5.1 ljud :P. Har bara hört 1 låt från microsofts hemida i 5.1... tycker att all musik och film borde ha minst 5.1 som standard idag.

EDIT: ops.. missade det där om att det hadde löst sig :ph34r:

Redigerad av oscarw_89
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får kolla på nån 5.1-film i datorn nån gång, men fram tills dess kommer jag njuta av HL2 med utökat minne (körde med 128 förut :P ) och därmed laggfritt med högsta inställningarna på ungefär allting. Shheeeesus vilken spelupplevelse det är med laggfritt, skitsnyggt och surround. Helt makalöst. Förr kunde jag inte köra nåt alls, och HL2 laggade skit redan på lägsta inställningarna. Trevligt att det löst sig, men tack för hjälpen, StellHell, Foxtrot och oscar! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...