Jump to content

Botar på forumet?


Jacker
 Share

Recommended Posts

Snubblade över den här tråden..

http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=41541

Bara jag som tycker det påminner om en spambot, sånna som dyker upp på forum då och då? Namnet och reklamposten...

Isf bör nog nån form av skydd införskaffas, t.ex. att man måste ange en kod genererad via en bild vid registrering. Eller måste man ange kod? Har jag fel nu?

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo.. nog är det en bot alltid. Man kanske borde införa 3 dagars gräns för posting, det kanske hindrar botarna. Men jag vet inte, jag vet inte hur den fungerar.

En bild med ett svårt font och massa andra krumelurer borde knäcka nöten.

Botarna blir mer och mer avancerade och återkommer gärna vid fler tillfällen. Knappt att säkerhetskoder hjälper längre.

Botarna lär sig läsa av dessa koder, därför han man i senaste IPB gjort så att en bakgrund slumpas och en text smumpvis tillverkas, för att motverka dessa. Vet att GTAsajten använder det senaste ipb.

För er som är intresserade så ser dessa säkerhetskoder ut såhär;

http://www.modarkivet.se/index.php?act=Reg...mp;coppa_pass=1

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att vi råkat ut för detta men det finns som sagt inte så mycket att göra åt det, botarna övervinner allt i längden så länge registreringen följer en välkänd standard.

Eventuellt kan man störa ut botarna genom att ändra mail-mallen eller införa någon extra verifiering.

Vi får se hur stort detta problem blir och agera därefter...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att vi råkat ut för detta men det finns som sagt inte så mycket att göra åt det, botarna övervinner allt i längden så länge registreringen följer en välkänd standard.

Eventuellt kan man störa ut botarna genom att ändra mail-mallen eller införa någon extra verifiering.

Vi får se hur stort detta problem blir och agera därefter...

Vad blir "ett plus ett" :

Svar:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev ett inlägg på flashback för någon dag sedan.

Allt som behövs är ett "custom field" som tas med vid registreringen.

Exempelvis:

Vad blir 2+4+5?

Svaret måste skrivas in rätt (11) annars blir personen ej medlem utan placeras i validerings gruppen (kan ej skriva inlägg på forumet).

En forumbot fixar inte detta, ju mer avancerade tal, ju säkrare.

En bild med bokstäver är väldigt svåra att tyda och skriva in rätt enligt mig. (Tänker då speciellt på konstiga teckensnitt, olika versaler, krimskrams i bilden, urskilja nollor och bokstaven O).

BOT (The good one)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:lol:

Nu ska vi väl inte förhasta oss allt för mycket, det är ju inte som så att vi blir spammade av bottar varje dag... Det var en bot som gjorde en topic. :)

En bot leder till att botarna fått nys om att GTAsajten går att regga sig på för bottar, detta resulterar i att det kommer fler. Har själv erfarat detta.

flyff.beffo.se började med att en bot kom, sedan översvämmades hela forumet. Fixa fixa detta med en ny säkerhetsbricka.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit bra förslag idenna tråd. Jag tror på djur-bildena. Hellst hårt komprimerade också. Sen gäller det att slumpa namnen på filerna varje gång. Man kan också ha en notis brevid bilden som säger typ avancera en bokstav frammåt, eller liknande.

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...