Jump to content

Kodspråk


Mathias
 Share

Recommended Posts

Jag har länge velat lära mig koda, åtminstånde ett språk. Nu har jag ju fått chansen iochmed individuella valet och jag ska välja Programmering B & C och kommer då lära mig Java och C++. Jag har förstått att det man "bör" lära sig om något är C++ (?).

Så...Vilka språk hanterar du? Stora skillnader mellan språken?

Berätta gärna lite för en relativt ovetande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge velat lära mig koda, åtminstånde ett språk. Nu har jag ju fått chansen iochmed individuella valet och jag ska välja Programmering B & C och kommer då lära mig Java och C++. Jag har förstått att det man "bör" lära sig om något är C++ (?).

Så...Vilka språk hanterar du? Stora skillnader mellan språken?

Berätta gärna lite för en relativt ovetande.

Jag brukar jobba med Visual Basic som är ett simpelt program. Du kan göra allt från nåt som liknar Windows Media player till ett Zelda spel. Jag tycker det är lätt och väldigt kul ibland :ph34r: . Jag har vet inte riktigt hur C++ fungerar men det verkar som om det är riktigt proffsigt iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan lite C++, det är ganska trevligt. Kanske lite svårt i början men det lönar sig sen. Det är bland dom snabbaste och används till i princip alla stora spel plus att det går att kompilera till de flesta plattformarna och du måste inte ha andra program installerade på datorn för att få programmet att funka (som i Java).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behärskar C++ A och B, och C# A.

Notera det kursiva i behärskar, då jag har G- i kurserna så kan jag verkligen ingenting av det.

C++ A läste jag för 2 år sedan, lärde mig grunderna och klarade provet.

C++ B läste jag förra året, gjorde inte en enda uppgift och klarade provet pga. att man fick ha en bok till hjälp.

C# A läste/läser jag nu och kan inte ett jota. Är den enda i klassen som inte gjort ett arbete än, och kommer inte göra något då jag inte har en aning om hur man gör det. Har dock gjort alla 7 uppgifter vi haft under kursen och jag är ganska säker på att jag klarade provet.

Det är en grym skillnad på att göra en uppgift där du har instruktioner och att komma på ett eget program och sedan skapa det.

Om jag nu inte klarar C# A,som min lärare vet men skiter i vill jag inte veta vad vi ska göra i C# B som vi ska börjamed start 2 veckor från nu. Kommer troligtvis att skriva av mig från den kursen, då jag inte ser någon mening med att göra den.

Utöver C-språken så har jag knackat HTML, XML (Båda har jag totalt glömt hur man gör. Kan aningen HTML då det är barnmat än). PHP A startade vi med förra läsåret och vi är nog sämsta klassen genom tiderna, då ingen pallar med kursen. Tror det var typ 3 personer som var klara med sin blogg innan deadline, och dom är PHP-kodare på fritiden. Är inte 100 på on vi fickG på kursen iaf, men kommer att starta med PHP B nu om 2 veckor likaså, så får väl se hur det går.

Går en programmerings linje på gymnasiet, men har inget intresse för det och vill inte heller lära mig skiten, då det är så förbannat tråkigt. Ett bra exempel på ett dåligt gymnasieval.. :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självlärd i följande:

HTML

PHP

MySQL-querys (om det nu kan tolkas som språk)

C++ (väääldigt basic)

C (Väligt basic)

VB

VB.NET

C# (detta kan jag mycket bra)

\"Ska\" lära sig tycker jag inte det finns nått som säger. Får du lära dig det i skolan, så visst. Det kan vara bra att ha. Men om Du inte ska ta anställning som programmerare rekommenderar jag inte ett sånt lågnivå-språk, visst det är skönt att ha full kontroll med oftast blir det för mycket. Jag har varit rätt duktig på C men det har jag glömt bort nu.

Det viktigaste i programmeringen är att kunna \"tänka kod\". Vad du än gör, ser, tänker på ska du kunna äversätta till psuedo-kod. Då är du en bra programmerare.

*psuedo-kod=kod utan språkspecefika syntax.

(programmet i min signatur är för övrigt ett hobbyprojekt i C# som jag gjorde till mig själv btw)

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

\"Ska\" lära sig tycker jag inte det finns nått som säger. Får du lära dig det i skolan, så visst. Det kan vara bra att ha. Men om Du inte ska ta anställning som programmerare rekommenderar jag inte ett sånt lågnivå-språk, visst det är skönt att ha full kontroll med oftast blir det för mycket. Jag har varit rätt duktig på C men det har jag glömt bort nu.

Vilket av de är ett "låg-nivå" språk?

Jag vill lära mig det mest som en kul grej och för att jag länge funderat på att försöka lära mig något av de.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket av de är ett "låg-nivå" språk?

Jag vill lära mig det mest som en kul grej och för att jag länge funderat på att försöka lära mig något av de.

C och C++ är lågnivåspråk. Jag vet inte vad som just definerar ett lågnivåspråk, men det är mycket mer arbete att få en applikation fungerande i C/C++ än i C# t.ex..

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått ett antal programmeringskurser på gymnasiet (VB.net, C++ och nu Java) och kan verkligen säga att VB är både lättast och roligast. C++ och Java är äckligt tråkigt att koda i, min uppfattning kan dock influeras av min plötsliga skoltrötthet (som attackerade mig härom månaden). VB.net är väl dock inte det mest optimala kanske (man "mobbar" VB-kodare, så att säga), så jag skulle nog inriktiga mig på C# som är ganska likt VB men ändå är lika kraftfullt som C++ (vad jag vet). Det är nog dock bäst att lära sig grunderna i C++ och Java så man vet vad fan man avstår ifrån.

Av VB.net blev jag till och med så sporrad att jag skrivit egna program, vilket jag inte skulle göra med C++ om det inte var under pistolhot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste programmering A och B, skulle ha läst programmering C denna termin. Men skoltrötthet och att jag tyckte att det var skittråkigt gjorde att jag bytte ut den kursen (läste Grafisk kommunikation istället). Fick VG i A och MVG i B, men det känns allvarligt som att jag inte lärde mig något som kommer att vara användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På min skola är programmering A VB. Jag var mer sugen på C++ och Java, så jag kör på programmering B och C istället :shifty:

Vi har också en typ Programmering A B och C men allt inom VB.net Gjorde samma sak som StellHell, går en programmerings linje, har läst klart A, ska läsa klart B men tänker hoppa av C, för det blir svårare och svårare, så inte lönt att fortsätta, + man tappar intresset om man inte kan eller förstår nått. Så jag och några till i min klass väljer bort Programmering C och läser distans kurser. Vilket är bättre, för då har vi valt kurser som vi vill läsa, som tex Desktop vilket är basic Photoshop, alltid bra att kunna + en till kurs som handlar typ om webbdesign/grafik osv.

Vi läser oxå SQL med skitprogrammet Microsoft Access. Suger ganska stort. Därför håller jag på att lära mig MYSQL också. <_<

Lycka till iaf. Hoppas du lyckas bättre än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uh, alla verkar tycka att programmerings kurserna är tråkiga :)

Well...vi får se, tror jag kommer stå ut ;)

Ge inte bara upp. Kolla guider på internet. Lek runt lite i programmet du använder osv. Ta hjälp på forum om du behöver hjälp. Sen när du väll kan det så är det säkert lätt och du sitter och programmerar ditt först spel eller whatever. Testa dig fram. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...