Jump to content

Årets 10 bästa skivor


R2D2
 Share

Recommended Posts

Nu börjar 2006 ta slut. Otroligt mycket bra ny musik.

Skriv dom 10 bästa skivorna. Bara skivnamn går bort. Poster med "Eeh, den där Eminem. Och nya Slayer." går bort. Inga uppsatser men ändå någon mening eller 2 om skivan.

Jag börjar.

Årets 10 bästa skivor:

13990_816137_0.jpg

#1: Mew - And The Glass Handed Knites.

Denna skiva släpptes egentligen 2005 i Norden men eftersom den släpptes nu 2006 i USA så räknar jag med den.

Verkligen en av världens bästa skivor någonsin. Sångarens röst är annorlunda, han sjunger väldigt högt (inte i volym utan höga toner). Bakgrundsmusiken är också fin och otroligt passande.

Indierock när den är som bäst.

Bästa låt: Zookeepers Boy.

theboyleastlikelyto-album_816137_1.jpg

#2: The Boy Least Likely To - The Best Party Ever.

Underbar skiva om att vara liten och växa upp.

Soundet på denna skiva är ganska udda också. Banjo och annat annorlunda.

Sångarens röst är också otroligt bra. Falsettsång funkar alltid

Bästa låt: Be Gentle With Me.

dcfcpyv8_816137_2.jpg

#3: Death Cab For Cutie - Plans.

Låtarna I Will Follow You Into the Dark och Soul Meets Body skulle egentligen själva få skivan att passa på den här listan men resten av låtarna är också underbara.

Egentligen är det inget som direkt skiljer den här skivan från förra skivan Transatlanticism men ett vinnande koncept funkar även en andra gång.

Bästa låt: I Will Follow You Into The Dark.

14588_816137_3.jpg

#4: In Flames - Come Clarity.

Jag gillade inte riktigt In Flames innan den här skivan. Synth passar inte riktigt in i metal i min mening.

Denna skiva däremot, den har jag fastnat för. Svensk "Göteborgsmetal" med fint harmoniserade gitarrer och underbara melodiska refränger.

Bästa låt: Crawl Through Knives.

2424_img2_816137_4.jpg

#5: I'm From Barcelona - Let Me Introduce My Friends.

Att låten We're from Barcelona släpptes som singel gjorde att ingen tog bandet seriöst men resten av skivan är betydligt bättre. Även fast medlemsantalet ligger strax under 30 blir det aldrig rörigt. Alla gör sitt när det passar och håller tyst när det inte funkar.

Trallvänlig regelrätt pop som aldrig blir långtråkig.

Bästa låt: This boy.

nahled_placebo-meds_816137_5.jpg

#6: Placebo - Meds.

Egentligen en helt vanlig Placebo-skiva men ändå grymt bra. Lugn, fin och ett trevligt sound.

Bästa låt: Follow the cops back home

#7: Tapes 'N Tapes - The Loon.

För att citera Dagensskiva, "Lo-fi när den är som bäst". Orginell lite udda hemmagjord indiepop som aldrig blir tråkig.

Bästa låt: Insistor.

3546619_boh_200_816137_7.jpg

#8: Band Of Horses - Everything All the Time.

Underbar indierock från Seattle. Ganska ojämn skiva. Några låtar som är mästerverk och några få som inte alls är bra. The Funeral är i alla fall en av världens bästa låtar.

Bästa låt: The Funeral.

The-Zutons_816137_8.jpg

#9: The Zutons - Tired of Hanging Around.

"Energetic Rock'n'Soul" enligt frontmannen. Grymt bra indierockskiva som snor influenser lite överallt. Sångaren påminner lite om Jack White.

Bästa låt: Valerie.

Whatever-People-Say_816137_9.jpg

#9.5: Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not.

Egentligen är det inget speciellt med den här skivan, den är inte nyskapande på något sätt men ändå är den så bra. Bara ös rakt på. Dialekten hjälper också en hel del.

Bästa låt: When the Sun Goes Down.

picDirtyPretty200_816137_10.jpg

#10: Dirty Pretty Things - Waterloo To Anywhere.

Libertines finns inte längre men Carl Barât får oss att hoppas. Libertinesgitarristen startade nytt, blev en otroligt bra skiva. Många catchiga låtar med bra ös.

Bästa låt: Wondering.

Skivor som jag hade förväntat mig mer utav:

The Raconteurs - Broken Boy Soldiers.

Denna skiva är otroligt bra men inte lika bra som jag hade förvänat mig av Jack White. Den fastnar inte riktigt.

The Killers - Sam's Town.

Otroligt bra skiva även här men den fastnar inte riktigt. Synd.

Razorlight - Razorlight.

Inte lika bra som Up All Night. Bra men inte super.

Trivium - The Crusade.

Första skivan var mer orginell och faktiskt bra. Denna är bara en Metallica-ripoff utan för många bra låtar.

Skivor värda att nämna:

Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah.

Tool - 10,000 Days.

We Are Scientists - With Love And Squalor.

Gomez - How We Operate.

The Decemberists - The Crane Wife.

Built To Spill - You In Reverse.

The Whitest Boy Alive - Dreams.

Hot Chip - The Warning.

Förväntningar inför nästa år:

Linkin Park kommer med nytt.

Skulle jag höra dom för första gången idag hade jag hatat dom men eftersom jag gillade dom när jag var yngre blir det intressant att se vad dom lyckas med. Tydligen ska skivan vara annorlunda.

Bloc Partys nya.

Jag har redan lyssnat men den kommer nästa år. Sjukt bra skiva verkar det som.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 45
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Gah. Det ser ut som det där tog en stund att knåpa ihop? Jag besparar mig den tiden och säger att jag håller med dig på de flesta punkter. :(

Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not tycker jag däremot är riktigt jävla bra. yes_645834_0.gif

Jag har skrivit ner lite då och då under året för att försöka komma ihåg alla (men ändå glömde jag Hot Chip - The Warning) så det enda som tog tid var att skriva själva listan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

In Flames - Come Clarity

in_flames_come_clarity_816164_0.jpg

I början var jag inte jätteimpad av denna skiva, tyckte mest att låtarna var alldelles för lika. Med tiden växte den och nu tycker jag att skivan är bland den bästa som In Flames har släppt.

Bästa låt: Crawl Through Knives

Kalmah - The Black Waltz

uusi_816164_1.gif

Kalmah är tillbaka med ett nytt sound. Soundet är hårdare och sången mörkare. Underbar skiva.

Bästa låt: Mindrust

Lacuna Coil - Karmacode

Kanske inte bland de bättre från Lacuna Coil men ändå en av årets bästa.

Bästa låt: Closer

Mando Diao - Ode to Ochrasy

Var lite orolig för vad jag skulle tycka om den här skiva. Älskar Hurricane Bar men är inte lika förtjust i Bring 'Em In. Men direkt när jag hörde singeln Long Before Rock 'n' Roll visste jag att jag inte skulle bli besviken, och det blev jag inte heller.

Bästa låt: Killer Kaczynski

Mendeed - This War Will Last Forever

mendeed_2_816164_4.jpg

Hörde de först på skivan "Remastered: Master of Puppets" där de hade gjort låten "The Thing That Should Not Be". Efter det bestämde jag mig för att ge de en chans och skaffa den här skivan. Det var kärlek från första början.

Bästa låt: The Reaper Waits

Får räcka med 5 skivor istället för 10 :(

Nästa år ser jag verkligen fram emot Bullet For My Valentines och Metallicas nya plattor.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt en stund nu att komma på bra album som släpptes detta år. Svårt att komma på alla album som har släppts detta år men detta var det väll jag fick ihop nu. Kan iallafall göra en Top 3-lista och en tröstplats lista. :)

14588_816137_3.jpg

#1. In Flames - Come Clarity

Lyssnade på den ibörjan men jag fassnade bara för låten Reflect The Storm. Men efter ett par lyssningar så blev det genast mycket bättre! Faktist det albumet som jag har spelat mest enligt Last.fm. Helt klart årets bästa skiva! :(

Bästa låt: Come Clarity

#2. Heed - The Call

Egentligen släpptes denna skiva 2005 i Japan men i Europa Juni 2006. Otroligt bra skiva, finns inte en låt som är dålig.

Bästa låt: The other side

#3. Machinae Supremacy - Remeeder

Allt började med att någon här på GTAsajten tipsade om denna grupp och jag blev väldigt nyfiken när jag fick höra det är en blanding mellan nån slags bitpop och metal. Laddade ner den låten Arcade och fassnade för låten och fassnade sedan för hela bandet. Remastrad-skiva släpptes nu i November när gruppen fick skivkontrakt. Mycket bra skiva!

Bästa låt: Through The Looking Glass

---------------------------------

Dessa är värda att nämna och jag har inte lagt dem i någon speciell "bra"-ordning.. ;)

Muse - Black Holes and Revelations

Rätt så bra skiva, Men inte lika bra som Absolution.

Bästa låt: Map of the Problematique

Melody Club - Scream

Har väll alltid tyckt om Melody Club men har glömt bort dem tills de släppte denna skiva. Rätt så bra skiva faktist.

Bästa låt: Crash

The Killers - Sams Town

Rätt så hyffsad men vissa låtar är lite för trista.

Bästa låt: When You Were Young

Virgin Steele - Visions of Eden

Bra album, rätt så sköna låtar med sköna refränger men man blir lätt trött på låtarna eftersom de ligger runt 7-8min per låt.

Bästa låt: Bonedust

Inför 2007 så har jag hört att Kamelot, Heed och Rammstein ska släppa något nytt. Sen kan jag alltid hoppas på att Machinae Supremacy kommer med något helt nytt när de väl har fått skivbolagskontrakt. Ser verkligen fram emot dessa skivor iaf. :lol:

Redigerad av Mr.Dumbom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1.Billy Talent - II

2.Rise Against - The Sufferer and the Whitness

3.+44 - When Your Heart Stops Beating

4.Muse - Black Holes and Revelations

5.Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcaduim

6.Danko Jones - Sleep Is The Enemy

7.Rammstein - Rosenrot (Säpptes egentligen 2005 men det var så sent så jag tar med den ändå)

8.Hoobastank - Every Man for Himself

9.The Killers - Sam's Town

10.Angels And Airwaves - We Don't Need To Whisper

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker faktiskt 2006 vart ett rätt dåligt år...eller dåligt och dåligt, mindre bra om man jämför med 2000-2005, men det finns en del ljuspunker trots allt.

Men jag kan inte lista 1-10 så jag skriver ner dom plattorna jag köpte iår och tänkte "det här är tamigfan bra".

Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcaduim

Den plattan jag såg mest fram emot, och jag vart inte besviken, Chili Peppers var/är tillbaks till sina funkrötter.

The Black Keys - The Big Come Up

Amerikansk Blues-Rock när den är som bäst.

The Killers - Sam`s Town

7S9z5gDCmQtF_07262006_172702_816258_2.jpg

Kanske årets bästa impulsköp.

Bruce Springsteen - We Shall Overcome/The Seeger Sessions

200px-Seeger_sessions_816258_3.jpg

Svängig American-Southern-Rock.

Disturbed - Ten Thousand Fists

3346733_dis2_200_816258_4.jpg

Igentiligen gillar jag inte den här typen av metal, men jag fastnade för Disturbed.

Zero 7 - The Garden

cover4060_40760_816258_5.jpg

Riktigt bra umgås-och-dricka-öl skiva.

Dirty Pretty Things - Waterloo To Anywhere

DirtyPretty_060518121912957_wideweb__300x300_816258_6.jpg

KalleR fick mig att hoppa in i bilen och köra iväg till skivaffären...tack :ermm:

The Sounds - Dying To Say This To You

14923_816258_7.jpg

SVENSK pop-rock när den är som bäst.

Placebo - Meds

Skön helt enkelt, Placebo äger rätt hårt.

Kasabian - Empire

Picture_51_816258_9.png

Tack GTApimpen

Juliette & The Licks - Four on the Floor

B000GIXWDS01_SS500_SCLZZZZZZZ_V36943760__816258_10.jpg

Kvinnor kan.

Audioslave - Revelations

audioslave_revelations_816258_11.jpg

En av årets absolut bästa plattor.

Foo Fighters - Skin and Bones

B000IU3XTW01_SS400_SCLZZZZZZZ_V35538883__816258_12.jpg

Ok igentligen en live-skiva med bara en ny låt, men ändå värd att ha med på listan.

Tenacious d - The Pick Of Destiny

B000IOM1RI01_SS400_SCLZZZZZZZ_V34672548__816258_13.jpg

Den kom sent, men ack så bra och sköna texter, filmen blir 2007 filmhöjdpunkt.

Taylor Hawkins & the Coattail Riders - Taylor Hawkins & the Coattail Riders

B000EBCEDG01_SS500_SCLZZZZZZZ_V1138942906__816258_14.jpg

Foo Fighters trummis visar att han kan själv också.

Outkast - Idlewild

B000BRLRUO01_AA240_SCLZZZZZZZ_V38249600__816258_15.jpg

En av få hiphop-band som jag kan lyssna på.

Och nu tre skivor som jag aldrig i hela mitt liv trodde att jag skulle lyssna på, ta i...och absolut inte tycka att dom var helt ok.

3 artister som jag tycker har tagit sin utveckling ett steg längre, hade det inte vart för en tjejkompis till mig hade jag inte skrivit det här nu..

Justin Timberlake - Future Sex / Love Sounds

B000GG46NU01_SS500_SCLZZZZZZZ_V61746951__816258_16.jpg

Jag avskydde honom när han var i det där pojkbandet, men karln har växt till sig, och hans röst passar med hans musik, vilket är väldigt ovanligt i den typ av musik tycker jag.

Christina Aguilera - Back to Basics

B000G759LW01_AA240_SCLZZZZZZZ_V40655702__816258_17.jpg

Samma sak här som med Justin Timberlake, hon har utvecklat sin röst till något riktigt bra, sen gillar jag temat i skivan 30-40-50 tals temat.

Pharrell - In My Mind

Pharrell_In_My_Mind_816258_18.jpg

Gillar den här typen av hiphop, ingen "ganzta" utan skön, avslappnad hiphop.

Så där, det var mitt skivår, var inte så dåligt när jag läser igenom listan, har säkert glömt något också men.

Vad som kommer 2007 har jag inte kollar igenom än, men det jag vet är att The Hives släpper nytt och den är producerad at Pharrell Williams, får se hur det kommer låta.

Foo Fighters ryktas det om också. Även Red Hot Chili Peppers säger sig ha låtar klara till en ny skiva, återstår att se om den kommer under 2007 eller tidigt 2008.

Men jag hoppas på ett bra år.

Edit* såg nu att det blev en varierande storlek på bilderna, hoppas ingen stör sig på det.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker faktiskt 2006 vart ett rätt dåligt år...eller dåligt och dåligt, mindre bra om man jämför med 2000-2005, men det finns en del ljuspunker trots allt.

Men jag kan inte lista 1-10 så jag skriver ner dom plattorna jag köpte iår och tänkte "det här är tamigfan bra".

Disturbed - Ten Thousand Fists

3346733_dis2_200_816258_4.jpg

Igentiligen gillar jag inte den här typen av metal, men jag fastnade för Disturbed.

Släpptes inte den 2005? Om inte så ska det självklart in på min 5:e plats!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Arctic Monkeys

Whatever People Say I Am, That's What I'm Not

Inget jag fastnade för i början, men den duger i krig. Bästa låt: Perhaps Vampires Is A Bit Strong But...

Picture_51_816258_9.png

Kasabian

Empire

Den här skivan är just som titeln antyder; "empire." Bästa låt: The Doberman

The Sounds

Dying To Say This To You

Lättsam musik från Sverige. Inga komplicerade "tolka-det-själv"-texter, inget överhuvudtaget som sätter geniknölarna i rullning. Skönt värre. Bästa spår: Night After Night (Bonus Version)

15360_816273_3.jpg

Red Hot Chili Peppers

Stadium Arcadium

Ganska tröttsam efter några låtar men den går an. Bästa spår: Animal Bar

Ingen femma. Det har bara släppts en massa vämjelig "indie"-rock i år som är tråkigt tråkigt tråkigt med tråkiga jävla sångare och om något tråkigare gitarrer, samt skrattretande +44 och dess gelikar. Och att "gräva" bland band som inte är lika kända floatar inte my boat för att tala klarspråk. Sedan tankar jag inte plattor heller, för då är man... mindre värd och ska in i ugnen.

2007 ser dock ljusare ut. Metallica, Sahara Hotnights, Courtney Love, Kent och sist men inte minst; mastodonten Chinese Democracy.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10. The Hives - Tyrannosaurus Hives

death_cab_for_cutie_plans_816282_1.jpg

9. Death cab for cutie - Plans

109934_816282_2.jpg

8. The Sounds - Living in America

7. Mando Diao - Hurricane bar

B000E6GC6Q01MZZZZZZZ_816282_4.jpg

6. The Sounds - Dying to say this to you

5. Sahara Hotnights - C'mon Let's Pretend

direstraits_200_200_univers_816282_6.jpg

4. Dire Straits - Brothers in arms

3. Danko Jones - Sleep Is The Enemy

tigerl2_816282_8.jpg

2. Tiger Lou - The Loyal

KoRn-Issues_816282_9.jpg

1. Korn - Issues

Eh oj ursäkta detta är mina over all top 10 bästa skivor, skit samma orkar inte göra om. :ermm:

Redigerad av eliizar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets 3 bästa skivor:

B000HOLI1O01_AA240_SCLZZZZZZZ_V59072595__816289_0.jpg

#1: Hurt - Volume 1.

Grym stämning i så gott som alla låtar. "Rapture" är enligt mig ett mästerverk dessutom, helt underbar. Kommer verkligen att lyssna på denna skiva många gånger, samt se fram emot mer av detta band.

Bästa låt: Rapture.

B000HC2MG601_AA240_SCLZZZZZZZ_V40663418__816289_1.jpg

#2: Oasis - Stop The Clocks.

En "best of" av ett av de bästa banden någonsin kan väl ändå inte vara dålig?

Bästa låt: Wonderwall eller Don't Look Back In Anger.

B000JBXXZ401_AA240_SCLZZZZZZZ_V35540414__816289_2.jpg

#3: Incubus - Light Grenades .

Skönt, modernt, underbart.

Bästa låt: Anna Molly.

Honorable mentions:

Lostprophets - Liberation Transmission

Three Days Grace - OneX

Muse - Black Holes & Revelations

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skäms nästan av att säga detta, men jag har ingen aning. Detta år har för mig varit ett "hitta bra låtar"-år. Jag har med andra ord skaffat ett flertal skivor (samt en och annan samlingstorrent med diverse låtar) och helt enkelt bara raderat de jag inte tyckt om.

Jag kan dock säga att Tool - 10 000 Days och Wednesday 13 - Fang Bang är väldigt jämna plattor med sköna låtar. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...