Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Hur löser man en tredjegradsekvation?

Den här tillexempel: x3 - 8x2 - 16x = 0

Den där kan du lösa genom att först bryta ut x. Då får du:

x(x2 - 8x - 16) = 0

Sedan gäller det att förstå att för att högerledet ska bli 0 så ska någon utav faktorerna i multiplikationen vara 0. Därför kan vi dela upp det här i två fall.

Fall 1 är helt enkelt att x = 0

Fall 2

x2 - 8x - 16 = 0

Och den här kan du lösa med valfri metod, t.ex pq-formeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den där kan du lösa genom att först bryta ut x. Då får du:

x(x2 - 8x - 16) = 0

Sedan gäller det att förstå att för att högerledet ska bli 0 så ska någon utav faktorerna i multiplikationen vara 0. Därför kan vi dela upp det här i två fall.

Fall 1 är helt enkelt att x = 0

Fall 2

x2 - 8x - 16 = 0

Och den här kan du lösa med valfri metod, t.ex pq-formeln.

Ah varför tänkte jag inte så! Tusen tack! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en lång tids funderande kom jag och min historielärare på att jag kunde skriva en uppsats om ämnet "Kommer verkligen alla japanska kampsporter från Japan?" Han hade nämligen hört att vissa skulle komma från t ex Kina och Indien m.m. Problemet är nu att när jag sitter här och letar info hittar jag absolut ingenting om detta. Det är försent för att byta ämne så jag skulle behöva lite hjälp. Är det någon som också har hört något om dessa rykten och i så fall vet nånstans där man kan få tag på lite information om det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Two things till ett hemprov i astronomi.

1. Solen går upp en timma tidigare i Helsingfors än i Stockholm. Förklara varför!

Är inte det för att Helsingfors är i en annan tidszon?

2. En vanlig Svensk sommardag går solen aldrig ner i Kiruna. Ungefär hur länge är solen då uppe i städerna Brazzaville i Kongo rerspektive Kapstaden i Sydafrika? Motivera.

Jag har seriöst ingen aning om den här, hjälp skulle vara uppskattat.

Redigerad av Illousion
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Two things till ett hemprov i astronomi.

1. Solen går upp en timma tidigare i Helsingfors än i Stockholm. Förklara varför!

Är inte det för att Helsingfors är i en annan tidszon?

2. En vanlig Svensk sommardag går solen aldrig ner i Kiruna. Ungefär hur länge är solen då uppe i städerna Brazzaville i Kongo rerspektive Kapstaden i Sydafrika? Motivera.

Jag har seriöst ingen aning om den här, hjälp skulle vara uppskattat.

1. Solen går ju upp i öst :lol: , därav kommer solstrålarna dit tidigare. Finns säkert ett mycket mer utförligt svar men det är vad jag kunde komma på.

2. Den går inte ner här heller om det skulle vara till någon hjälp :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Two things till ett hemprov i astronomi.

1. Solen går upp en timma tidigare i Helsingfors än i Stockholm. Förklara varför!

Är inte det för att Helsingfors är i en annan tidszon?

2. En vanlig Svensk sommardag går solen aldrig ner i Kiruna. Ungefär hur länge är solen då uppe i städerna Brazzaville i Kongo rerspektive Kapstaden i Sydafrika? Motivera.

Jag har seriöst ingen aning om den här, hjälp skulle vara uppskattat.

1. Låter sannolikt, jag tror i och för sig inte att tidszon är den astronomiskt korrekta termen eftersom man inte skulle kunna beräkna soluppgången med att enbart titta på vilken tidszon staden befinner sig i, Kina använder ju till exempel bara en tidszon trots att landet korsar typ 4 tidszoner, annars har de större länderna egna sonindelningar. Helsingfors ligger ju längre öster ut än Sverige och då jorden roterar runt sin egen axel blir följderna, på det norra halvklotet, att solen går upp i öster och ner i väster, solens strålar "reser" österut allt eftersom jorden schnurrar och når därför Helsingfors före exempelvis Stockholm.

2. Det borde vara samma för områden som ligger långt norrut, fast tvärtom... typ...

Edit: Argh, posta aldrig något du glömmer bort i två timmar...

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det fungerar på alla. Men skulle du kunna visa med uträkningar och så? Det verkar som om jag glömt allt jag lärde mig när vi jobbade med sånt här.

I så fall borde det vara såhär: (Tror jag, har också glömt mycket)

post-8282-1242949130_thumb.jpg

Sedan gör du likadant med den i mitten :wub:

@Jazz: Tror detta är D-kursen (?)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I så fall borde det vara såhär: (Tror jag, har också glömt mycket)

post-8282-1242949130_thumb.jpg

Sedan gör du likadant med den i mitten :wub:

@Jazz: Tror detta är D-kursen (?)

Gosh, nu blev det fel. Sinussatsen fungerar på alla trianglar. Men det du använt är väl typ 'sinusregeln' vilken bara fungerar på rätvinkliga trianglar.

Jao, det ligger på D-kursen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu spånar jag bara lite idéer, men kan det här vara en början?

..nu fick jag sinussatsen rätt va? :unsure:

post-8282-1243067061_thumb.jpg

Tack för hjälpen men det där stämmer ju tyvärr inte heller. Svaret för det du skrivit blir 298,6 vilket är kortare än de båda andra sidorna, alltså är det fel. Dessutom gäller ju sinussatsen endast vinklar i samma triangel. Du har använt två olika.

Själv kommer jag ingen vart alls. Säkert måste man hålla på och bestämma ett uttryck för varje sida och utgå ifrån det men det kommer ju ta år och dar.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...