Jump to content

Fototävling v.2


Foo
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 122
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Kan man inte bara få lägga på lite motion blur i Photoshop efteråt? Ibland kan man få en skitbra bild utan någon rörelseskärpa, inte så kul att få den diskvalificerad då. Resultatet räknas. :)

En annan sak är också att om man har en bra kamera så blir det inte rörelseskärpa speciellt ofta även fast man har ett motiv som är i rörelse. Så jag håller med om att bilderna ej ska bli diskvalificerade då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Altså... nu är fallet såhär: Din bild på studsmattan är egentligen inte godkänt pga reglerna angående rörelseoskärpa...

Visst är det en väldig massa rörelse logiskt sett, men det är ingen fart i bilden och det måste visas. Rent teoretiskt sett skulle han KUNNA hänga i luften, vilket skulle ge en exkat likadan bild....

Att lägga till rörelseoskärpa i Photoshop är inte tillåtet

Efter långt funderande måste jag tyvär säga att bilden på studsmattan är icke godkänd :)

På tal om att bra kameror inte ger rörelseoskärpa måste jag säga: Fel, det är "bra" kameror som kan ställa in slutartiden :P

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak är också att om man har en bra kamera så blir det inte rörelseskärpa speciellt ofta även fast man har ett motiv som är i rörelse. Så jag håller med om att bilderna ej ska bli diskvalificerade då.

Håller med^^

[

och dessutom så kan ju detta tolkas på olika sätt:

2. Motiven skall människor eller objekt i rörelse

Jag fattade det själv först som att man kunde ta kort på människor eller ett objekts som rör sig. Alltså mer som två allternativ och inte något som rör sig. Men det var ju bara jag som tänkte lite fel.

]

Men ett objekt/människa i rörelse måste ju i alla fall inte innebära att bilden har suddiga delar (/motionblur). Det kan ju räcka med att den visar något som ändå symboliserar rörelse. Som t.ex. en person mitt i ett hopp eller liknande.

Det e i alla fall vad jag tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Altså... nu är fallet såhär: Din bild på studsmattan är egentligen inte godkänt pga reglerna angående rörelseoskärpa...

Visst är det en väldig massa rörelse logiskt sett, men det är ingen fart i bilden och det måste visas. Rent teoretiskt sett skulle han KUNNA hänga i luften, vilket skulle ge en exkat likadan bild....

Att lägga till rörelseoskärpa i Photoshop är inte tillåtet

Efter långt funderande måste jag tyvär säga att bilden på studsmattan är icke godkänd :)

På tal om att bra kameror inte ger rörelseoskärpa måste jag säga: Fel, det är "bra" kameror som kan ställa in slutartiden :P

Det finns ingen mening med att du ska hänga upp dig så extremt på just rörelseoskärpan. Hans bild skulle inte passa i någon annan genre än just människor eller föremål i rörelse, såklart den är godkänd. På bäbis-bilden däremot är själva rörelsen inget centralt men på studsmattan är det det onekligen. GODKÄN!

oscarw_89 hade visst skrivt typ samma sak, w/e.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen mening med att du ska hänga upp dig så extremt på just rörelseoskärpan. Hans bild skulle inte passa i någon annan genre än just människor eller föremål i rörelse, såklart den är godkänd. På bäbis-bilden däremot är själva rörelsen inget centralt men på studsmattan är det det onekligen. GODKÄN!

oscarw_89 hade visst skrivt typ samma sak, w/e.

Du har rätt i det... men jag är bara rädd att alltför många går i trenden och snart kommer nån och har en bild på en bil som står vid ett gathörn parkerad och påstar att den kör...

Därför hänger jag upp mig på rörelseoskärpan!, Denna bild är ett gränsfall...

Men, okej då, Godkänd!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehm, lika bra att stryka mig från listan isf. :)

Min bild... Tycker inte att bluren ska spela så stor roll,

vattnet i denna bild kan ju knappast vara stilla.

Altså... eftersom vi nu har ändrat reglerna lite pga forumiternas begäran så är din bild godkänd!

Och regelerna ser nu ut såhär: Motivet ska vara i rörelse, vare sig det syns eller ej!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...