Jump to content

Neil Young


kebabkurt
 Share

Recommended Posts

Någon som lyssnar på Neil Young här?

Om någon gör: Vilken tycker ni är den bästa låten och vilket är hans bästa album?

Själv har jag svårt att bestämma mig.

Powder Finger är jävligt bra men Like A Hurricane också. After the Goldrush (Låten) är också grym. Bästa album har jag ingen aning om, kanske Unplugged eller Harvest eller After The Godrush möjligtvis Decade eller kanske Mirrorball, jag har faktiskt ingen aning.

Redigerad av kebabkurt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som lyssnar på Neil Young här?

Om någon gör: Vilken tycker ni är den bästa låten och vilket är hans bästa album?

Själv har jag svårt att bestämma mig.

Powder Finger är jävligt bra men Like A Hurricane också. After the Goldrush (Låten) är också grym. Bästa album har jag ingen aning om, kanske Unplugged eller Harvest eller After The Godrush möjligtvis Decade eller kanske Mirrorball, jag har faktiskt ingen aning.

Kebakkurt kebakkurt kebabkurt...suck.

OMG!!!

"Ofta får jag känslan av att ungdomar inte har någon koll på musikhistoria, namn som Neil Young och liknande verkar helt glömda i historien, artister som hade sina storhetsperioder på 70- och 80-talet.

Tror nästan att det är bara jag och min kompis som överhuvudtaget lyssnar på gamle Neils verk bland de jag umgås med.

Finns det någon artist som kan mäta sig med Neil Youngs produktiviet (inte alltid kvantitet då, men ofta)?

Mästerverk som Rust never sleeps-konserten 1978 ligger djupt i mitt hjärta även fast jag inte ens var i närheten av att vara påtänkt.

Dessa psykadeliska 15-minuterslåtar med rent flum och improvisation är så fullkomligt underbart så jag att jag inte kan beskriva det med ord, like a hurricane live, cortez the killer live, danger bird live, down by the river, cowgirl in the sand, powderfinger, ja listan kan fortsätta i all oändlighet.

Eller varför inte nämna akustiklåtarna som får en att känna sig upprymd och ha inre frid och dessa djupa texter som innehåller så mycket mystik, vissa fraser bara lägger sig i hjärnan och gnor.

Även enda artisten som kan få rundgång att låta vackert, eller även åskmolnssolon.

Aldrig har jag lyssnat så mycket på dessa fulländade rena toner i Like a Hurrice live på Rust never sleeps, dessa samma toner.. som uttrycker mer djup än bara musik."

Alltså bästa låtar; för många, men gärna liveversioner av Cortez the killer, powderfinger, like a hurricane, down by the river, cowgirl in the sand, southern pasific osv osv.

Bästa album...hmmm, några bra: Live rust, unplugged, year of the horse, weld, broken arrow etc etc etc.

Härligt med Neil Young!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Heart of Gold" från just Harvest får man ju höra ofta vare sig man vill eller inte. :wub:

En sak som jag tycker är bra med honom är att han inte säljer sina låtar (och sig själv) till reklamfilmer och liknande. Läste att han nobbat många dollar från ett företag som ville använda en av hans låtar i en reklamfilm.

:wub:

Det stämmer säkert.

Det roligaste är dock när hans skivbolag stämmde honom under mitten av 80-talet för att han medvetet skrev en skiva som inte skulle sälja...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer säkert.

Det roligaste är dock när hans skivbolag stämmde honom under mitten av 80-talet för att han medvetet skrev en skiva som inte skulle sälja...

Det tråkigaste är dock när han fick köpa sig fri från att medverka i allt woodstockmaterial som hade spelats in, för att han gick ut på scen med med en "knarkrand" ur näsan...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och ni visste väl att Neil sjunger om Elvis och Jonny Rotten (six pistols) i låten Hey hey, my my.

Och att Curt Cobain citerade låttexten i Hey hey, my my i sitt självmordsbrev, "It's Better to burn out, than to fade away."

Visste ni att Cortez the killer förbjöds i Spanien?

Är den inte bara...sexig (och använd?):

old-black-cu_716802_0.jpg

Och pojkar, tänk en stund på denna innan ni går och lägger er: "What is the color when black is burned?" (I am a child)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet var man kan få tag på sköna gamla lp:s me young i stockholms området?

Jag har köpt ett par på http://www.skivhogen.com/ men dom har inte så jävla mycket.

Kolla in Nostalgipalatset på St. Eriksgatan (de lägger inte upp så mycket på sin hemsida, bättre besöka butiken), Mickes skivbutik vid Hornstull är också att rekomendera, han är billig också. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...