Jump to content

Reagge


rabarben
 Share

Recommended Posts

Svensk reagge? Finns det svenskar som sjunger reagge? Vilka då? :rolleyes:

Peps Persson goddammit!

anledningen till att Bob Marley blev så stor var ju för att han dels var den första riktigt stora artisten från tredje världen, och främst att han var den som förde ut reggaen i den stora världen. och man kan ju inte låta bli att tycka om Bobban, oavsett om man är "nybörjare" eller "gammal" reggaelyssnare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte alltför erfaren inom reggaen; föredrar nog snarare annan rootsmusik, typ Xavier Rudd.

Nog har även jag en gång i tiden blivit påprackad Bob Marley av kamrater och samtida samhälle, men snubben är överskattad. Hans dåd och framsteg överstiger hans musik, hur svängig den än må vara.

För övrigt är Promoe en musiker med talang.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Holy moses! 12 barn! Vilka av dom är "musikaliska" har sett Ziggy och Damian på MTV en gång men vad sjunger de för slags musik?

Damian Marley ft Nas - Road to Zion borde du verkligen skaffa. Förra årets bästa låt, typ. Inom reagge/rap typ. Typ.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bob Marley är verkligen inte överskattad. No Way. No How. Han är snarare överexploaterad. För visst kan jag medge att det i dagens ljus måste vara väldigt svårt att se storheten i Marleys musik, när man i varje hörn, i varje storstad kan hitta snoriga småglin, klädda i Bob Marley-mössor, t-shirts, svettband och all annan typ av handelsvaror med Marley-loggan på. This is crap, brothers! Bob Marley var en stor man, samt en fantastisk och inspirerande musiker. En av de största i sitt slag, ingen som helst tvekan om den saken.

Men visst, även detta kan vara svårt att inse, när det enda man hör från mannen, är de mer kommersiella bitarna som gick hem hos Herr och Fru Svensson. No Woman, No Cry, Jamming, Three Little Birds och Could You Be Loved tillhör den här "genren" skulle jag tro. Fnäsiga dängare med en skön rytm ... var det som massorna ville höra. Nej, inget trams som kunde tänkas ge näring till din sociopolitiska medvenhet, inte. Sextiotalet är ju som sagt över, lägg ner nu, ditt avdankande gamla hippie-svin. Det är över! John Lennon jagar fjärilar tillsammans med Yoko ute på förtrollande ängar av naivitet - omedveten om att Mark Chapman, sitter och läser "Räddaren i Nöden" någonstans i Hawaii, samtidigt som han vässar sina tänder. Idealen är döda och Berkeleys radikaler jobbar nu på Wall Street och röstar blått. Nej, det finns ingen som helst plats för knepiga tankar och budskap längre. Välkommen till Sjuttiotalet, Fuck-O.

Bwaho! Det finns allt för många av detta slag, och det är även dem som har förstört Marleys anseende. Människor som tror att "No Woman, No Cry" är tragisk kärlekssång av en man som saknar en kvinna vid sin sida, och dylikt. Det man måste inse är att det finns ett flertal olika nivåers djup i Marleys musik, och det är därför lätt för en "lekman" [om vi nu kan kalla konsumenterna så] att uppskatta honom. Det finns ju tusentals andra exempel på detta fenomen. Jag kan slå en vild gissning, och kommer med stor sannolik har rätt om att det finns väldigt många här som nån gång har tyckt om en låt, som de inte har förstått för fem öre.

Det är väl egentligen den rätta sinnesstämmningen som behövs, när det kommer till uppskattandet av Bobbans musik, och den kommer du inte att hitta ifall du lyssnar på "Could You Be Loved". Nej, ge istället plats för mer betydande låtar som till exempel; Rat Race, One Drop, So Much Trouble in The World, War, Ambush in The Night, Them Belly Full etc... och lyssna på texterna, men lyssna noga innan ni kastar obefogade anklagelser om att han skulle vara överskattad. För så är absolut inte fallet. Hans briljanta texter om frihet och förtryck har inspirerat och format min och hundratusentals andra människor livssyn, och även om det religiösa käbblet präglar hans budskap, så är Rastafari-religionen en ganska fin sådan, om man bortser från kvinnoförtrycket och det faktum att deras Gud var en krigshetsande diktator. :)

Kort och gott; Bob Marley är bra, möjligtvis en av de bästa. You Dig?

Kan väl passa på att tipsa om lite schyst reggae till massorna, när jag ändå är här. Och lyssna på texterna, era jävlar, you might learn something.

När det kommer till svensk reggae så är Kultiration, Kalle Baah, Ras Udo och Helt Off ett måste. "Små Svarta Änglar" av Kalle Baah tillhör en av de mest tänkvärda låtarna som skrivits i modern svensk historia.

Sedan så har vi ju Don Carlos, Gentleman, Alpha Blondy, The Gladiators, Barrington Levi, Capleton, Rohan Lee & The Recipe, Pablo Moses, Junior Reid, Sizzla, Babadi, I Jahman Levi, Natiruts, Eek-A-Mouse, Pato Banton och Tiken Jah Fakoly, [för att bara nämna en droppe i atlanten] som alla värda att kolla upp.

They made the world so hard

Everyday we got to keep on fighting

They made the world so hard

Everyday the people are dying

- Bob Marley

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Wow! Du kan verkligen skriva du Mahalo. Tycker också att det är väldigt fina texter i hans låtar. Men man måste som sagt vara i rätt stämmning för att lyssna på dom. Och att man måste höra låtarna många gånger innan man börjar tycka om dom. Tack för alla bob marley tipsen. Ska "fixa" dom. Tips på någon bra skiva med honom?

En annan sak jag satt och tänkte på. När jag berättade för mina föräldrar att jag älskar Bob Marleys musik kommer direkt: Han var ju en jävla knarkare! Och så säger hon att han bara sjunger om knark. Visst det finns ju "legalize marijuana" och "smoke two joints" men det är bara 2 låtar av alla andra mästerverk. Men dom flesta artister som har blivit kända (syftar mest på hårdrock) har knarkat. Eller vad säger ni om Sex,drugs and rock and roll?

No offence till hårdrockarna.

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Du kan verkligen skriva du Mahalo. Tycker också att det är väldigt fina texter i hans låtar. Men man måste som sagt vara i rätt stämmning för att lyssna på dom. Och att man måste höra låtarna många gånger innan man börjar tycka om dom. Tack för alla bob marley tipsen. Ska "fixa" dom. Tips på någon bra skiva med honom?

En annan sak jag satt och tänkte på. När jag berättade för mina föräldrar att jag älskar Bob Marleys musik kommer direkt: Han var ju en jävla knarkare! Och så säger hon att han bara sjunger om knark. Visst det finns ju "legalize marijuana" och "smoke two joints" men det är bara 2 låtar av alla andra mästerverk. Men dom flesta artister som har blivit kända (syftar mest på hårdrock) har knarkat. Eller vad säger ni om Sex,drugs and rock and roll?

No offence till hårdrockarna.

Gene Simmons har inte druckit en droppe, inte rökt en cigarett, inte tagit nå knark alls. Och han är bland dom kändaste rockarna. Kooonstigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak jag satt och tänkte på. När jag berättade för mina föräldrar att jag älskar Bob Marleys musik kommer direkt: Han var ju en jävla knarkare! Och så säger hon att han bara sjunger om knark. Visst det finns ju "legalize marijuana" och "smoke two joints" men det är bara 2 låtar av alla andra mästerverk. Men dom flesta artister som har blivit kända (syftar mest på hårdrock) har knarkat. Eller vad säger ni om Sex,drugs and rock and roll?

No offence till hårdrockarna.

Cannabis är inte dödsknark och är minst lika farligt som tobak och alkohol. Sen så har Bob gjort fler låtar om att röka på.

KAAAAYAAA :)

Fint skrivet Mahalo. Helt Off står för Sveriges reggae enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mahalo: Bra skrivet för det första.

För det andra så stämmer det nog mycket väl att folk här har gått runt och tyckt om låtar som de egentligen inte förstått. Själv, så har jag säkert också gjort det men inte på de senaste åren. Är det något jag älskar så är det verkligen att ta reda på vad diverse låtar handlar om och vad det betyder för mig och så vidare.

Nu vet jag verkligen inte varför jag skriver detta inlägget, det är ganska meningslöst faktiskt och folk kommer tro att jag sitter här och förklarar mig för jag tog åt mig vilket jag inte gjorde.

Men som sagt reagge, reggae eller hur det stavas kan vara soft ibland. Gillar en hel del Bob Marley låtar och sånt. :) Gillade någon annan men kan icke komma på hans namn, någon från Nigeria eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...