Jump to content

Reagge


rabarben
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är ju ett extremt stort Bob Marley fan! Sitter just nu och lyssnar på en spelningslista med 16 låtar (alla sitter och antecknar detta nu ja vet)

Men så började jag tänka. Vad är reagge idag? Vad finns det för artister som sjunger raegge idag? För jag gillar verkligen denna musik stil. Och om det finns någon annan stor reagge-artist som ni känner till skulle ni vilja tipsa mig om det då?

Och denna frågan tar jag också här eftersom den hör lite till också...

Vad heter Bob Marleys 2 söner? Har för mig att den ena heter Ziggy Marley och han sjunger ju bara rap! Men vad heter hans andra son?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dubreggae. Mumma.

Agustus Pablo har mitt hjärta.

The Clash var bäst med Mikey Dread.

Prince-Far-I's röst är mäktig. Bastant. Lustig.

Augustus Pablo får mig att rysa.

Augustus Pablo är bättre än Bob Marley.

Bob Marley är överskattad.

"Bob Marley luktade instängd bungalow".

Bob Marley ansåg att en joint i timmen är lagom.

Bob Marley är väldigt överskattad.

Niney The Observer leker med min själ.

Sly and Robbie gillade bas.

Jag gillar bas.

Därför gillar jag Sly and Robbie och kan döda för deras coola, hippa sjutumssinglar så att jag får street-cred.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Kymani Marley, fast han gör ju nästan bara Covers på Bobs låtar.

Kan tipsa dig om Soldiers Of Jah Army.

Ok... tackar tackar. Någon speciell låt? Har fixat en liten trevlig låt av dom som heter Reality och dom har ett grymt sound! Dom är säkert ifrån Jamaica!

Okka: Bob Marley är KUNG! Ok han var en jävla knarkare men det är trots allt musiken vi ska bedömma inte kungen... oj ja menar Bob Marley.

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... tackar tackar. Någon speciell låt?

Okka: Bob Marley är KUNG! Ok han var en jävla knarkare men det är trots allt musiken vi ska bedömma inte kungen... oj ja menar Bob Marley.

Bob Marley är inte kung, endast en ikon för människor som nydligt har funnit reggaen och stavar den reagge, lyssnar på Buffalo Soldier och funderar på att köpa en melodica, men don't have the balls iom. att det endast är en sidogrej till deras Linkin Park-präglade musiksmak, som håller dem i schack tillsammans med sina principer; senare köper de en Bob Marley-flagga på en festival, har den på väggen för att sedan - tre år senare, då de har odlat vad man kallar intelligens och upptäckt reggaens alla hörn och har börjat få en omfattande musiksmak - påstår att de alltid lyssnat på den basdrivna djungelmusiken vi så glatt kallar reggae för sina indievänner då de får frågan om deras musikaliska förflutna; sanningen är tung, men sanningen är sann, och vi alla var idioter då vi var unga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Bob Marley är inte kung, endast en ikon för människor som nydligt har funnit reggaen och stavar den reagge, lyssnar på Buffalo Soldier och funderar på att köpa en melodica, men don't have the balls iom. att det endast är en sidogrej till deras Linkin Park-präglade musiksmak, som håller dem i schack tillsammans med sina principer; senare köper de en Bob Marley-flagga på en festival, har den på väggen för att sedan - tre år senare, då de har odlat vad man kallar intelligens och upptäckt reggaens alla hörn och har börjat få en omfattande musiksmak - påstår att de alltid lyssnat på den basdrivna djungelmusiken vi så glatt kallar reggae för sina indievänner då de får frågan om deras musikaliska förflutna; sanningen är tung, men sanningen är sann, och vi alla var idioter då vi var unga.

Okka... du skrämmer mig! :rolleyes:

Fast du har rätt... Buffalo soldier är en bra låt! Men jag är ingen bra debbatör så jag ska vara tyst.

Men det jag gillar med Bob Marley musik är att den gör mig lugn! Plus att det är så himla lätta texter och rytmer!

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bob Marley är inte kung, endast en ikon för människor som nydligt har funnit reggaen och stavar den reagge, lyssnar på Buffalo Soldier och funderar på att köpa en melodica, men don't have the balls iom. att det endast är en sidogrej till deras Linkin Park-präglade musiksmak, som håller dem i schack tillsammans med sina principer; senare köper de en Bob Marley-flagga på en festival, har den på väggen för att sedan - tre år senare, då de har odlat vad man kallar intelligens och upptäckt reggaens alla hörn och har börjat få en omfattande musiksmak - påstår att de alltid lyssnat på den basdrivna djungelmusiken vi så glatt kallar reggae för sina indievänner då de får frågan om deras musikaliska förflutna; sanningen är tung, men sanningen är sann, och vi alla var idioter då vi var unga.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, så jag nöjer mig med ett vanligt hederligt 'aj'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad heter Bob Marleys 2 söner? Har för mig att den ena heter Ziggy Marley och han sjunger ju bara rap! Men vad heter hans andra son?

Enligt wikipedia verkar han har fler än 2 söner:

(Finns även endel tjejer i listan)

"Bob Marley had 12 children, three with his wife Rita. His children are, in order of birth:[2][3]

1. Sharon, born November 23, 1964, to Rita by another man before she married Bob, and adopted by Bob.

2. Cedella, born August 23, 1967, to Rita.

3. David "Ziggy", born October 17, 1968, to Rita.

4. Stephen, born April 20, 1972, to Rita.

5. Robert "Robbie", born May 16, 1972, to Pat Williams.

6. Rohan, born May 19, 1972, to Janet Hunt. Married to Lauryn Hill.

7. Karen, born 1973, to Janet Bowen.

8. Stephanie, born 1974?, to Rita by another man, and adopted by Bob.

9. Julian, born June 4, 1975, to Lucy Pounder.

10. Ky-Mani, born February 26, 1976, to Anita Belnavis.

11. Damian "Jr. Gong", born July 21, 1978, to Cindy Breakspeare.

12. Makeda, born May 30, 1981, to Yvette Crichton."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt wikipedia verkar han har fler än 2 söner:

(Finns även endel tjejer i listan)

"Bob Marley had 12 children, three with his wife Rita. His children are, in order of birth:[2][3]

1. Sharon, born November 23, 1964, to Rita by another man before she married Bob, and adopted by Bob.

2. Cedella, born August 23, 1967, to Rita.

3. David "Ziggy", born October 17, 1968, to Rita.

4. Stephen, born April 20, 1972, to Rita.

5. Robert "Robbie", born May 16, 1972, to Pat Williams.

6. Rohan, born May 19, 1972, to Janet Hunt. Married to Lauryn Hill.

7. Karen, born 1973, to Janet Bowen.

8. Stephanie, born 1974?, to Rita by another man, and adopted by Bob.

9. Julian, born June 4, 1975, to Lucy Pounder.

10. Ky-Mani, born February 26, 1976, to Anita Belnavis.

11. Damian "Jr. Gong", born July 21, 1978, to Cindy Breakspeare.

12. Makeda, born May 30, 1981, to Yvette Crichton."

Holy moses! 12 barn! Vilka av dom är "musikaliska" har sett Ziggy och Damian på MTV en gång men vad sjunger de för slags musik?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...