Jump to content

Ska kungen bort?


Patrik
 Share

Ska Sveriges kung bort?  

103 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 66
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nej, Kungen ska vara kvar :lol:

Man kan ju tycka att han får en massa pengar för att inte göra nåt, men han drar ju antagligen in mer pengar till Sverige än vad som spenderas på honom. Dessutom betalar han ju saker som renovering av slott själv, som annars skulle renoveras med skattepengar. Det är ju tradition och histora med Kung också ;)

Jag tycker, som sagt, att kungen ska vara kvar! :ermm:

80 miljoner kr skulle räcka till ett hundratal psykopatriker (stavning?) som behövs enormt mycket. Kön är ju minst ett halvår på sådant!

Vad, hur drar han in pengar till sverige?

Kungen får inte dömas för något brott heller vilket är idiotiskt. Sen kommer kungen regelbundet med sina politiska uttalande vilket är förbjudet för honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kungen är Sveriges största bluff. Det skall framstå som fint och demokratiskt, men icke.

Kungen är Sveriges största socialbidragstagare.

Han är inte en representant för Sverige. En sådan är vald demokratiskt vilket kungen inte är...

Det är det ända "arbete"som man inte kan få om man inte är född till det. Uppdraget får man alltså inte genom kompetens utan genom tradition.

Snubben är statschef. Dvs, att om det blir krig så är det han som skall betsämma hur vi skall gå till väga. Betryggande...

Vi lever på 2000-talet, och okej om vi har en kung. Men att på fullt allvar kräva att man skall tilltala honom "ers majestät" är inte klokt.

Jag hade skämts om folk kallade mig något annat än för mitt namn. Precis som jag är bättre än någon annan.

Han får dessutom över 50 miljoner till apanaget + lön och har mage att kräva mer.

Sen skall man inte prata om det bortskämda snorvalparna han har.

Madelen som festar upp våra skatte pengar och är allmänt snobbig. Hon fick en order på flera hundra tusen. Varför? Jo för att hon hade levt 18 år i lyx. Stackars lilla flicksnärta.

Sen har vi den stora jönsen. Victoria, finns det något att säga. Människan kan ju inte ens prata korrekt Svenska.

Stackars lille Carlfilip. Han kom in på en av de militär utbildningar som är svårast att få. Befälhavare på en båt. Det fick han nog pga sin kompetens. Och inte nog med det, han fick med sig sina 4:a närmaste vänner på samma utbildning. på samma båt!

Silvia: har varit i landet i över 30 år och har inte ens behagat lära sig språket.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ogillar det fruktansvärt fula ord som jag nästan funderade på att använda, men istället okkade jag till det med ett fint: "instämmer till fullo".

Instämmer du även med mina tankar om en blodsgjutande statskupp, som ett alternativ till vår styrelseform? Eller är det bara tanken av att klä sig i renodlad clockwork-utstyrsel som lockar?

Vice: kungen har inget som helst makt över hur Sverige ska gå till väga i någon fråga, inte minst krig. Kungens enda uppgift är att förklara riksdagen öppen, en gång per år, den tredje veckan i september. Sedan så är han bara en mannekäng för bilden av Sverige. Och med tanke på sina uttalande om Bruneis ledning och hans berömda "stekta sparvar"-jultal, så är det ganska uppenbart att han inte borde vistas utanför drottningholm.

Håller dock med resterande punkter av ditt utfall. Avsätt kungen. Åtala honom. Och skicka Madeleine hem till mig. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller dock med resterande punkter av ditt utfall. Avsätt kungen. Åtala honom. Och skicka Madeleine hem till mig. :ermm:

...Och Carlfilip till mig...

Inte praktiskt sett nej. Men han är statschef. Villket är fel. Han hade aldrig fått den placeringen om han inte var kung.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer du även med mina tankar om en blodsgjutande statskupp, som ett alternativ till vår styrelseform? Eller är det bara tanken av att klä sig i renodlad clockwork-utstyrsel som lockar?

Kombinationen blodsgjutande revolutionär statskupp + clockwork-utstyrsel är mumma.

Men det avgörande i min "instämmning" är ju, förstås, clockwork-utstyrseln. Annars skulle jag vara skeptisk.

I'm loopy the lup, the good wolf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snubben är statschef. Dvs, att om det blir krig så är det han som skall betsämma hur vi skall gå till väga. Betryggande...

Vi lever på 2000-talet, och okej om vi har en kung. Men att på fullt allvar kräva att man skall tilltala honom "ers majestät" är inte klokt.

Vid krig har jag hellre honom som ledare än Göran Persson.

Persson skulle ju hissa vit flagg innan fienden kommit innanför våra gränser!

Och kungen kräver inte titeln ers Majestät. Det är folket själv som väljer!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och kungen kräver inte titeln ers Majestät. Det är folket själv som väljer!

Fel, fel fel. För det första finns det en lag i Sverige som säger att du skall tilltala kungen "ers majestät." Finns en benämning på brottet om man inte gör det. Minns dock inte namnet på det just nu.

Men vi kan ta två exempel. Kungen var på en av Samuel l jacksons premiärer för, 4 år sedan tror jag. Då gick Samuel, fram och sa Hallå Gustavf, varpå kungen blev irriterad och kommenterade detta. Samuel berättade senare om händelsen i en direktsänd tv-intervju.

Nu senast (januari om jag minns rätt) så gjorde Marl Levengod en intervju med Victoria. Han sa då: "Och vad tycker Victoria om *sätt in frågan här*"

Varpå kungen blev helt hysterisk och krävde en ursäkt av Mark, till Victoria som han givetvis blev tvungen att ge.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...