Jump to content

"Värsta skräcken"


Moongoose
 Share

Recommended Posts

Godfather, vilken diss. eller inte... ;)

men Scream är ju en komedi.

The Shining, däremot, är ett mästerverk, både inom skräckfilm och annan film. Kubrick och Nicholson äger!

Psycho är en väldigt bra film, men den är sällan läskig.

Ungefär samma sak med Motorsågsmassakern.

Dawn of Dead är tråkig, nyinspelningen har dock ett underbart kollage med små filmsnuttar i förtexterna, fantastiskt ljudsatt med The Man Comes Around av Johnny Cash.

Halloween är ganska rolig, och musiken är läskig, annars är det korkade offer och en lam mördare.

Exorcisten är äcklig och ganska komisk.

Poltergeist är mäst skum. scenen där en av filmarna sliter av sitt ansikte är dock helt fantastisk och kuslig.

Nosferatu, där har vi en bra expressionistisk film. läskigaste vampyren någonsin iaf.

The Others är faktiskt ganska mysig och kuslig, och Nicole Kidman är en otroligt bra skådespelerska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag har lite problem med i skräckfilmer är överraskningsmonten när något plötsligt hoppar fram. Men t ex om man vet att mördaren är där och sedan går sakta (eller springer) fram och hugger tills han är täckt i blod och sådant det har jag inga problem med. Just det ja, jag gillar inte när människor skär sig i handlederna eller halsen heller...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Others var en film jag förväntade mig att skrämmas av men det skedde inte.

Scream var en ganska ruggig film när jag såg den första gången som 10-åring.

Motorsågsmassakern är en utav de bästa skräckisarna som gjorts, särskild med en så låg budget. Skrämde mig rejält första gången, men nyinspelningen är kass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla helgons blodiga natt Var den enda filmen på listan som jag över huvudtaget inte sett, får ta och se den. De flesta filmerna på listan är ju knappast läskiga, men de är bra.

What? Har du inte sett Halloween, unge man? Nu går du bums till närmsta filmuthyrare och hyr den så inihelvete. Det är en order.

---

Skräck är kul, listor är jobbigt.

// Captain Spaulding

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av dom där filmerna så är The Shining läskigast. The others är väl också lite småkuslig.

Inget ont mot Psycho, det är en masterpiece, men inte fan är den läskig. Den hamnar högt på alla "läskigast filmer"-listor. Kanske beror på att när Psycho gjordes så var den så chockerande för att ingen hade någonsin gjort en så ruggig film vid den tiden, hitchcock tänjde ordentigt på gränserna ändå...jag vet inte

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...