Jump to content

Userbar-requests


Adriian
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 849
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det är inte alls svårt, faktiskt. Jag klarade av min på första försöket. Här kan jag säga grunderna (I Photoshop).

1. Förminska bilden du ska ha till vänster till rätt storlek. Den färdiga userbaren ska vara 250*19 pixlar. Du kan också om du vill ha en annan bakgrundsbild använda trollstaven, markera bakgrunden och ta bort och sedan lägga på en annan, men det är att rekommendera att behålla bildens originalbakgrund om den inte är för avancerad, då trollstaven ibland kan klippa lite kasst. Då får man i värsta fall klippa ut bakgrunden manuellt.

2. Lägg på en toningseffekt, från bildens bakgrund till valfri färg. Ha den ganska "tvärt", om ni förstår vad jag menar.

3. Skriv texten på din userbar. Öppna paint och börja rita. En del bokstäver kan se ut på olika sätt, de ska vara 7*7 pixlar. Spara en existerande userbar, titta på texten så förstår du hur de är uppbyggda, krångligt att förklara.

4. Lägg på ett "pattern". Öppna ett nytt fönster i Photoshop, du bestämmer själv storleken på fönstret, beroende på hur tätt du vill att ditt mönster ska ligga på bilden. Välj en färg, och dra diagonalen på dett lilla fönstret med denna färg. Du kan självklart använda dig av andra mönster också, men sneddade linjer ser snyggast ut. Markera fönstret > edit>define pattern... Välj namn för ditt mönster.

5. Skapa ett nytt lager. Välj "Pattern Stamp Tool(s)", välj ditt eget mönster(du väljer det långt upp till höger). Använd tonings- brushen, och rita med patterntoolet på högersidan, så det blir en fin övergång. (Du behöver inte rita endast på högersidan). Sänk opaciteten på det nya lagret till 15-40%, vad som blir snyggast.

6. Skapa ett till nytt lager. Använd den runda markören (eliptical markee tool(M)) och dra en lång oval, större än bilden. Flytta din ovala markering till toppen på bilden, så bara halva markeringen syns. Färglägg ditt nya lager med vitt, innanför markeringen. Sänk opaciteten till 25-45%, vad som du tycker är snyggast.

BILD KLAR!

Kanske lite luddig förklaring, men jag orkar inte göra en ordentlig tutorial.

@VickeX: Vad ska vara med på din userbar? Masken? Vad skulle det stå? :o

KalleR, du snor ju alla jobb! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3. Skriv texten på din userbar. Öppna paint och börja rita. En del bokstäver kan se ut på olika sätt, de ska vara 7*7 pixlar. Spara en existerande userbar, titta på texten så förstår du hur de är uppbyggda, krångligt att förklara.

WTF? orka rita själv. finns massa gratisfonts som funkar

WTF2? Paint? varför inte rita i ps om du envisas med att rita

3: Fonten är 8punkter hög, och har ingen bestämd brädd

bra guide i övrigt! fast jag gör på ett helt annat sätt :o

http://www.dsg4.com/04/extra/bitmap/index.html

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WTF? orka rita själv. finns massa gratisfonts som funkar

WTF2? Paint? varför inte rita i ps om du envisas med att rita

3: Fonten är 8punkter hög, och har ingen bestämd brädd

bra guide i övrigt! fast jag gör på ett helt annat sätt ;)

http://www.dsg4.com/04/extra/bitmap/index.html

Jag vet, jag hittade inga och tänkte "Whatever", btw är det rätt roligt att göra dem :lol:

Jag skulle inte skrivit Paint, men jag gör dem i Paint. Tycker det är skönare på nåt sätt. Jag gillar enkelheten. ;) Jaså, den är 8? Jag minns att jag tankade ner en userbar nån gång, och då var den 7*7. Sen gjorde jag utifrån den mallen. Men man ser ingen större skillnad. Det blir snyggast om den har en bestämd bredd också. Mycket snyggare.

... Alltid intressant att se att man gör på olika sätt! :)

@Corleone: Bild, tack! Jag sökte på google men blev osäker på vad du ville ha. ;)

*EDIT*

Mina "N" blir förövrigt snyggare... :o

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...