Jump to content

Film och spel-musik


Bobbo Viking
 Share

Recommended Posts

Tjenare!

Tycker det är kul med spel och film-musik. Både om låten är specialgjord till filmen eller om det är en "riktig" låt så att säga som är ditsatt i en väldigt bra kombination till scenen i filmen. Så här kan ni snacka allt om detta. Både specialgjorda låtar som Star Wars-theme och Super Mario-theme till vanliga låtar..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig topic!

John Williams är ju självklart min favorit och hans musik till Steven Spielbergs "Hook". Annars finns ju Harry-Gregson Williams, Hans Zimmer och en massa andra!

Rekommenderar skarpt "You Are The Pan" av John Williams ("Hook") och "Riddle Of Steel/Riders Of Doom" av Basil Poledouris ("Conan The Barbarian") - mina absoluta favoritlåtar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig topic!

John Williams är ju självklart min favorit och hans musik till Steven Spielbergs "Hook". Annars finns ju Harry-Gregson Williams, Hans Zimmer och en massa andra!

Rekommenderar skarpt "You Are The Pan" av John Williams ("Hook") och "Riddle Of Steel/Riders Of Doom" av Basil Poledouris ("Conan The Barbarian") - mina absoluta favoritlåtar!

Tack för den Arman ;)

Jo, John Williams är ett geni inom musiken! I Hook är musiken underbar, likaså i Star Wars, Indiana Jones, E.T och alla de andra filmerna han fixat musik till.

Du Arman, Vet du om det är Williams som gjort låten Cavatina som är tema-låt till filmen The Deer Hunter?

Redigerad av Bobbo Viking
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eye of the Tiger till Rocky är väll en ganska självklar klassiker.

Haha, den är riktig bra och passar till filmen. Sen tycker jag den underbara musiken i SoR-filmerna är bra. Musiken i bakrunden alltså, inte där någon ur filmen sjunger.

När det gäller musik i spel har Vice City bäst musik, såklart. Och sen har MGS3 många bra låtar med. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den Arman ;)

Jo, John Williams är ett geni inom musiken! I Hook är musiken underbar, likaså i Star Wars, Indiana Jones, E.T och alla de andra filmerna han fixat musik till.

Du Arman, Vet du om det är Williams som gjort låten Cavatina som är tema-låt till filmen The Deer Hunter?

Det var en annan John Williams som gjorde gitarrversionen, annars var det Stanley Myers som gjorde själva musiken...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Final Fantasy har oslagbart bäst musik, Final Fantasy VII i synnerhet... Aeris' Theme, Boss Battle Theme, JENOVA theme, Sephiroth theme... :huh: Och sen Black Mages hårdrocksversion på FF-låtar äger ännu mer. Deras Jenova-grej.. wub.

Är det en grupp som har mixat låtar från FF-spelen eller menar du Black Mages theme (eller vad den heter)?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag nog Doom3, Metal Gear Solid och Mafia har den bästa musiken. (För spel alltså.) :F

Filmen "Mibu Gishi den" har bra soundtrack, vet dock inte vem som gjort det. :V

Thin Red Line (Journey to the Line, rek.), Swords in the Moon, The Last Samurai (The Way of The Sword, rekommenderas. <_<) (tror filmen hette så.) har också bra soundtracks, hmmm Last Samurai's och Thin red line's är gjort av Hans Zimmer va? :F

Musiken till animen Samurai X är faktiskt också bra. ^_^ Tror han som gjort den heter Taku Iwasaki om jag kommer ihåg rätt. :huh:

Redigerad av AE_Dave
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...