Jump to content

Bästa gitarristen


jaeger
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 63
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Neil Young och Jimi Hendrix, som de flesta andra har votat för.

Riktigt skönt att höra på Heart of Gold och så ska det vara med en akustisk gitarr.

Mumma :">

Nä nu måste jag lyssna lite på Neil bara för det hejs.

BTW tycker det är ganska skickligt att kunna spela gitarr, munspel och sjunga samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man läser tabs.. så kan de stå x istället för ett nummer? vad HETER x... asså va heter de på riktigt "musik språk"?

o man spelar dom alltså genom o hålla ner strängen läst så de lixom blir ett litet dött ljud.. eller?

ex:

----3--------------4----------3--------

-----------3----------------------------

----2--------4-------------4-----------

-----------------------------------------

-2-2-2-2-2-x-x-2-2-xxxxxxx--------

-2-2-2-2-2-x-x-2-2-------------------

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va betyder dom här sakerna? :rolleyes: ja, de e n00b frågor... (tror ja)

tremolo picking

trill

vibrato

legato slide

hammer on/pull off

natural harmonic (ja, nån snacka om de tidigare i tråden, men fick ingen bra förklaring som jag fattade :ermm:)

artificial harmonic

tapped harmonic

pitch harmonic

semi harmonic

staccato

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va betyder dom här sakerna?  :huh:  ja, de e n00b frågor... (tror ja)

tremolo picking

trill

vibrato

legato slide

hammer on/pull off

natural harmonic (ja, nån snacka om de tidigare i tråden, men fick ingen bra förklaring som jag fattade  :()

artificial harmonic

tapped harmonic

pitch harmonic

semi harmonic

staccato

Kan inte så många av dem men iaf.

Vibrato är en sorts vajj man kan skruva på gitarren så trycker man på den så låter det ungefär så som en av gitarrerna gör i början av Metallica - Enter Sandaman.

Hammer on är när du håller på t.ex femte bandet och drar på strängen, sen slår du på sjunde bandet utan att dra på strängen.

Natural Harmonic är när du håller fingret på strängen och precis när du drar med plektrumet så lyfter du fingret. Det blir en ljusare ton, finns i början av Metallica - Sanitarium.

Pinch harmonic är när du drar med plektrumet och sen med tummen snabbt efter. Zakk Wylde gör det ofta.

Ungefär de jag kan...

EDIT:

x står för en död ton.

Redigerad av Xeo001
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vibrato är en sorts vajj man kan skruva på gitarren så trycker man på den så låter det ungefär så som en av gitarrerna gör i början av Metallica - Enter Sandaman.

Sandman.

Vibrato är väl när man böjer och släpper tillbaka strängen i rask takt, alltså typ skakar strängen? När jag tänker efter så betyder nog vibrato båda sakerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va betyder dom här sakerna?  :huh:  ja, de e n00b frågor... (tror ja)

tremolo picking

trill

vibrato

legato slide

hammer on/pull off

natural harmonic (ja, nån snacka om de tidigare i tråden, men fick ingen bra förklaring som jag fattade  :()

artificial harmonic

tapped harmonic

pitch harmonic

semi harmonic

staccato

Tremolo picking är när du spelar med ett plektrum, och spelar samma ton skitsnabbt, oftast typ 3-4 gånger. Lite svårt att förklara. Blir lättare om man böjer tummen lite.

Trill är en sorts tapping. Står lite här, men det är ungefär att du spelar en not och gör massa hammerons\pulloffs.

Vibrato är väl som topp3 säger.

Hammer on\pull off är när du spelar en not, och sen antingen lägger dit fingret på ett band högre upp (hammer on), eller tar bort samtidigt som du har fingret på ett undre band (pull off).

Är som en slide, fast du håller kvar på startnoten lite längre, om inte jag har fattat fel.

Min åsikt om Soads gitarrist, det är inte så svårt att köra powerchords i dropd half\full step down, men han gör det så ruskigt snabbt ibland, t.ex. i Chop suey.

*EDIT*

X står för död ton, eller ghost note på engelska. Det är när man inte håller ner fingrarna helt, bara vilar dom lite halvlöst på strängen. Låter lite som palm mute.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

X står för död ton, eller ghost note på engelska. Det är när man inte håller ner fingrarna helt, bara vilar dom lite halvlöst på strängen. Låter lite som palm mute.

Ett bra exempel på såna är Smells Like Teen Spirit.

Min åsikt om Soads gitarrist, det är inte så svårt att köra powerchords i dropd half\full step down, men han gör det så ruskigt snabbt ibland, t.ex. i Chop suey.

...? Att bara hålla ner de två tjockissträngarna kräver ingen ansträngning eller koordination, det är precis som att bara spela på en sträng. Oavsett hur snabbt det går är det inget svårt.

Uff för drop-tuning. :huh:

Fortfarande trött antar jag, kan inte skriva ordentligt..

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra exempel på såna är Smells Like Teen Spirit.

...? Att bara hålla ner de två tjockissträngarna kräver ingen ansträngning eller koordination, det är precis som att bara spela på en sträng. Oavsett hur snabbt det går är det inget svårt.

Uff för drop-tuning. :huh:

Fortfarande trött antar jag, kan inte skriva ordentligt..

Nej, men detta är svårt (lyssna på låten för att fatta vilket tempo vi snackar om)

-------------------------------------------------------------------------------|

-------------------------------------------------------------------------------|

-------------------------------------------------------------------------------|

-8h7-8h7-8h7-8h7--7h6-7h6-7h6-7h6--10h9-10h9-10h9-10h9--12h11-12h11-12h11-12h11|

-8h7-8h7-8h7-8h7--7h6-7h6-7h6-7h6--10h9-10h9-10h9-10h9--12h11-12h11-12h11-12h11|

-8h7-8h7-8h7-8h7--7h6-7h6-7h6-7h6--10h9-10h9-10h9-10h9--12h11-12h11-12h11-12h11|

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...? Att bara hålla ner de två tjockissträngarna kräver ingen ansträngning eller koordination, det är precis som att bara spela på en sträng. Oavsett hur snabbt det går är det inget svårt.

Uff för drop-tuning. :huh:

Du dissar alltså en tuning för att den inte är svår?

Jag bryr mig inte om hur svårt det är, syftet med drop-d är att få ett lägre och tyngre sound och samtidigt göra det lättare att utföra snabba ackordväxlingar. Att det dessutom är lätt är väl bara ett plus?

Vissa riff, som t.e.x chop suey, är ju stört omöjliga att spela i annat än drop-tuning såvida man inte har två vänsterhänder. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kom på vad legato slide och staccato är nu.

Legato slide är en slide där du bara "slår" på första tonen, och dom andra bara passeras...eller vad man ska säga.

Staccato är när du spelar nåt, oftast ett power-ackord. Sen släpper du upp fingrarna, så att tonen dör. Motsatsen till "let ring".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du dissar alltså en tuning för att den inte är svår?

Jag bryr mig inte om hur svårt det är, syftet med drop-d är att få ett lägre och tyngre sound och samtidigt göra det lättare att utföra snabba ackordväxlingar. Att det dessutom är lätt är väl bara ett plus?

Vissa riff, som t.e.x chop suey, är ju stört omöjliga att spela i annat än drop-tuning såvida man inte har två vänsterhänder. :)

Njet, dissar drop-tuning för att jag inte gillar hur det låter. Jag gillar inte power chords alls, det är inget fel på hur det låter, men dom är så jävla uttjatade. Det finns hundratals ackord som funkar finfint både cleant och distat, så varför i helvete envisas alla med power chords? Visst, det är lätt att hålla dom och att byta raskt emellan dom, men dom låter så jävla dött. En not och kvinten, ibland en oktav till, inget mer. Finns ingen känsla alls i det.

Bara min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...