Jump to content

0.9999~ = 1


Mikolan
 Share

Recommended Posts

Har inte tänkt på detta så mycket faktiskt..

Mr. m verkar inte ha fattat ett dyft, och det lär väl förbli så ;P

Jaja iaf: Människan har väldigt svårt att uppfatta oändligheten... 1/3 är 0,3~, men detta menas inte att 0,3~ nästan är en tredjedel, det är en tredjedel. En tredjedel gånger tre är ju tre tredjedelar, och 0,3~ är ju därför 1,0. Det är ju jävligt svårt att förklara, men fattar man så fattar man.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 74
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det var inte det jag pratade om ..... som du kanske kommer ihåg sa du att området där man använder pi inte var stort...

och det sa jag att det var...

Jag står kvar vid att området där man använder pi inte är så stort, iaf inte tillräckligt stort för att vara avgörande om klarar av att gå gymnasiet eller ej, för det tyckte väl du?. Minns jag inte fel så undrade ju du hur man kunde komma in på gymnasiet utan att veta pi´s decimaler.

Det är bland det dummaste jag har hört...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står kvar vid att området där man använder pi inte är så stort, iaf inte tillräckligt stort för att vara avgörande om klarar av att gå gymnasiet eller ej, för det tyckte väl du?. Minns jag inte fel så undrade ju du hur man kunde komma in på gymnasiet utan att veta pi´s decimaler.

Det är bland det dummaste jag har hört...

Jag kan något "dummare" ord ;P

Dummast ;P;):)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag av min visa mattelärare tagit reda på hur det ligger till:

0,3~ är ju ett oändligt tal, detta betyder att det aldrig kan bli fullständigt, alltså kan aldrig 0,3~ vara en tredjedel! Multiplicerar man då 0,3~ med 3 blir aldrig heller det talet exakt 1, efter som 0,3~ aldrig kan bli fullständigt. Så enkelt är det. 0,9~ är alltså inte 1.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad handlar den här topicen om?

0,999999 kan avrundas till ett, och om du får en uppgift i skolan där du bara får ha ett visst antal decimaler måste du skriva att svaret är 1.

Men 0,99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

999999999999999999999999999999 är egentligen inte 1, såvida du inte mäter ett bestämt objekt, då du aldrig kan få ett helt rätt svar då (det kommer finnas ojämnheter på atomnivå). Då får du avrunda!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag av min visa mattelärare tagit reda på hur det ligger till:

0,3~ är ju ett oändligt tal, detta betyder att det aldrig kan bli fullständigt, alltså kan aldrig 0,3~ vara en tredjedel! Multiplicerar man då 0,3~ med 3 blir aldrig heller det talet exakt 1, efter som 0,3~ aldrig kan bli fullständigt. Så enkelt är det. 0,9~ är alltså inte 1.

Vem är din mattelärare? Min är i alla fall professor i matematik, och han har, på ett väldigt enkelt sätt bevisat att 0.(9) (notera att det är så man ska skriva det)=1.

Flera här har redan påpekat beviset, och jag har redan skrivit hur detta kan vara möljigt. Och om du fortfarande inte fattar, kan jag motbevisa ditt exempel:

1/3=0,(3)

alltså

0,(3)=1/3

alltså

0,(3)*3=1

Hur svårt kan det vara att fatta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag av min visa mattelärare tagit reda på hur det ligger till:

0,3~ är ju ett oändligt tal, detta betyder att det aldrig kan bli fullständigt, alltså kan aldrig 0,3~ vara en tredjedel! Multiplicerar man då 0,3~ med 3 blir aldrig heller det talet exakt 1, efter som 0,3~ aldrig kan bli fullständigt. Så enkelt är det. 0,9~ är alltså inte 1.

Håller också fast vid den teorin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vem är din mattelärare? Min är i alla fall professor i matematik, och han har, på ett väldigt enkelt sätt bevisat att 0.(9) (notera att det är så man ska skriva det)=1.

Flera här har redan påpekat beviset, och jag har redan skrivit hur detta kan vara möljigt. Och om du fortfarande inte fattar, kan jag motbevisa ditt exempel:

1/3=0,(3)

alltså

0,(3)=1/3

alltså

0,(3)*3=1

Hur svårt kan det vara att fatta?

0.(9)

0.9...

0.9~

alla funkar lika bra.

Problemet är att våra nuvarande axiom inte är anpassade för att hanter oändligheter :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte vill göra en ny topic skriver jag här.

Jag satt på en matte lektion för ett tag sedan och löste en uppgift. Jag skulle då lösa ut X och fick svaret att 2<X<4, vilket var rätt. (Till er som inte förstår, så betyder det att talet X är exakt eller mer än 2 och mindre än fyra.)

Då fick jag en aning annorlunda tanke...

X får inte vara mer än fyra eller mindre än två, men ändå oändligt många tal. T.ex. 2,2344 eller 3,32435 mm. Det konstiga är, hur kan X vara oändligt många tal, fast att X är begränsat?

Om X är mellan 2 och 4 kan det vara oändligt många olika tal, men borde inte X kunna vara fler olika tal om begränsningarna är mellan 1 och 5? Vad är rätt egentligen?

Det går att resoenera, men inte säga exakt. Ni kanske tycker att jag är konstig som tänker på detta, men läs igenom hela posten noga, så kan ni se att det är ganska intressant...

Ingen som har något att säga om mina funderingar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

0.(9)

0.9...

0.9~

alla funkar lika bra.

Problemet är att våra nuvarande axiom inte är anpassade för att hanter oändligheter :/

Möljigtvis, men officiellt ska man skriva 0,(9). In för att någon kommer bry sig, men ändå.

Jävligt svårt för de som gör allt för att slippa matte. Och dessutom (oftast) hatar det. Egentligen förstår jag inte vad jag gör här. Hejdå.

Enda rätta. Bye bye [gissa vad]!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har något att säga om mina funderingar?

Såg inte dina funderingar.

Men jag måste säga efter att ha läst dom att det är väldigt intressant.

Har faktiskt aldrig tänkt på det.

Det där talet du gjorde, räknade du definitionsmängd då? (Bara undrar, höll på med samma sak förra veckan nämligen)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg inte dina funderingar.

Men jag måste säga efter att ha läst dom att det är väldigt intressant.

Har faktiskt aldrig tänkt på det.

Det där talet du gjorde, räknade du definitionsmängd då? (Bara undrar, höll på med samma sak förra veckan nämligen)

Exakt.

Det är ju nationella snart, så man måste ju se till att lära sig allt. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...