Jump to content

0.9999~ = 1


Mikolan
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 74
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

@Corleone: Nu ska vi reda ut det här...

Du tyckte att man borde kunna pi´s två första decimaler för att gå på gymnasiet, jag undrade då varför.

Sedan började du prata om att "kunna pi". Menar du att man ska veta flera decimaler, eller att veta vad pi är?

Du jämförde det även med "pluss och minus", varför?

Sedan byter du helt plötsligt, från det som handlade om att kunna pi på gymnasiet, till att man ska veta vad 5+8 blir.

Vat du vad du snackar om? Verkar inte så iaf...

Om du menar att man ska kunna några av pi´s decimaler på gymnasiet, så har jag svaret på frågan: NEJ!

Man använder miniräknare istället, för man ska vara mer nogrann. Dessutom är inte området där man använder pi särksillt stort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Corleone: Nu ska vi reda ut det här...

Du tyckte att man borde kunna pi´s två första decimaler för att gå på gymnasiet, jag undrade då varför.

Sedan började du prata om att "kunna pi". Menar du att man ska veta flera decimaler, eller att veta vad pi är?

Du jämförde det även med "pluss och minus", varför?

Sedan byter du helt plötsligt, från det som handlade om att kunna pi på gymnasiet, till att man ska veta vad 5+8 blir.

Vat du vad du snackar om? Verkar inte så iaf...

Om du menar att man ska kunna några av pi´s decimaler på gymnasiet, så har jag svaret på frågan: NEJ!

Man använder miniräknare istället, för man ska vara mer nogrann. Dessutom är inte området där man använder pi särksillt stort.

Jag tycker det är viktigt att kunna grundläggande delar i matematiken så som plus, minus (och pi) för att kunna räknas som godkänd inom det ämnet .

Är allt klart?

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är viktigt att kunna grundläggande delar i matematiken så som plus, minus (och pi) för att kunna räknas som godkänd inom det ämnet .

Är allt klart?

Nej, allt är inte klart. Jag håller med dig om att man ska kunna det mest grundläggaste, men vad menar du med att "kunna pi"? För mig är det att förstå vad det är och hur man använder det, menar du så?

Först fick jag uppfattningen om att du tycker att man ska kunna några av pi´s decimaler.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till er som inte tror på att 0,(9)=1:

en oändlighet kan inte finnas i vår värld. Om matimetakens värld är så konstig att där kan finnas oändligheter, är det väl inte så konstogt att även andra fysiklagar bryts där? Ett annat sådant exempel är ju att om man delar med noll får man både (notera både) en oändlighet och minus en oändlighet.

@Foo:

Post1: Nästan rätt: Teoretiskt är det så, praktiskt inte. Eftersom en oändlighet är omöljig i vår värld, kan den omöljigt vara praktisk.

Post2: Där ser du problemet mellan övergången från teoretiskt till praktiskt. Praktiskt kan 1+1 vara 1, teoretiskt är det omöljigt.

Ja, precis så menar jag, Tack för att du förstår ;)

Bara en ändring: oändlighet finns finns visst i vår värld, ta bara universum som exempel, det finns alltid någonting bakom, även om universum är "ändligt" (även om detta "någonting" är "ingenting" så finns det där...)

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte vill göra en ny topic skriver jag här.

Jag satt på en matte lektion för ett tag sedan och löste en uppgift. Jag skulle då lösa ut X och fick svaret att 2<X<4, vilket var rätt. (Till er som inte förstår, så betyder det att talet X är exakt eller mer än 2 och mindre än fyra.)

Då fick jag en aning annorlunda tanke...

X får inte vara mer än fyra eller mindre än två, men ändå oändligt många tal. T.ex. 2,2344 eller 3,32435 mm. Det konstiga är, hur kan X vara oändligt många tal, fast att X är begränsat?

Om X är mellan 2 och 4 kan det vara oändligt många olika tal, men borde inte X kunna vara fler olika tal om begränsningarna är mellan 1 och 5? Vad är rätt egentligen?

Det går att resoenera, men inte säga exakt. Ni kanske tycker att jag är konstig som tänker på detta, men läs igenom hela posten noga, så kan ni se att det är ganska intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte vill göra en ny topic skriver jag här.

Jag satt på en matte lektion för ett tag sedan och löste en uppgift. Jag skulle då lösa ut X och fick svaret att 2<X<4, vilket var rätt. (Till er som inte förstår, så betyder det att talet X är exakt eller mer än 2 och mindre än fyra.)

Då fick jag en aning annorlunda tanke...

X får inte vara mer än fyra eller mindre än två, men ändå oändligt många tal. T.ex. 2,2344 eller 3,32435 mm. Det konstiga är, hur kan X vara oändligt många tal, fast att X är begränsat?

Om X är mellan 2 och 4 kan det vara oändligt många olika tal, men borde inte X kunna vara fler olika tal om begränsningarna är mellan 1 och 5? Vad är rätt egentligen?

Det går att resoenera, men inte säga exakt. Ni kanske tycker att jag är konstig som tänker på detta, men läs igenom hela posten noga, så kan ni se att det är ganska intressant...

Vad svarade din lärare på frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, precis så menar jag, Tack för att du förstår  :lol:

Bara en ändring: oändlighet finns finns visst i vår värld, ta bara universum som exempel, det finns alltid någonting bakom, även om universum är "ändligt" (även om detta "någonting" är "ingenting" så finns det där...)

Du har rätt, universum är oändligt. Det jag menade var att en oändlighet bryter mot våra fysiklagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Corleone: Nu ska vi reda ut det här...

Du tyckte att man borde kunna pi´s två första decimaler för att gå på gymnasiet, jag undrade då varför.

Sedan började du prata om att "kunna pi". Menar du att man ska veta flera decimaler, eller att veta vad pi är?

Du jämförde det även med "pluss och minus", varför?

Sedan byter du helt plötsligt, från det som handlade om att kunna pi på gymnasiet, till att man ska veta vad 5+8 blir.

Vat du vad du snackar om? Verkar inte så iaf...

Om du menar att man ska kunna några av pi´s decimaler på gymnasiet, så har jag svaret på frågan: NEJ!

Man använder miniräknare istället, för man ska vara mer nogrann. Dessutom är inte området där man använder pi särksillt stort.

Är inte området där man använder Pi stort?

bullshit

jag går natur o Pi kommer ju upp i alla Matte kurser A, B, C, D, E

spelciellt när man håller på med trigonometri och geometri osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte området där man använder Pi stort?

bullshit

jag går natur o Pi kommer ju upp i alla Matte kurser A, B, C, D, E

spelciellt när man håller på med trigonometri och geometri osv.

Jag går också natur, och hittills (Matte A och B ) klarar man av MVG utan att kunna en enda av pi´s decimaler.

Däremot ska man förstå vad man använder pi till och hur man använder det.

EDIT:

B)

blir visst en smiley...

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går också natur, och hittills (Matte A och B ) klarar man av MVG utan att kunna en enda av pi´s decimaler.

Däremot ska man förstå vad man använder pi till och hur man använder det.

Det var inte det jag pratade om ..... som du kanske kommer ihåg sa du att området där man använder pi inte var stort...

och det sa jag att det var...

o föresten så behöver man ju kunna 3,14 på högstadiet, för då har man inte såna high-tech miniräknare som man får på gymnasiet. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte det jag pratade om ..... som du kanske kommer ihåg sa du att området där  man använder pi inte var stort...

och det sa jag att det var...

Jag kan garantera alla att det finns en väldig massa saker man använder Pi i, vänta bara tills ni läse matte D och E ^_^

o föresten så behöver man ju kunna 3,14 på högstadiet, för då har man inte såna high-tech miniräknare som man får på gymnasiet. :wub:

Man får inte Hi-Tec räknare, man får köpa för halva priset ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan garantera alla att det finns en väldig massa saker man använder Pi i, vänta bara tills ni läse matte D och E  ^_^
Jag läser matte D nu... och du styrker ju bara vad jag säger eller?

Man får inte Hi-Tec räknare, man får köpa för halva priset  ;)

Hahaha ;) ... måste ni köpa dom ? Vi får låna dom hela gymnasiet gratis... :D

btw fixade ni spel till era? Vi gjorde det o det förstör typ mina betyg ... sitter o spelar mario på lektionerna & bomberman över link kabel :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 Jag läser matte D nu... och du styrker ju bara vad jag säger eller?

2 Hahaha ^_^ ... måste ni köpa dom ? Vi får låna dom hela gymnasiet gratis... ;)

btw fixade ni spel till era? Vi gjorde det o det förstör typ mina betyg ... sitter o spelar mario på lektionerna & bomberman över link kabel :wub:

1, vad menar du med "och du styrker ju bara vad jag säger eller?"

2, men vi har dem ju efter gymnasiet också, så vi behäver inte köpa nya när vi ska in på högskloan där man behöver en grafritare (t.ex. Maskin-Ingejörs utbildning som jag ska gå)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1, vad menar du med "och du styrker ju bara vad jag säger eller?"

2, men vi har dem ju efter gymnasiet också, så vi behäver inte köpa nya när vi ska in på högskloan där man behöver en grafritare (t.ex. Maskin-Ingejörs utbildning som jag ska gå)

Jeje.. shit the same...

vilket universitet ska du läsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...