Jump to content

En liten men effektiv mod


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Jag har snickrat lite i forumkoden under eftermiddagen och lyckats koda ihop en liten mod. Denna mod kommer troligen att upplevas som väldigt jobbig och störande, men det är för forumets bästa som den har tillverkats.

Så vad göra denna mod då? Jo den förbjuder helt enkelt att trådnamn och inlägg som börjar med små bokstäver. Den är dock väldigt snäll och reagerar bara på små bokstäver, inte på övriga tecken/symboler. Om man citerar någon så kommer inte modden att reagera då själva citatet sätts ihop med inlägget (kanske fixar detta senare dock).

Om ni hittar några buggar så säg till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 97
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Som jag skrev, allt som börjar med något annat än små bokstäver ignoreras, även taggar. Eventuellt så fixar jag detta sedan. Det viktigaste är att det finns en övergripande kontroll som fångar det mesta.

Efter några tiotal varningar kommer nog många (helt omedvetet) börja trådnamn/inlägg med stora bokstäver, vilket naturligtvis är bra -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har snickrat lite i forumkoden under eftermiddagen och lyckats koda ihop en liten mod. Denna mod kommer troligen att upplevas som väldigt jobbig och störande, men det är för forumets bästa som den har tillverkats.

Så vad göra denna mod då? Jo den förbjuder helt enkelt att trådnamn och inlägg som börjar med små bokstäver. Den är dock väldigt snäll och reagerar bara på små bokstäver, inte på övriga tecken/symboler. Om man citerar någon så kommer inte modden att reagera då själva citatet sätts ihop med inlägget (kanske fixar detta senare dock).

Om ni hittar några buggar så säg till.

Vad e detta bra för? det är ju bara störande om man glömmer att skriva med stor bokstav -_- (som jag te.x).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@The Dude: Då får man skriva Leonardo da Vinci eller liknande. Inte för att jag är något svenskaproffs men att börja en mening med "da Vinci" måste vara fel? Börjar man med en medlems namn kan det dock bli lite mer problem, men det går alltid att lösa på ett eller annat sätt. Tex kan man öppna och stänga en tagg i början av inlägget.

@gurfi: För att alla ska tänka lite mer på vad dom postar. Dessutom ser det ju naturligtvis mycket snyggare och seriösare ut. Egentligen skulle jag vilja fixa så att man var tvungen att förhandsgranska varje inlägg några sekunder innan man kunde posta det. Folk (naturligtvis inte alla) behandlar forumet som en chat och det är helt fel. Jag tror inte det är många som korrekturläser sina inlägg (vilket nästan borde vara ett vilkor för att kunna skriva på ett forum).

@GTaJäGaReN: Ok, ska fixa. Done -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@gurfi: För att alla ska tänka lite mer på vad dom postar. Dessutom ser det ju naturligtvis mycket snyggare och seriösare ut. Egentligen skulle jag vilja fixa så att man var tvungen att förhandsgranska varje inlägg några sekunder innan man kunde posta det. Folk (naturligtvis inte alla) behandlar forumet som en chat och det är helt fel. Jag tror inte det är många som korrekturläser sina inlägg (vilket nästan borde vara ett vilkor för att kunna skriva på ett forum).

Du kan ju fixa en mod som granskar hela posten och stryker under stavfel och ev. meningsbyggnadsfel, som i ett worddukument. Då kan ju alla skriva inlägg utan att bli påhoppade av arga språkpoliser ^_^ .

Jag vet inte om det är möjligt att fixa en son mod men det vore ju bra om det gick.

edit: såg nu att någon skrev det före mig

Redigerad av gurfi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju fixa en mod som granskar hela posten och stryker under stavfel och ev. meningsbyggnadsfel, som i ett worddukument . Då kan ju alla skriva inlägg utan att bli påhoppade av arga språkpoliser ^_^ .

Jag vet inte om det är möjligt att fixa en son mod men det vore ju bra om det gick.

Visst går det, men det är inte direkt något man gör på en kafferast...

Eftersom Hultan pluggar lär det ju ta minst ett halvår, om han verkligen försöker. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite tråkig, så... Som du vill gurfi

Du kan ju kanske fixa en modifikation som granskar hela posten och stryker under stavfel och ev. meningsbyggnadsfel, som i ett Håller med till 100%!-dokument. Då kan ju alla skriva inlägg utan att bli påhoppade av arga språkpoliser : ).

Jag vet inte om det är möjligt att fixa en sådan modifikation, men det vore ju bra om det gick.

Redigerad av GTaJäGaReN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...