Jump to content

Wares


eXstasy
 Share

Recommended Posts

varför får man inte snacka om så kallat Wares här på gtasajtens forum. Fildelningsnätverk är i denna sekunden helt tillåtet i SVERIGE. Därför tycker jag inte det skall vara straffbart att bara snacka om det. Jag kan förstå att ni inte stödjer att man tex. laddar ner en massa musik men så länge det är tillåtet att göra det gör det väl inget. När det väl blir förbjudet här i Sverige så ska jag allt knipa mun...

något svar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjá, om du gick upp till en polis och sa "Tjena mannen, idag laddade jag hem fillmerna Alien vs Predator, Alien 3, I Spy, Goldeneye, och några till coola filmer samt spelen: SoF 2, Half Life 2 beta, Doom 3, Unreal Tournament 2004 och några till. Tuff jag é va?" Så tror jag väl inte direkt polisen skulle klappa dig på axeln och säga "Grattis bra jobbat fortsätt så." ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjá, om du gick upp till en polis och sa "Tjena mannen, idag laddade jag hem fillmerna Alien vs Predator, Alien 3, I Spy, Goldeneye, och några till coola filmer samt spelen: SoF 2, Half Life 2 beta, Doom 3, Unreal Tournament 2004 och några till. Tuff jag é va?" Så tror jag väl inte direkt polisen skulle klappa dig på axeln och säga "Grattis bra jobbat fortsätt så." <_<

Han skulle nog inte klappa en på axeln men han skulle inte göra så mycekt annat heller.

Enligt svensk lag är det inte olagligt att ladda ner filer, däremot olagligt att ladda upp filer.

Eventuellt så kommer det att bli olagligt efter nyår att ladda ner, men poliserna kommer inte att lägga resurser på att ta fast fildelare.

Men nu är vi i GTASajtens forum och där är det forumets regler som gäller, står det i reglerna att wares snack inte är tillåtet så är det inte det och kommer antagligen aldrig att bli det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Strangeland: "filer" är inte rätt ordval i sånna här sammanhang för det som avgör om det är lagligt eller inte är ju vad det är för fil. Musik får man ladda ner men inte dela, spel och program som kostar pengar får man varken ladda ner eller sprida vidare om man inte betalat eller fått tillstånd av upphovsmannen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Strangeland: "filer" är inte rätt ordval i sånna här sammanhang för det som avgör om det är lagligt eller inte är ju vad det är för fil. Musik får man ladda ner men inte dela, spel och program som kostar pengar får man varken ladda ner eller sprida vidare om man inte betalat eller fått tillstånd av upphovsmannen.

Jo du kan ha rätt om det där.

Är lite osäker på hur det ligger till med spel och program.

Men med film och musik vet jag att det stämmer iallafall, men lagarna har blivit ganska röriga eller föråldrade kanske man ska säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med till 100%!

Jag sa till min datakunskapslärare en gång:

-Men jag kommer inte att hinna det här tills på onsdag, för jag har inte Microsoft eller PowerPoint hemma.

- Men hörrudu, jag tror nog att du, om någon, vet hur man skaffar såna program, eller hur?

Detta bara för att jag visste hur man brände saker. Jag har aldrig sagt orden "ladda ner" inför honom. Hans krav på att jag ska bli klar med uppgiften går så långt att jag ska behöva bli olaglig. Jag borde verkligen stämma honom. Eller vad säger ni?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han sa inte uttryckligen att du skulle ladda ner programmen så det tjänar nog ingenting till att försöka stämma eller anmäla honom. Om du gör en rättssak av det kanske han säger att han bara menade att du skulle köpa programmen.

Men jag håller med dig, en datorlärare borde inte få säga så till en elev.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Strangeland: "filer" är inte rätt ordval i sånna här sammanhang för det som avgör om det är lagligt eller inte är ju vad det är för fil. Musik får man ladda ner men inte dela, spel och program som kostar pengar får man varken ladda ner eller sprida vidare om man inte betalat eller fått tillstånd av upphovsmannen.

Jo man får ladda ner spel och program men inte bruka dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...