Jump to content

Spray/Glocalnet/Tele2 ADSL?


Hultenius
 Share

Recommended Posts

En klasskompis fann igår en stor bugg/säkerhetslucka i ZyXEL-modemen som många ADSL-användare har! Jag vet inte om detta är känt sedan tidigare men det är ganska allvarligt ändå och bör påpekas. Detta påverkar dock inte dom som har Telia som ISP då telia har ett speciellt inloggningssytem.

Men när det gäller spray/glocalnet/tele2 så lagras erat användarnamn/pass i själva modemet som inte har något som helst skydd mot omvärlden. Även om jag inte säger precis hur man gör så kan jag säga att det är JÄTTELÄTT att logga in på era modem och ta fram användarnamn/pass samt dessutom stänga ner eran förbindelse till internet (har inte testat men kolla på bilden nedanför).

En bild säger mer än tusen ord:

Han som hittade buggen ska åka upp till sthlm och skälla ut ZyXEL imorgon på Networks Telecom 03 (en stor fack-mässa om IT-säkerhet)...

Fattar inte hur man kan göra en sån här stor miss när man tillverkar ett ADSL-modem...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste vara en rätt känd bugg ändå... men ändå inte...

Btw, tror inte aftonbladet är så intresserade.

Det är ju ingen katastrof och man kan ju knappast jämföra det med tiden då man kunde skäla telia 56k-konton och surfa för andras pengar.

ZyXEL-modem är också relativt nya och det är bara en liten minoritet av alla ADSL-kunder som har spray/glocalnet/tele2 osv.

Men det är ändå en riktigt fet bugg!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...