Jump to content

Norton protection center!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Detta har varit uppe innan har jag för mig, men jag skulle vilja ha ett slutgilltigt svar, baserat på fakta, inte åsikter!

Jag fick nyligen splitter ny dator! Och den kom installerad med Vista (som jag är fullkomligt nöjd med) & Norton protection center som jag inte vet om jag är nöjd med...

Jag har hört att det är fruktansvärt prestanda krävande och dessutom inte så säkert som det utger sig för att vara.

Stämmer detta egentligen? Jag menar, om det nu är ett sådant skräpprogram, varför installera det på en ny dator!?

Om jag avinstallerar det programmet och använder Nod32 mister jag den support som finns vid ev. virus attacker.

Så bör jag byta eller ska jag ha kvar Norton?!

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kräver en hel del, men inget som är märkbart på en ny dator.

Norton är absolut inte dåligt virusmässigt, då dom är väldigt snabba på uppdateringar.

Ha kvar det imo, då det inte är något att haka upp sig på. Förstår folk som klagar på det när dom sitter på gamla skitdatorer, då det inte är något att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med stellhell alls.

Norton segar datorn, varesig man vill det eller inte. Den lägger in registernycklar i massor, lagrar tempfiler på datorn och sånt skräp. Norton är störst och har mest pengar, därför är det med i alla kommande operativ.

Det faktum att många virus stänger av Norton. Det kan folk säga vad dem vill om, men så är fallet. Deras virusdatabaser är okej, men deras mjukvara är katastrof.

Det finns faktiskt alternativ på markanden som är mycket bättre. Vi har flertalet exempel. Outpost Firewall, Nod32, Kaspersk m.fl.

Har jobbat endel med virus genom mitt liv, testat olika antivirus, lärt mig hur virus fungerar. Även programmerat egna virus. Det första virusmakare gör är att försöka dölja det från de störa antivirusjättarna, ex. Norton.

Skillnaden mellan ex. Norton och Nod32 är att nod32 jobbar mycket självständigt. Den vet hur virus fungerar och beteer sig, hittar även virus som inte finns med i dess databas. Norton jobbar mycket med sin databas.

Nod32 kan du scanna din dator med samtidigt som du spelar spel och porrsurfar, det går inte med Norton. Norton kräver mer av datorn, speciellt deras "Internet Security"-produkter.

Finns ingen anledning att förespråka Norton när det finns alternativ som är mycket bättre.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa antivirus du kan ha, är den du gillar/trivs bäst med. Om man ska gå efter olika antivirustest så får man nästan byta hela tiden. Jag har testat ganska många antivirus bland annat avg, avast, avira, f-secure, dr.web och några till.

Men den jag har valt att behålla är NOD32. Inte för att den är bäst i alla test, utan för att jag trivs bäst med den. Olika personer trivs med olika antivirus. Så enligt mig så tycker jag att du ska testa att ha Norton kvar ett tag, och om du inte gillar den så kan du ju avinstallera den och pröva ett annat program.

Redigerad av Stammper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med stellhell alls.

Norton segar datorn, varesig man vill det eller inte. Den lägger in registernycklar i massor, lagrar tempfiler på datorn och sånt skräp. Norton är störst och har mest pengar, därför är det med i alla kommande operativ.

Det faktum att många virus stänger av Norton. Det kan folk säga vad dem vill om, men så är fallet. Deras virusdatabaser är okej, men deras mjukvara är katastrof.

Det finns faktiskt alternativ på markanden som är mycket bättre. Vi har flertalet exempel. Outpost Firewall, Nod32, Kaspersk m.fl.

Har jobbat endel med virus genom mitt liv, testat olika antivirus, lärt mig hur virus fungerar. Även programmerat egna virus. Det första virusmakare gör är att försöka dölja det från de störa antivirusjättarna, ex. Norton.

Skillnaden mellan ex. Norton och Nod32 är att nod32 jobbar mycket självständigt. Den vet hur virus fungerar och beteer sig, hittar även virus som inte finns med i dess databas. Norton jobbar mycket med sin databas.

Nod32 kan du scanna din dator med samtidigt som du spelar spel och porrsurfar, det går inte med Norton. Norton kräver mer av datorn, speciellt deras "Internet Security"-produkter.

Finns ingen anledning att förespråka Norton när det finns alternativ som är mycket bättre.

Håller med SlewME. Morsan har själv Norton på sin dator som är ny. Och det segar ner saker. Men jag säger att jag tycker NOD32 är bättre.

Redigerad av agent47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur mycket du bryr dig. Min syster har Norton 2002 på sin dator som används flitigt och hon har ännu inte fått något virus någonsin. Att det gör datorn lite långsammare bryr hon sig inte om eftersom hon har en hyfsat snabb dator bara för att kolla internet och babbla på msn.

Med lite sunt förnuft behöver man knappt något antivirusprogram. Mitt Nod32 har aldrig behövt ingripa och då är jag ändå väldigt flitig med att tanka saker från här och där.

Om du byter bort Internet Explorer så kan du ha kvar Norton om du inte bryr dig om att det segar ner lite. Internet Explorer ska du inte ha. Och då menar jag det verkligen. Läs här.

I vilket fall så är Nod32 bättre och om du vill pilla lite med att förlänga demoversionen (inte olagligt, bara registerändring) så kommer du nog inte att bli missnöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur mycket du bryr dig. Min syster har Norton 2002 på sin dator som används flitigt och hon har ännu inte fått något virus någonsin. Att det gör datorn lite långsammare bryr hon sig inte om eftersom hon har en hyfsat snabb dator bara för att kolla internet och babbla på msn.

Med lite sunt förnuft behöver man knappt något antivirusprogram. Mitt Nod32 har aldrig behövt ingripa och då är jag ändå väldigt flitig med att tanka saker från här och där.

Om du byter bort Internet Explorer så kan du ha kvar Norton om du inte bryr dig om att det segar ner lite. Internet Explorer ska du inte ha. Och då menar jag det verkligen. Läs här.

I vilket fall så är Nod32 bättre och om du vill pilla lite med att förlänga demoversionen (inte olagligt, bara registerändring) så kommer du nog inte att bli missnöjd.

Använde NOD32 under nästan ett helt år när man fortfarande kunde ladda hem en ny trailversion efter att den man hade gick ut. Nu använder jag AVG, fungerar väl helt okej det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden lite. Är NOD32 verkligen bra?. Jag minns hur norton var, den varnade hela tiden för virus attacker men NOD32 verkar inte ens lyfta fingret. Det poppar aldrig upp något som säger att en virus försöker attackera datorn.

Antigen har jag en jävligt säker dator utan några virus eller så är NOD32 kasst. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden lite. Är NOD32 verkligen bra?. Jag minns hur norton var, den varnade hela tiden för virus attacker men NOD32 verkar inte ens lyfta fingret. Det poppar aldrig upp något som säger att en virus försöker attackera datorn.

Antigen har jag en jävligt säker dator utan några virus eller så är NOD32 kasst. :unsure:

Kan ju vara så att Norton har fler "falska" larm, har faktiskt inte så stor koll på Norton. Men i alla fall, enligt tester som gjorts så har NOD32 oftast varit den bästa. Så bara för att NOD32 är tyst som en mus betyder inte det att den är kass, den är ju en gamers bästa kompis. Så jag skulle tro att din dator är säker. :)

Tyst, lätt, snabb = NOD32 :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara så att Norton har fler "falska" larm, har faktiskt inte så stor koll på Norton. Men i alla fall, enligt tester som gjorts så har NOD32 oftast varit den bästa. Så bara för att NOD32 är tyst som en mus betyder inte det att den är kass, den är ju en gamers bästa kompis. Så jag skulle tro att din dator är säker. :)

Tyst, lätt, snabb = NOD32 :)

Är du kär i NOD32 ? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden lite. Är NOD32 verkligen bra?. Jag minns hur norton var, den varnade hela tiden för virus attacker men NOD32 verkar inte ens lyfta fingret. Det poppar aldrig upp något som säger att en virus försöker attackera datorn.

Antigen har jag en jävligt säker dator utan några virus eller så är NOD32 kasst. :unsure:

Haha, får instämma där. Mitt Norton ingrep hela tiden men sen jag bytt till NOD32 har det väl ingripit två gånger eller så. Men jag gjorde faktiskt mer riskfulla saker tidigare. Hursomhelst är NOD32 på ingetdera vis osäkert. ;)

Är du kär i NOD32 ? :)

Jääävligt onödigt inlägg... 4ptenw32b8.png

@Vice.: Att behålla Norton och se vad det går för låter mycket smart imo. :)

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

F-secure ligger på min dator också, funkar väldigt bra. Har tidigare haft norton men det innebar endast problem. Exempelvis så är det flertalet sidor som man inte kan ladda hem från alls med norton. TGA t.ex.

Men att testa är ju aldrig dåligt. Jag tror inte att risken är så pass mycket mindre att bli drabbad med något annat att du behöver byta för den sakens skull. Det är nog snarare hur du trivs med programmet som spelar roll.

Ett virusprogram som inte märks är ett bra virusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...