Jump to content

Toaletten pyser! Hjälp! a.k.a. Toalettfixartråden


okka
 Share

Recommended Posts

Rolig rubrik. Hoppas någon wc-kunnig kan hjälpa mig.

Right, så när vi kom hem från semestern står vår toalett och rinner lite lätt. Jag har lyckats fixa det, men ett problem kvarstår: den "pyser". Ni vet, sådär som den låter efter att man har spolat och vattnet rinner upp i klosetten, så är det ett lätt pysande läte som efterföljer. Nu håller det i sig helt och hållet. Ja, förutsatt att jag inte stänger av vattentillförseln förstås.

Det rör sig om en Gustavsberg av äldre modell (ST verkar det som).

Är den här prylen "uppe" helt, som den är i sitt standardläge, så pyser det något:

IMG_3805.thumb.jpg.dc675139ff175de11b144b8d8c42d432.jpg

När man har spolat åker den givetvis ner, det ser ut så här:

IMG_3803.thumb.jpg.e961a7a3b5070e126eccc50e005005bc.jpg

När jag leker runt lite med den där "spaken" och bara trycker ner den pyttelite - och hittar ett läge just innan den börjar släppa in mer vatten i klosetten - så slutar det pysa. Då är den tyst som natten.

Är det ventilens packning som behöver bytas? Eller kan jag göra det här på något enkelt och trevligt sätt?

Tack!!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det löse sig! Eller rättare sagt: jag löste det. Fixade en ny flottör och installerade den.

Om någon framgent behöver hjälp med sina jädrans toaletter, kommer jag alltså hädanefter briljera med mina lekmannatips. Håll tråden öppen! Byt namn till "toalettfixartråden!"

(ps jag ber om ursäkt för hur smutsig själva klosetten var invärtes på bilderna jag bifogade, men sånt rör man ju inte för va)

  • Gilla 1
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Misterwhoopee changed the title to Toaletten pyser! Hjälp! a.k.a. Toalettfixartråden
2023-08-10 at 18:40, okka skrev:

Om någon framgent behöver hjälp med sina jädrans toaletter, kommer jag alltså hädanefter briljera med mina lekmannatips. Håll tråden öppen! Byt namn till "toalettfixartråden!"

(ps jag ber om ursäkt för hur smutsig själva klosetten var invärtes på bilderna jag bifogade, men sånt rör man ju inte för va)

Denna titel måste bevaras, gjorde en kompromiss!

 

Jag kan fortsätta på temat rengöring. Vad är era favoritmedel vad gäller att få bort beläggningar i toaletten? Sådana där i "vattendelen" som inte toaborsten biter på. Kan ju förhoppningsvis få tips istället för att pröva massa olika.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Misterwhoopee skrev:

Denna titel måste bevaras, gjorde en kompromiss!

 

Jag kan fortsätta på temat rengöring. Vad är era favoritmedel vad gäller att få bort beläggningar i toaletten? Sådana där i "vattendelen" som inte toaborsten biter på. Kan ju förhoppningsvis få tips istället för att pröva massa olika.

Ättika! Slår i några cl och låter stå en stund, ger det sedan några gnugg med toaborsten och sen är det vitt som snö. Det är väl avlagringar i stil med kalk som det biter på inbillar jag mig. Har alltid en ättika till toalettändamål och en till kök/matlagning, känns lite ofräsch att blanda..

  • Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-08-18 at 19:28, Bebben skrev:

Ättika! Slår i några cl och låter stå en stund, ger det sedan några gnugg med toaborsten och sen är det vitt som snö. Det är väl avlagringar i stil med kalk som det biter på inbillar jag mig. Har alltid en ättika till toalettändamål och en till kök/matlagning, känns lite ofräsch att blanda..

Bra tips! Ska definitivt pröva detta, bara jag kommer ihåg att köpa ättika!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...