Jump to content

Horizon: Zero Dawn + Forbidden West


Henkibojj
 Share

Recommended Posts


Horizon: Zero Dawn släpptes till PS4 år 2017 och till PC i augusti 2020. (Trailern ovan är avsiktligt asgammal för att inte spoila för mycket.)

Storyn utspelar sig ca år 3020, dvs tusen år efter idag. Av okänd anledning lever människorna som samlare och jägare, trots all den teknologi vi uppfunnit. Dessutom går djurformade maskiner omkring på jorden. Varför? Det får man långsamt veta mer och mer om under storyns gång. Utan att säga för mycket finns det element av de flesta (post-)apokalyptiska filmer och spel man känner igen, men i en helt ny tappning som i varje fall jag inte sett förr. Lite Matrix, lite Fallout, lite Bioshock, lite Laputa — Slottet i Himlen från Studio Ghibli. Skulle jag berätta mer om bakgrunden skulle storyn förstöras, därför att även om spelvärlden är full av saker att göra och sidoquesten är många, är mainquest-uppdragen är rätt så få och berättar väldigt mycket på kort tid.

The Frozen Wilds är ett DLC till första spelet och fördjupar bakgrundshistorien samtidigt som man får lite nya uppdrag och prylar. Om ni fortfarande inte har första spelet, se då till att köpa "The Complete Edition", för ett såhär rikt DLC har jag inte sett sedan Fallout 3-paketen.

Horizon: Forbidden West är uppföljaren och släpptes 18:e februari till PS4 och PS5. (Trailern ovan innehåller så få spoilers jag kan hitta. Själv tycker jag att varje trailer är en spoiler i sig, så jag försöker att inte titta, men det är svårt när de mixar vackra landskap med storycutscenes som avslöjar på tok för mycket i min mening, om man tänker efter.)

Jag har bara hunnit spela igenom det första introkapitlet och tror att det har stor potential, men jag är samtidigt lite enerverad över den mängd exposition som måste klämmas in för den spelare som glömt allt sen sist. Hoppas att det kickar igång snart nog.

Är det nån som spelat det första spelet? Vad tyckte ni?

Är det nån som köpt det andra spelet? Vad tycker ni? Och får jag be er att i möjligaste mån (:!!!:) UNDVIKA SPOILERS (:!!!:), åtminstone för Forbidden West. Det första spelet kan man ju också tala tyst om storydetaljerna i, men man har samtidigt haft gott om tid på sig att spela det så där får vi väl vara lite mer öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blev klar med Forbidden West här om dagen, tyckte att det var en värdig uppföljare som förbättrade på dom flesta fronterna från första spelet. Storyn tog några konstiga svängar mot slutet som jag inte är säker på om jag gillar eller inte men generellt gick jag ur spelet nöjd.

Allt som allt älskar jag världen Guerilla byggt för dom här spelen. Storyn är helt i min smak och det finns gott om olika stammar, politik och djup. Skadar inte att det är otroligt fina spel.

En rolig anekdot som jag också gillar med Guerilla är hur dom skänkte deras grafikmotor till Hideo Kojima och hjälpte honom modifiera den för Death Stranding efter att han lämnade Konami och var tvungen att börja om på noll.
Verkar vara en reko studio.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...