Jump to content

Musikproduktion


Xersize
 Share

Recommended Posts

Hej!

Som ni alla vet så finns det många av oss här på forumet som håller på med musik. Vissa sjunger, vissa spelar instrument, vissa producerar och vissa gör flera saker. Vi har ju en Egen musik-tråd där vi kan visa upp vår egna musik, men jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd om just musikproduktion. Det finns säkert de av oss som producerar musik åt andra och så vidare, och då kan man visa upp det, eller bara diskutera kring produktion generellt. Komma med tips på utrustning eller plugins, fråga om det är något man undrar, ta hjälp av varandra i olika projekt och så vidare. Jag har själv börjat mixa min egen musik sen snart två år tillbaka och vet att jag kan behöva lite tips ibland, men jag kan säkert också komma med tips och råd om det behövs!

Nu är ju forumet lite halvdött så det kanske inte blir en allt för aktiv tråd, eller admins kanske tycker att det kan gå under Egen Musik-tråden, men jag tänkte att det kanske förtjänar en egen tråd samt att då kan man undvika spam/dubbelpost i Egen Musik-tråden. Så, vad tycker ni?

Jag kan vara först med att ställa en fråga: vilka plugins tycker ni är viktigast för mixning av vocals? Själv använder jag mig av Fabfilters EQ samt flertalet Waves-plugins (CLA Vocals, DeBreath, DeEsser, Doubler, RVox, Scheps Omni Channel, SSLGChannel och Studiorack). Har ni tips på fler? En bra kompressor skulle jag eventuellt kunna behöva!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har just beställt midikabel för att koppla till mitt piano, så jag kan arrangera för storband/orkester. Sen tänkte jag utforska möjligheten att koppla mitt digitala trumset, som jag aldrig riktigt tyckt varit bra nog, så jag kan använda det live som slagverkspads för att komplettera mitt riktiga trumset. Ska bli spännande! :)

Bra tråd för övrigt. Mer trådar åt folket! Särskilt om musik ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Har just beställt midikabel för att koppla till mitt piano, så jag kan arrangera för storband/orkester. Sen tänkte jag utforska möjligheten att koppla mitt digitala trumset, som jag aldrig riktigt tyckt varit bra nog, så jag kan använda det live som slagverkspads för att komplettera mitt riktiga trumset. Ska bli spännande! :)

Bra tråd för övrigt. Mer trådar åt folket! Särskilt om musik ;)

Det låter ju riktigt bra! Vad har du för piano? Själv kör jag med ett IK Multimedia iRig Keys med 25 knappar just nu, planen är väl att när jag bygger ut min studio så blir det ett lite större.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Xersize skrev:

Det låter ju riktigt bra! Vad har du för piano? Själv kör jag med ett IK Multimedia iRig Keys med 25 knappar just nu, planen är väl att när jag bygger ut min studio så blir det ett lite större.

En Korg SP-280, fullstor 88-tangenters med diverse output. Två hörlursuttag (fram och bak), tele ut med mono/L och R, midi in+ut, mix in för att spela mp3-spelare/mobil som aux i högtalarna som är så kraftiga att man typ kan få lite ont av dem. Proffsig pedal och benen ingick till skillnad från de flesta andra märken. Mycket nöjd med mitt köp, och den verkar till och med ha stigit i pris under dessa 6,5 år :)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Henkibojj skrev:

En Korg SP-280, fullstor 88-tangenters med diverse output. Två hörlursuttag (fram och bak), tele ut med mono/L och R, midi in+ut, mix in för att spela mp3-spelare/mobil som aux i högtalarna som är så kraftiga att man typ kan få lite ont av dem. Proffsig pedal och benen ingick till skillnad från de flesta andra märken. Mycket nöjd med mitt köp, och den verkar till och med ha stigit i pris under dessa 6,5 år :)

 

Sablar, ser ju riktigt grymt ut!! Ett riktigt ordentligt piano, helt klart ett bra köp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...