Jump to content

Egentillverkade spel!


dibel
 Share

Recommended Posts

Jag försökte söka efter en sådan här tråd, men fann ingen så jag gör en. (Finns det en tråd för detta ämne så sammanfoga gärna!)

Här kan vi diskutera kod, grafik, design överlag m.m. för de spel vi vill tillverka eller som vi tillverkar.

---

Just nu går jag Digitalt Skapande 1 på Komvux och hade tänkt mig göra ett Pacman-liknande spel som projekt. Grafiken är gjord med Inkscape och Gimp och spelmotorn jag använder är Godot (version 3.1, akutell "stable").

Det är mest på "Hello World"-nivå än så länge, men kika gärna här: http://pacman.erikp.se (OBS: STÄNG AV LJUDET!!! Man behöver även klicka i spelfönstret för att fånga tangentbordet. WASD-styrning)

"Arbetet" kommer fortgå löpande tills kursen är klar i slutet av Maj.

-

Har ni några spel att visa upp? Några speciella tekniker? Själv använder jag bara Fri Mjukvara. Dels är det gratis, men licensmässigt är det också simplare då det är ganska tydligt vad man får/måste göra med de olika licenserna. Exempelvis spelmotorn Godot använder MIT-licens vilket enligt mig är den bästa då man får göra i princip vad man vill (främst förändra källkoden utan förhinder, men också att stänga källkoden vid behov).

2019 är året för Free Software Gaming. ;)

Redigerad av dibel
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Najs! :D Nej, jag har inget eget men så fort ett spel har en map editor som inte kräver decennier av 3D-kunskaper är jag där och leker.

Brorsan gjorde några spel till ett SVT-program en gång i tiden, där man varje vecka skulle skicka in ett egenkodat spel. De lade tyvärr ned tävlingen redan efter andra avsnittet av nån anledning, så mer än så blev det inte. Han gjorde ett snake-liknande spel som var rätt smart kodat, det gick nämligen ut på att banorna blev autogenererade hinder på så sätt att man inte behövde göra nya banor manuellt med mycket tidsinvestering :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Najs! :D Nej, jag har inget eget men så fort ett spel har en map editor som inte kräver decennier av 3D-kunskaper är jag där och leker.

Brorsan gjorde några spel till ett SVT-program en gång i tiden, där man varje vecka skulle skicka in ett egenkodat spel. De lade tyvärr ned tävlingen redan efter andra avsnittet av nån anledning, så mer än så blev det inte. Han gjorde ett snake-liknande spel som var rätt smart kodat, det gick nämligen ut på att banorna blev autogenererade hinder på så sätt att man inte behövde göra nya banor manuellt med mycket tidsinvestering :)

Intressant! Metoden kallas väl för Procedural Generation? Får man till det riktigt bra så är det ju guld värt. Tänk ett RPG med Den Förtrollade Skogen som autogenereras och är lätt att gå vilse i. Har själv tänkt i de banorna!

Tilägg: Gillar du map editor kan du kika på denna: https://fornclake.com/projects/godot-level-editor-test

Han har även en tutorial (inklusive assets) för hur man kodar en simpel Zelda-prototyp. Följde den halvvägs för några månader sedan. Såg nu att han även har ett 3D-projekt igång. Finns här (ingen tutorial): https://www.youtube.com/watch?v=Lq5Dmo6t46s

---

Har fått till "Auto Tiles" igår så att rita upp banor i Godot är väldigt enkelt. Och en vägg-tile är ju bara kvadrater som ligger i lager och är olika stora/synliga. Mycket enkelt att få till i Inkscape.

Märkte förvisso att om man exporterar med nedskalning i Inkscape så blir det någon slags transparens här och där (i utkanten av bilden). Löste genom att exportera hela ritytan (2048x2048) och skala ned i Gimp istället.

Så tilesen är färdiga (man blir aldrig färdig...), men Pacman-gubben är gjord med den gamla metoden och behöver göras om. Hade ändå tänkt göra om Pacman då det nu är 21 frames för Öppen Mun > Stängd Mun vilket är alldeles för många. 8 frames bör räcka.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, dibel skrev:

Har fått till "Auto Tiles" igår så att rita upp banor i Godot är väldigt enkelt. Och en vägg-tile är ju bara kvadrater som ligger i lager och är olika stora/synliga. Mycket enkelt att få till i Inkscape.

Märkte förvisso att om man exporterar med nedskalning i Inkscape så blir det någon slags transparens här och där (i utkanten av bilden). Löste genom att exportera hela ritytan (2048x2048) och skala ned i Gimp istället.

Så tilesen är färdiga (man blir aldrig färdig...), men Pacman-gubben är gjord med den gamla metoden och behöver göras om. Hade ändå tänkt göra om Pacman då det nu är 21 frames för Öppen Mun > Stängd Mun vilket är alldeles för många. 8 frames bör räcka.

Jag tror inte han gjorde det helt automatiskt, det handlade nog mer om att han möjliggjorde snabba bandesigner genom ett rutnät och på eller av för huruvida det skulle finnas block där eller inte, jämfört med de hoppaskjuta-banor han gjort till andra spel som krävde tiotals timmar för varje rum.

Kul att se att du lägger energin på något nyttigt och självutvecklande! Det är verkligen en fröjd att se dig ha hittat något du vill fördjupa dig i :)

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...