Jump to content

GTA SA i Backspegeln - Nostalgi!


Weener
 Share

Recommended Posts

Jag snubblade över denna youtubevideon, där en kille kör från Grove Street till öknen i GTA San Andreas. Efter att ha spelat GTA 5 mycket sen det kom är det därför både nostalgiskt, kärleksfullt och komiskt, saker som slog mig när jag såg videon.

 

- Satan vad liten kartan var egentligen, det tog honom under 3 minuter att åka från Grove Street till öknen. Jag minns kartan som enorm och fullspäckad med saker.

- Extremt lite trafik, han möter enstaka fordon då och då.

- Fan vad jag älskar radiokanalerna, All my exes live in texas.

- Det ser så sjukt tecknat ut. HUDen ser otroligt b ut. Det ser liksom hemmagjort ut alltihop. Då tyckte man ju att det var übermodernt.

- Tiderna förändras, jag känner mig gammal, men minns GTA San Andreas med oerhörd kärlek och värme.

 

Jag la en GTA 5 video under för att jämföra, starta båda samtidigt och titta. Det är väldigt lustigt. Och bara 10 år mellan klippen. Hur kommer GTA se ut om 10 år?

 

 

 

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 years later...

Bumpar den här sju år gamla tråden. Eh.

Jag lirar just nu GTA: SA! På PS2. Precis som det var menat att upplevas. Jag tycker det har åldrats med värdighet. Udda nog upplever jag fortfarande kartan som tämligen gigantisk, även om det inte rör sig om några egentliga avstånd. Det rör sig ju i första hand om ett "trick of the light", hade man tagit bort blurret förstår man ju hur litet allt är. Men upplevelsen är stor!

Jag tror att min "grafikförståelse" är lite annars än många andras, då jag mestadels spelar N64 och Super Famicom. Eftersom San Andreas har ovannämnda trevliga disfilter över sig, så räddar det också upp rätt mycket av den kassa grafiken på håll.

Men framför allt är det en auditiv njutning. Inget spel med kurerat soundtrack kommer kunna klå San Andreas. Jävlar i min lilla låda så bra radiokanaler det är!

I min mening är San Andreas det bästa GTA-spelet. Jag har svårt att se att något kommer överträffa det heller, innehålls- och upplevelsemässigt var steget från tidigare spel i serien en makalös bedrift. Och knappt något känns "grind"-igt, eller vad det nu kallas, trots att de i sak borde kännas bökiga: kroppsmodifikation, sex appeal, körskolor osv.

All is good.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Ja jag köpte remastern, ja jag ångrar mig. Spelade fram till man kommer ut på vischan sen orkade jag inte mer. Nostalgi i all ära men med dagens spelstandard är det tyvärr inget för mig.

Och tänk för ganska exakt 19 år sen låg jag tillochmed sömnlös av alldeles för hög längtan efter detta spel, att man ens kommer ihåg 😅

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Jag spelade igenom SA för några år sedan. 2018? Fortfarande bästa GTA-spelet tycker jag. Även om musiken är bättre i Vice City. Grafiken bättre i IV och V. 3:an håller jag dock högst då det revolutionerade hela spelvärlden. Inte bäst, men högst.

Åter till San Andreas. Stor karta, roliga städer, kul story. Lite RPG-känsla också med olika stats man kan levla på olika sätt. Även klädseln var fet att det fanns så mycket alternativ. 90-tals-settingen är perfekt också.

Favorit-CJ är ju när man biffat upp och springer runt med de svarta mjukiskbyxorna och tatueringar med bar överkropp, haha. 2pac-stilen. Helst med dubbla Uzis också.

När jag spelade så laddade jag ned HD-texturer för att uppa grafiken lite. Kändes inte alls utdaterat då. Blir lite sugen på att spela igen, faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...