Jump to content

Router


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Hallå!

Nu är det så att jag fått mitt Fiber i huset och behöver en router till det. (Får internet från väggen nu).

Men vad ska man köpa? och hur mycket behöver jag lägga på en?

Tänkte dra till webhallen eller något liknande i veckan och skaffa ett så jag kan koppla internet till PS4an och sådär.

Någon som har något tips?

Mitt fiber ligger på 500-1000mbit. Så gärna en router som klarar 1000+.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!

Nu är det så att jag fått mitt Fiber i huset och behöver en router till det. (Får internet från väggen nu).

Men vad ska man köpa? och hur mycket behöver jag lägga på en?

Tänkte dra till webhallen eller något liknande i veckan och skaffa ett så jag kan koppla internet till PS4an och sådär.

Någon som har något tips?

Mitt fiber ligger på 500-1000mbit. Så gärna en router som klarar 1000+.

Jag tror du klarar dig om du undviker routrar som kostar under 500-600kr. Vill du ha bättre förslag så finns sweclockers.com. Observera att rätt många routrar enbart har 1000Mbit i LAN men inte till internet och ändå marknadsförs som 1000Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en två år gammal Netgear-router som jag efter flytt inte längre har behov av. Kan kolla modellnamn och specifikationerna senare idag om intresse finns. Bör vara 1000 Mbit/s, men ska kolla. Kan mötas upp varsom i Stockholm.

Edit: Nevermind, uppmätt throughput är endast omkring 250 Mbit/s. Netgear WNR3500 är modellnamnet i alla fall.

Redigerad av Curly
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en lista på de hemroutrar med högst throughput (neråthastighet): http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/74-wan-to-lan.

Jag kan rekommendera Asus hårdvara. Har själv en RT-N66u som jag har flashat in tomatoUSB på. Eftersom de flesta bärbara enheter nu dessutom stödjer AC så verkar AC66u som ett bra val.

this post paid for by asus

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...