Jump to content

Instagram-fråga


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu kommer min första åldersrelaterade fråga någonsin...

Hur fungerar instagram?

har aldrig användt det, men om jag fattat det rätt kan man posta bilder under hashtaggs?

Jag har en grupp på Facebook och jag vill att medlemmarna skall kunna posta bilder från event de haft.

Gruppen heter främling på middag skåne, och de skall då posta under den taggen.

Jag hade tydligen ett konto, vice_c, men skall jag skapa ett nytt konto som heter som gruppen där folk sedan postar bilder eller hur funkar det?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En hashtagg är inte kopplat till ett användarkonto.

Instagram fungerar egentligen väldigt likt Facebook. Bilder som du lägger upp hamnar i kronologisk ordning på din profil. Det finns även ett nyhetsflöde där du ser dina bilder och bilder från människor som du följer, precis som på FB.

Hashtaggen är ett sätt att filtrera vilka bilder man vill se. Det är inte krångligare än att man, vid den bild man lägger upp, skriver #främlingpåmiddagskåne. Hashtaggen kommer att bli en länk som du kan trycka på för att få fram alla bilder som har blivit tilldelade den hashtaggen.

Det finns ett förstoringsglas i appen som du kan använda för att söka efter hashtaggar och användare, klickar du runt lite där så lär du dig nog snart hur det fungerar!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En hashtagg är inte kopplat till ett användarkonto.

Instagram fungerar egentligen väldigt likt Facebook. Bilder som du lägger upp hamnar i kronologisk ordning på din profil. Det finns även ett nyhetsflöde där du ser dina bilder och bilder från människor som du följer, precis som på FB.

Hashtaggen är ett sätt att filtrera vilka bilder man vill se. Det är inte krångligare än att man, vid den bild man lägger upp, skriver #främlingpåmiddagskåne. Hashtaggen kommer att bli en länk som du kan trycka på för att få fram alla bilder som har blivit tilldelade den hashtaggen.

Det finns ett förstoringsglas i appen som du kan använda för att söka efter hashtaggar och användare, klickar du runt lite där så lär du dig nog snart hur det fungerar!

Okej så jag kan använda mig av mitt konto?

Eller ska man registrera ett konto som heter som gruppen för att kunna hashtagga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej så jag kan använda mig av mitt konto?

Eller ska man registrera ett konto som heter som gruppen för att kunna hashtagga?

Nej, en hashtagg och ett användarnamn är inte på något sätt kopplat till varandra. Du KAN byta namn på ditt konto till gruppnamnet om du vill, men för att bilderna ska samlas under det kontot så måste du själv spara ner dem och ladda upp dem på nytt.

Gör det ännu tydligare med ett exempel:

@dagensdubbelhaka är en användare som lägger upp bilder från sin telefon

#dagensdubbelhaka är en hashtagg som skapar ett galleri med alla bilder som får den hashtaggen

Du får själv avgöra vad som är lämpligast för din grupp.

Edit: för att göra det ännu-ännu tydligare. Vem som helst kan använda "din" hashtagg på vilken bild som helst. Jag skulle kunna skriva #främlingpåmiddagskåne på en gammal bild där jag ror en plastjolle och den kommer ändå komma upp som bild i listan #främlingpåmiddagskåne.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, en hashtagg och ett användarnamn är inte på något sätt kopplat till varandra. Du KAN byta namn på ditt konto till gruppnamnet om du vill, men för att bilderna ska samlas under det kontot så måste du själv spara ner dem och ladda upp dem på nytt.

Gör det ännu tydligare med ett exempel:

@dagensdubbelhaka är en användare som lägger upp bilder från sin telefon

#dagensdubbelhaka är en hashtagg som skapar ett galleri med alla bilder som får den hashtaggen

Du får själv avgöra vad som är lämpligast för din grupp.

Edit: för att göra det ännu-ännu tydligare. Vem som helst kan använda "din" hashtagg på vilken bild som helst. Jag skulle kunna skriva #främlingpåmiddagskåne på en gammal bild där jag ror en plastjolle och den kommer ändå komma upp som bild i listan #främlingpåmiddagskåne.

Underbart. Jag tackar ödmjukast för ditt tålamod

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi ska alltså posta kukbilder med #främlingpåmiddagskåne (w00t)

nej, men på #framlingpamiddag

posta på. En kaka och ett plus här på sajten för varje bild. Bilderna skall ställas ut på en konsthall i lund under kulturnatten. Så posta så mycket skit ni kan i den gruppen hahhaha :P

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nej, men på #framlingpamiddag

posta på. En kaka och ett plus här på sajten för varje bild. Bilderna skall ställas ut på en konsthall i lund under kulturnatten. Så posta så mycket skit ni kan i den gruppen hahhaha :P

HAHAHA Jag kommer plötsligt ihåg Detanators fantastiska trådstart innan han blev bannad för all framtid: "Här kan ni posta bilder på edra könsorgan. Jag börjar med mitt." :lol: :lol:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...