Jump to content

Android: "Lagringsutrymme fullt"


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag börjar störa mig ordentligt på felmeddelandet att min telefon har slut på lagringsutrymme när jag försöker tanka appar. När jag går in på Google Play och ska ladda ner en app, avbryts nedladdningen och den säger att det inte finns tillräckligt med plats. Jag har flera hundra MB kvar på både internminne och micro-SD. När jag googlar på problemet får jag bara höra att jag 1) ska fortsätta tömma minnet på onödiga saker, 2) rensa cache för Play och andra appar och 3) skaffa en app som "söker upp" vilka appar som har mest cache. Det sistnämnda hjälper inte eftersom jag kan göra den processen manuellt.

Jag har inte kunnat tanka en app på ett halvår och jag får det inte att funka på nåt sätt. Det vettigaste jag läst är att Google Play inte uppdaterat sitt index för fritt lagringsutrymme. Vad jag vet kan man inte välja var Play ska installera sina appar förrän när det redan tankats. Är det nån som har en lösning på detta? >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar störa mig ordentligt på felmeddelandet att min telefon har slut på lagringsutrymme när jag försöker tanka appar. När jag går in på Google Play och ska ladda ner en app, avbryts nedladdningen och den säger att det inte finns tillräckligt med plats. Jag har flera hundra MB kvar på både internminne och micro-SD. När jag googlar på problemet får jag bara höra att jag 1) ska fortsätta tömma minnet på onödiga saker, 2) rensa cache för Play och andra appar och 3) skaffa en app som "söker upp" vilka appar som har mest cache. Det sistnämnda hjälper inte eftersom jag kan göra den processen manuellt.

Jag har inte kunnat tanka en app på ett halvår och jag får det inte att funka på nåt sätt. Det vettigaste jag läst är att Google Play inte uppdaterat sitt index för fritt lagringsutrymme. Vad jag vet kan man inte välja var Play ska installera sina appar förrän när det redan tankats. Är det nån som har en lösning på detta? >_<

Att ominstallera google play kanske funkar?

Hur mycket ledigt minne har du?

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för lur? Jag vet att en del Samsung telefoner kan ha lite svårigheter men att tömma sina loggar. Hade en SII med samma symptom och det jag hittade var att loggarna i telefonen tog 1.7gb från internminnet. Det orsakade att man inte kunde ladda ned från Play Store. Vet inte direkt hur man går till väga för att rensa det utan att rensa interminnet totalt, har man telefonen rootad så är det inga problem.

Men ladda ned ES File Explorer eller liknande och kolla vilka filer som använder störst mängd minne på luren och se om det är fel på applikationen eller om internminnet är fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Samsung Galaxy S2.

Att ominstallera google play kanske funkar?

Hur mycket ledigt minne har du?

Jag vet inte hur man ominstallerar Google Play. När jag kollar i menyerna för att avinstallera den appen får jag förfrågan om att avinstallera samtliga appars uppdateringar, vilket jag inte vill. Det är Play jag vill avinstallera, inte resten av apparna.

Ledigt minne är 280-nånting megabyte på installationsminnet, 3,1 GB på USB-lagringen i telefonen och SD-kortet har 8,6 GB ledigt. Det fungerar att överföra filer och installera externa .apk-filer, så länge det inte är Google Play som gör det utan jag själv via USB-kabel.

Vad har du för lur? Jag vet att en del Samsung telefoner kan ha lite svårigheter men att tömma sina loggar. Hade en SII med samma symptom och det jag hittade var att loggarna i telefonen tog 1.7gb från internminnet. Det orsakade att man inte kunde ladda ned från Play Store. Vet inte direkt hur man går till väga för att rensa det utan att rensa interminnet totalt, har man telefonen rootad så är det inga problem.

Men ladda ned ES File Explorer eller liknande och kolla vilka filer som använder störst mängd minne på luren och se om det är fel på applikationen eller om internminnet är fullt.

Telefonloggarna har jag inte tänkt på, även om de är många och sedan lång tid tillbaka.

Min HTC sensation hade jag exakt samma problem med

Tankade ner Ccleaner genom google play och rensade med den, verkar som att det är extremt mycket cachade thumbnails som tar upp extremt mycket minne.

CCleaner visade sig kunna rensa en del thumbnails på över 350 MB, men problemet kvarstår tyvärr.

Hade samma problem med min telefon och fick rensa junk data med Ccleaner varje gång jag ville installera en app. Sen partitionerade jag om den istället (gick från cirka 800MB till 2,5GB) och sedan dess har jag inte haft några problem.

Kan man partitionera om utan att roota? Det vore kanske en lösning att tänka på. Jag behöver inte fullt så mycket USB-lagring till telefonen, jag kan omfördela så att vissa större filer ligger på SD-kortet istället, som just nu är rätt tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man partitionera om utan att roota? Det vore kanske en lösning att tänka på. Jag behöver inte fullt så mycket USB-lagring till telefonen, jag kan omfördela så att vissa större filer ligger på SD-kortet istället, som just nu är rätt tomt.

Tror det kräver root samt en custom recovery. Finns några guider som kan vara värda att spana in.

Har du provat det här annars?

Method 1 to fix insufficient storage available

If for some reason when you delele few apps and still getting this error then you need to do a dumpstate clearance

>Enter your Dialer

>Dial *#9900#

>This will access the SysDump menu

>Now click on "Delete dumpstate/logcat

This method worked for most people

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...