Jump to content

Årets musik


Tweak
 Share

Recommended Posts

Vi gör precis som förra året. Väldigt fria tyglar. Gör listor, diskutera, skriv hur mycket eller lite ni vill, och så tar vi det därifrån. Man väljer sina egna rubriker.

Skivor:

  • The War on Drugs - Lost in the Dream
  • Les Big Byrd - They Worshipped Cats
  • Banks - Goddess
  • Hurula - Vi är människorna våra föräldrar varnade oss för
  • Deep Sea Diver - Always Waiting EP
  • Lorentz - Kärlekslåtar
  • Parham - Pojk
  • Iberia - Iberia
  • Future Islands - Singles
  • Silvana Imam - När du ser mig, se dig EP (även om tidigare plattan som låter helt annorlunda är flera klasser bättre)
    Låtar:
    • Tycho - Awake
    • FKA Twigs - Two Weeks
    • Les Big Byrd - Vi borde prata men det är för sent
    • Future Islands - Fall from Grace
    • Banks - Brain
    • Daniel Bortz - Pictures (Tuff City Kids Remix)
    • Solen - Estelle
    • Parham - I skuggan av hjältar
    • Caribou - Can't Do Without You (Tale Of Us Remix)
    • Skogsrå - Now You See Me
    • Real Estate - Talking Backwards
    • Nora en Pure - Let the Light In (Original Mix)
    • Lorentz - Acqua di Losó
      och ett gäng till som finns här.

      Spelningar:
      • The National, Way Out West
      • Dilated Peoples, Roskilde. Lågt ljud här men ni fattar grejen: https://www.youtube....h?v=VTN_FtfdG-Q
      • The Horrors, Roskilde. Söndag, sista dagen, vad som känns som 75% av besökarna har åkt hem. Festivalen har slagit publikrekord och varenda spelning har varit smockfull. När The Horrors går på 15.30 är det extremt glest framför tältscenen. Sjukaste konserten jag sett. Aldrig sett så höga människor på scen. Det lät helt fantastiskt men såg fruktansvärt ut. Sångaren hade drogögon mitt i ansiktet och sprang titt som tätt och gömde sig bakom trummisen. Han avslutade spelningen med att i flera minuter dunka micken och mickstativet i en av förstärkarna. Det ledde inte till någon ljudeffekt överhuvudtaget, men det verkade gå honom förbi. Skulle sett dem igen på Way Out West men de ställde, föga förvånande, in.
      • Linda Pira Ladies First, Way Out West
      • Atmosphere, Oslo
      • Lorentz, Göteborg
      • Hurula, Way Out West
      • Moderat, Roskilde. Knappt lyssnat på dem innan men blev så jävla såld. Sjukt vacker spelning. Techno med livesång och otroligt men avskalat scenbygge.
      • Banks, Roskilde. Blyg och helt chockad över publikuppslutningen. De vänner jag var där med hade aldrig hört henne innan men blev frälsta.
      • Hedersomnämnande till när Mattias Alkberg, Hurula och Jocke Åhlund från Les Big Byrd körde Staten och kapitalet ihop på Rondo under Way Out West.
        Låttexter:
        • Parham - I skuggan av hjältar
        • Lorentz - Inga bra svar
        • Lorentz - Allt från mig

      Vers:

      [*]A$AP Ferg i My Song 5 med HAIM.

      Sämsta konsert:

      [*]Linda Pira och Stor, Göteborg. Sämst publik och arrangemang och rätt trött framträdande. Synd eftersom Stor för en gångs skull körde mycket eget.

      --------------------------------

      För övrigt har jag försökt den här textjäveln att bli enhetlig vad gäller mellanrum och skit i en kvart nu, forumets editor/min dator är fan helt dum i huvudet. Det får se ut såhär nu.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Album

  • Alcest – Shelter
  • Architects - Lost Forever // Lost Together
  • Kent – Tigerdrottningen
  • Hurula - Vi är människorna våra föräldrar varnade oss för
  • The War On Drugs - Lost In the Dream
  • Moose Blood - I'll Keep You In Mind, From Time to Time
  • La Dispute - Rooms of the House
  • The Hotelier - Home, Like Noplace Is There
  • Mastodon – Once More 'Round The Sun
  • Devil Sold His Soul – Belong Betray
  • Angels & Airwaves – The Dream Walker
    Har även upptäckt många bra plattor i år som dock är från 2013 (framförallt Chvrches - The Bones of What You Believe och HAIM - Days Are Gone). Tråkigt att jag aldrig fick chansen att inkludera dem i någon lista.

    Låtar
    • Taking Back Sunday –Flicker, Fade
    • Alcest – Délivrance
    • Hurula - Var min dröm
    • Hurula - Allt ska försvinna
    • Moose Blood - Bukowski
    • The War on Drugs - Red Eyes
    • Devil Sold His Soul – Time
    • Kent – Den andra sidan
    • Mastodon - High Road
    • Blood Red Shoes – An Animal
    • HAERTS – Hemiplegia (egentligen från 2012 men släpptes på nytt I år)
    • Liars – Mess On a Mission
    • This Wild Life – Concrete
    • Biffy Clyro – Milky
    • Belle and Sebastian - Nobody's Empire

    Måste även nämna St. Patrick av Pvris. Den borde spelas på varenda rock-klubb med dansgolv.

    Spelningar

    [*]Twenty One Pilots,Fryshuset/Klubben, 4 februari[*]Architects, Sticky Fingers, 21 mars[*]The Dillinger Escape Plan, Webster Hall, 3 april[*]Damien Jurado, Pustervik, 31 maj[*]Kent, Ullevi, 1 juni[*]Taking Back Sunday, Fryshuset/Klubben, 29 november

    Kan dessutom hålla med Tweak om årets sämsta spelning. Du såg dock ut att ha kul!wink_684833_0.gif

    Trots att jag knappt lyssnar på någon hip-hop brukar jag ändå kunna uppskatta det live. Den här spelningen kändes dock fruktansvärt trött rakt igenom.

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Har varit ett relativt svalt musikår för mig. Det har kommit mycket nytt intressant, men inget som har fastnat en längre tid och de bra plattor som jag kommit över har inte varit genombra, tyvärr. Har en del att fortfarande ta mig igenom också. Men kan lista mina favoriter från 2014 än så länge.

Utan inbördes ordning:

PARTYNEXTDOOR-TWO_1262734_0.png

PARTYNEXTDOOR - PARTYNEXTDOOR 2

Drakes nya upptäckt vilket kanske avskräcker många. Men diggar man mörk autotunad rob så lär man digga detta. Spelats väldigt mycket hos mig.

Favoritlåtar: Bout It, Grown Woman.

Last-Winter_1262734_1.png

Bas - Last Winter

Även J. Cole har grävt runt lite och upptäckt en grymt bra rappare. Bästa nykomlingen i år enligt mig, men det som verkligen utmärker Last Winter är produktionen och dess hooks. Holy shit!

Favoritlåtar: Your World, Fiji Water In My Iron.

Broke-with-Expensive-Taste_1262734_2.png

Azealia Banks - Broke With Expensive Taste

Väldigt efterlängtad platta av mig ända sedan Azealia släppte sin debut-EP för ett par år sen. Efter problem med twitterfejder, blivit droppad från skivbolaget och så vidare släpptes äntligen plattan efter typ två, kanske tre år. Vem orkar hålla räkningen längre? För många låtar hade jag dock redan hört, och allt var inte top notch. Ändå en bra platta, men jag hade förväntat mig mer... Och ett snyggare skivomslag.

Favoritlåtar: Desperado, JFK.

Morning-Phase_1262734_3.png

Beck - Morning Phase

Perfekt söndagsplatta, och en värdig uppföljare till Sea Change (2002).

Favoritlåtar: Morning, Blue Moon

Black-Messiah-dangelo_1262734_4.png

D'Angelo & The Vanguard - Black Messiah

Har inte riktigt kommit in i den än, men jag är säker på att den kommer växa på mig (den kom trots allt ut tidigare i veckan). Stör mig lite på mixningen i vissa låtar men det ger nog med sig. Det är ju D'Angelo!! And he ain't never lost that groove.

Favoritlåtar (än så länge): Another Life, Till It's Done (Tutu).

Flint-0002747838_10_1262734_5.jpg

Bill Laurance - Flint

Vet inte om någon lyssnat på Snarky Puppy här, men Bill är en av deras keyboardister och släppte i år en soloplatta. Lite seg ibland, men på det hela är det en suverän jazz-platta... Och har ni inte hört Snarky Puppy kolla in deras Tell Your Friends. Den kom egentligen 2010, men jag upptäckte den i somras och har aldrig riktigt släppt taget.

Favoritlåtar: Money In The Desert, Good Things.

Soul-Movement-Volume-2-slakahthebeatchildsoulmovement_1262734_6.jpg

Slash The Beatchild - Soul Movement 2

Multitalang som ständigt levererar. Sjunger, rappar och producerar. Chill as fuck.

Favoritlåtar: Adventure For 2, Something About Her

Lost-in-the-Dream_1262734_7.png

The War on Drugs - Lost In The Dream

Lite konstigt att jag inte lyssnat mer på den här egentligen då jag tyckte den var riktigt jävla svinbra. Inte fastnat för rock så här hårt på länge. Väldigt mycket influenser från 80-tals rock. Tycker jag hör Dire Straits, Fleetwood Mac, Dylan m.fl. Det är något väldigt opretentiöst med den här skivan som jag diggar.

Favoritlåtar: Red Eyes, Under The Pressure

Sisyphus_1262734_8.png

Sisyphus - Sisyphus

Några kanske har upptäckt Sufjan Stevens, Son Lux och Serengetis supertrio som tidigare gick under namnet S / S / S. De bytte i år namn och släppte en fullängdare. Som är riktigt svårplacerad. Experimentel hip-hop och pop, typ. Väldigt intressant i alla fall.

Favoritlåtar: Take Me, Rhythm of Devotion

Utvalda låtar:

Prince - U KNOW, Snarky Puppy - Shofukan, Terrace Martin - Silent Night, Little Jinder - Ångrar Allt, Jungle - The Heat, Beyoncé - Partition, Raleigh Ritchie - Blood Sport, Usher - Good Kisser, Theopilus London - Figure It Out, Say Lou Lou - Everything We Touch, Lorentz - Visa Mig Vägen, The Weeknd - Often, RiFF RAFF - Lava Glaciers, Interpol - Twice As Hard, Lana Del Rey - Pretty When You Cry, Childish Gambino - Sober, Michael Jackson - XSCAPE, Mariah Carey - Make It Look Good, Chris Brown - Autumn Leaves, Caribou - Our Love.

Redigerad av Spam Snuten
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tro fan att Hurulas Vi är människorna våra föräldrar varnade oss för ska in på årsbästalistan! Tråkigt att jag upptäckte den så sent. Det känns som att jag har missat hela det svenska musikåret 2014...

Edit: Ser dock fram emot att avnjuta plattan när snön faller tung. Det kommer bli perfekt.

Redigerad av Adriian
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tro fan att Hurulas Vi är människorna våra föräldrar varnade oss för ska in på årsbästalistan! Tråkigt att jag upptäckte den så sent. Det känns som att jag har missat hela det svenska musikåret 2014...

Edit: Ser dock fram emot att avnjuta plattan när snön faller tung. Det kommer bli perfekt.

Hm, måste nog ge mig på den igen. Fastande bara för en-två låtar när jag lyssnade på den för ett tag sen, men den har ju blivit otroligt hyllad så den får sig en till chans! Redigerad av Spam Snuten
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, måste nog ge mig på den igen. Fastande bara för en-två låtar när jag lyssnade på den för ett tag sen, men den har ju blivit otroligt hyllad så den får sig en till chans!

Gör det! Om den fortfarande inte fastnar så borde du kolla in EP:n Betongbarn. Mer politiska texter a la Ebba Grön. Den innehåller även en riktigt bra cover på Ebba Gröns Tyna bort smile_1181703_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*album:

Mogwai - RAVE TAPES

Mogwai - Music Industri 3. Music Fitness 1.

Mogwai - Come On Die Young

*Låtar

Mogwai - The Lord Is Out Of Control

Mogwai - Heard About You Last Night

Mogwai - No Medicine For Regret

Mogwai - History Day

*Spelning -

Mogwai, konserthuset Göteborg.

Edit: Seriös lista alltså, inget käbbel.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa, jag gör väl en sammanfattning också. Mycket rap i år meen det är väl sånt som händer!

Album


  • Lorentz - Kärlekslåtar
  • Simon Emanuel - Le För Kameran
  • Silvana Imam - När du ser mig, se dig
  • Jamie T - Carry on the grudge
  • Run The Jewels - Run The Jewels 2
  • FKA Twigs - LP1

    Låtar
    • Lorentz - Allt ifrån mig
    • Lorentz - Acqua Di Losó
    • Sakarias - För oss, av oss
    • FKA Twigs - Video Girl
    • Tove Styrke - Borderline
    • Madi Banja - Inga Problem
    • Beatrice Eli - Moment of Clarity
    • Tinashe - Pretend

Spelningar

Den enda spelningen jag "riktigt" vill komma ihåg var Kanye West på Bråvalla .. åh.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skivor:



  • Foo Fighters - Sonic Highways, till en början tänkte jag att det lät lite som förra Foo-plattan, men efter att ha sett dokumentären på HBO så insåg jag att dom utvecklats otroligt, denna hyllning till den Amerikanska musikskatten är fruktansvärt bra.
  • A Sunny Day in Glasgow - Sea When Absent
  • Cloud Nothings - Here and Nowhere Else
  • Lykke Li - I Never Learn
  • Foxygen - ...and Star Power
  • Future Islands - Singels
  • Bass Drum Of Death - Rip This
  • Real Estate - Atlas
  • Caribou - Our Love
  • Goat - Commune
  • Death from Above 1979 - The Physical World
  • The Brian Jonestown Massacre - Revelation
  • The Black Angels - Clear Lake Forest
  • Black Keys - Turn Blue
  • The War On Drugs - Lost in the Dream
  • Hurula - Vi är människorna våra föräldrar varnade oss


    Låtar:



    • The War on Drugs - Red Eyes
    • Zhala - Prophet
    • alt-J - Nara
    • The Brian Jonestown Massacre - Vad Hände Med Dem
    • Father John Misty - Bored in the USA - Lika stämningsfull som valfri Fleet Foxes låt-
    • Lykke Li - No Rest For The Wicked/Just Like A Dream
    • Interpol - My Blue Supreme
    • Hurula - Stockholm Brinner
    • Les Big Byrd - Back To Bagarmossen
    • Foo Fighters - Outside
    • Bass Drum Of Death - Left For Dead
    • Death From Above 1979 - Right On, Frankenstein!

    Spelningar:

    [*]The Knife - Annexet

    [*]Goat - Berns

    [*]Bass Drum of Death - The Ballroom

    [*]Hurula - Popaganda/Debaser Medis

    [*]Kindness - Popaganda

    [*]Twin Shadow - Popaganda

    [*]Queens Of The Stone Age - Way Out West

    [*]Arcade Fire - Gröna Lund, Trots strömavbrott så fortsätter dom acapella och får med sig ett fullsatt Grönan

    [*]Pixies - Gröna Lund

    [*]Peter Morén (och en från shout out louds som jag inte vet vad han heter) Södra Teatern, vi gick in för en bira och helt plötsligt går dom upp på scenen och gör en akustisk spelning, grymt bra.

    [*]Håkan Hellström - Ullevi, egentligen var spelningen som vilken Håkan-spelningen som helst, men stämningen var fan bland det bästa jag vart med om.....

    [*]Nine Inch Nails - Hovet

    Årets "moment":

    Jag och mina vänner var på F12 i Sthlm, träffade en tjej, gick hem till henne, hon bodde i centrala Sthlm, på morgonkvisten när jag skulle jag hem......gick ut ur porten i Vasastan, tog på mig hörlurarna och började traska, solen var på väg upp och i höjd med centralbron vid slottet mot Gamla Stan så kommer "Hurula - Stockholm Brinner" på, svårt att förklara men då mådde jag bra på nått sätt....

Redigerad av Kiedis
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Lost-in-the-Dream_1262734_7.png

The War on Drugs - Lost In The Dream

Lite konstigt att jag inte lyssnat mer på den här egentligen då jag tyckte den var riktigt jävla svinbra. Inte fastnat för rock så här hårt på länge. Väldigt mycket influenser från 80-tals rock. Tycker jag hör Dire Straits, Fleetwood Mac, Dylan m.fl. Det är något väldigt opretentiöst med den här skivan som jag diggar.

Favoritlåtar: Red Eyes, Under The Pressure

Jag har upptäckt ett antal riktigt bra plattor från 2014 bara under tiden som gått sedan jag sammanställde min lista (typiskt). Den här en av de bästa av dem (tillsammans med Hurula, Moose Blood och The Hotelier). Köper en ny vinylspelare imorgon. Har Bengans fått in den här plattan så kommer den få äran att inviga spelaren smile_1181703_0.gif

Edit: Uppdaterade listan.

Redigerad av Adriian
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...