Jump to content

Ny laptop, så småningom


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Nu är jag väldigt segt ute men vill bara tillägga att jag har haft min Acer V5-573G i över ett år och jag är fortfarande förvånad hur bra prestandan är. Köpte den på rea för ca 4500kr och den är mer än duglig för det mesta!

Prestandan, den otroligt snygga designen, tunnheten, baklysta tangentbordet och allt är bara perfekt tycker jag.

Vart har man fått ryktet om att Acer är dåligt? Har provat googlat men hittar inget direkt negativt som verkar vara ett problem på alla datorer, utan mer för vissa modeller, som med allt som finns på denna planet.

Kan någon förklara varför Acer är "hatat"? För priset de ger så tycker jag att prestandan är grym.

Edit: Okej, en negativ sak som jag kom på var att den låter lite väl mycket, men vad förväntar man sig när laptopen inte ens är 1 cm tjock?

De är (vari alla fall) ofta väldigt dålig byggkvalité men billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Jag är i samma sits som Henkibojj nu och har börjat snegla på laptops. Jag är även sugen på en SSD, finns det några vettiga alternativ?

Antagligen finns det väl en hel del, men mycket beroende på vad för slags bärbar du vill ha. Är det tex en ultratunn bärbar finns dess bara med SSD, är det å andra sidan en speldator á 7000kr så är det mer sällsynt, med det lär ju finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen finns det väl en hel del, men mycket beroende på vad för slags bärbar du vill ha. Är det tex en ultratunn bärbar finns dess bara med SSD, är det å andra sidan en speldator á 7000kr så är det mer sällsynt, med det lär ju finnas.

Det är det sistnämnda som lockar lite mer isåfall. Jag antar att det bara är positivt med SSD när det kommer till bärbara datorer, varför skulle en vanlig HDD vara bättre även om det nu är en speldator?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det sistnämnda som lockar lite mer isåfall. Jag antar att det bara är positivt med SSD när det kommer till bärbara datorer, varför skulle en vanlig HDD vara bättre även om det nu är en speldator?

Tror han menar att det inte ryms en SSD i 7000-kronorsbudgeten ifall datorn har ganska schyssta specs i övrigt.

Så, apropå det, hur mycket är du villig att betala?

Edit: Det verkar vara väldigt få bärbara som har mer än 8 GB i ram...

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror han menar att det inte ryms en SSD i 7000-kronorsbudgeten ifall datorn har ganska schyssta specs i övrigt.

Så, apropå det, hur mycket är du villig att betala?

Edit: Det verkar vara väldigt få bärbara som har mer än 8 GB i ram...

Ah, jag förstår. Det låter rimligt. Jag spekulerar bara nu så pris är inte satt än om man säger så, det hade dock varit trevligt att kunna hålla det relativt lågt såklart. Finns det däremot något riktigt bra som är värt pengarna så kan jag ju tänka mig att betala desto mer.

Jag har sneglat en del på Apples datorer i 12000-kronorsklassen men det verkar som att man kan få mer ut av en PC till samma pris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det sistnämnda som lockar lite mer isåfall. Jag antar att det bara är positivt med SSD när det kommer till bärbara datorer, varför skulle en vanlig HDD vara bättre även om det nu är en speldator?

En HDD är billigare och rymligare, bara den orsaken.

Tror han menar att det inte ryms en SSD i 7000-kronorsbudgeten ifall datorn har ganska schyssta specs i övrigt.

Så, apropå det, hur mycket är du villig att betala?

Edit: Det verkar vara väldigt få bärbara som har mer än 8 GB i ram...

Varför skulle du vilja ha en bärbar med mer än 8 GB ram? 8GB tycker jag låter helt rimligt och det kommer definitivt att räcka hela datorns livslängd.

Ah, jag förstår. Det låter rimligt. Jag spekulerar bara nu så pris är inte satt än om man säger så, det hade dock varit trevligt att kunna hålla det relativt lågt såklart. Finns det däremot något riktigt bra som är värt pengarna så kan jag ju tänka mig att betala desto mer.

Jag har sneglat en del på Apples datorer i 12000-kronorsklassen men det verkar som att man kan få mer ut av en PC till samma pris.

Jag skulle säga att datorer med SSD kanske ligger 1000 kr högre i prisklass jämför med en dator utan SSD. Så dyrt behöver det inte vara. Observera att jag bara spekulerar nu men det borde vara så enligt mina erfarenheter.

Jag skulle rekommendera att lägga ut ca 7000-9000 på en speldator. Dyrare än så är risken stor att det blir en släpbar dator som drar sjukt mycket ström. Om du inte hittar en ultratunn bärbar som klarar spel, dessa brukar vara en hel del dyrare än tjocka motsvarigheter.

Typ denna

Det mesta andra jag hittade var en liten SSD (24GB) med en stor HDD. Det här letade jag på.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kanske det är helt okej med en SSD-hybrid, eller? SSD-diskar brukar inte rymma så mycket om man vill hålla sig i lägre prisklasser, så det kanske vore ett alternativ. Men vad vet jag.

--

Jag har haft min Lenovo Y50-70 i ett par månader nu och jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Speciellt med det osannolika priset jag fick - 7490 för i7-modellen var ju ett riktigt kap. Men PgDn-knappen i övre högra hörnet lossnade på den jag köpte eftersom plastbrickan undertill var trasig i fästet. De bytte ut den mot en helt ny (hoppas de inte skrotade den gamla) och sen dess har jag inga problem.

Nackdelar med datorn:

- Batteritiden är inget vidare. Lenovos Energy Manager visade sig inte vara nåt annat än ett flashigt UI för Windows egna energischeman, så det är en del pillande för att få lägena Nedladdning, Energispar, Balanserat och Högprestanda att göra det de faktiskt påstår sig göra. Avstängningstimers här, skärmsläckning där, processorkraft här, kraft för trådlöst nätverk där. Allt sånt måste manuellt redigeras i Kontrollpanelen för alla fyra lägen och dubbelt upp om det ska bete sig annorlunda med batteri kontra nätdrift.

Högprestanda ger två timmars batteritid, ungefär, med nätverk. Går man till andra änden kan Energispar ge tolv timmar utan WLAN, med mörk skärm och kraftigt nedklockad processor (ca 30% kapacitet).

Å andra sidan, hur ofta är man helt strandad utan elnät och behöver en högpresterande dator i mer än två timmar? En tågresa på tre timmar spenderas väl inte till kraftfull gaming och behöver man surfa eller ordbehandla duger de andra lägena gott och väl i fyra-fem timmar. Bättre är bra men inte nödvändigt.

- Det finns ingen Mute-knapp utan man får se till att sänka volymen i 2 sekunder för att komma till ett stopp. Märkligt med tanke på att de har så många andra Fn-funktionsknappar som inte alls behövs.

- Fläkten är igång rätt mycket. Lyckligtvis är det mer ett sus än en ton, men som beskrevs i första videon jag postade hade de kunnat använda hörn-"ventilerna" till att faktiskt ventilera och inte bara se snygga ut.

- Kylningen har sitt intag på botten av datorn och jag är inte helt säker på att gummiblocken som ska ge datorn luftutrymme är tillräckliga. Jag borde skaffa en extern kylplatta, åtminstone för gaming då den kan bli rejält varm undertill. Att intaget är undertill betyder också att man inte kan ha datorn i knät, eftersom man då stryper lufttillförseln och gnager av bomull från byxorna som sätter sig i moderkortet. Man får sitta skräddare och se till att det alltid finns fri luft.

- Knapparna, som sagts i videos, gör att det kan vara lite svårt att skriva. Eller, inte skriva faktiskt, för jag sitter och skriver hela detta meddelande utan att misslyckas. Det är snarare regionen åä-¨' samt inte minst piltangenterna och NUM0 NUM, som är väldigt svåra att hantera. Det finns inte mycket fingerguidning här så man hamnar ofta till höger i raden när man istället ville åka nedåt i kolumnen.

- Skärmen, som sagts i flera videos, är inte tillräckligt bra. Det är många gånger som jag sitter och behöver vinkla skärmen för att ett vanligt textdokument visas som grått i överkant, vitt i botten och svart i mitten. Flertalet PDF-dokument har varit riktigt jobbiga att läsa och någon förbättring går inte att få utom att zooma längre in än man önskar. Färgåtergivningen är också rätt dålig och ger ett ganska matt intryck. Vore jag mer kräsen skulle jag byta ut skärmen, men jag lägger inga jättepengar på att läsa textrad 1-3 samt 24-26 lika bra som 10-20. Men märkligt är det. Att titta på skärmen från sidan är helt uteslutet.

- Musplattan är inte heller optimal, men jag har heller inte bråkat alltför mycket med den. De enda multitouchgrejer jag gör är att scrolla, och även om jag skulle vilja ha blindzoner för vänster- och högerknapparna så har jag inte brytt mig om att leta ihjäl mig efter moddar där heller.

Allt som allt en riktigt bra dator för det pris jag lagt, men är man hardcore finns det flera saker att förbättra och då klättrar man nog också över 10k-strecket.

Stort tack till Kebab för tipset på Webhallen! :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...