Jump to content

RUT-avdrag


Kebab
 Share

Recommended Posts

Ärligt talat ska städare för privata bostäder inte behöva existera. Det ligger i en vuxen människas ansvar att plocka upp sin egen skit, och ifall man jobbar så mycket att man inte har tid att hålla rent i sitt hem så kanske man ska omprioritera sina sysselsättningar.

Med liknande logik kan man säga att alla borde odla grönsaker och slakta sitt eget kött, istället för att handla mat i affären.

Det handlar om bekvämlighet. Man betalar för att slippa göra saker. Rika människor kommer aldrig att börja städa sina hem - det är bara att glömma. RUT-avdraget ökar möjligheterna för vanliga svenssons att få städhjälp om de så vill. Det är en bra sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bättre än inget alls. Principiellt tycker jag förstås att staten borde sänka skatter och avgifter inom de flesta branscher, men det är en utopisk tanke. I de branscher som berörs av RUT- och ROT-avdragen (dvs städning, bygg osv) förekommer det mycket svartjobb och det här är åtminstone ett sätt att försöka åtgärda det, samtidigt som man förbättrar företagens villkor.

Problemet med i alla fall ROT är ju att folk fuskar ännu mer istället. Du har kanske hört att det blir billigare om man "ger bort" själva produkterna gratis och tar 5000 kr/h för installationen. Jobben blir ju vita, till bekostnad av seriösa företag och till bekostnad av statens skattepengar då mer pengar går åt till att betala ut oseriös ROT.

RUT, vart jag antar det inte finns mycket materialkostnader blir det ju vita jobb i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med i alla fall ROT är ju att folk fuskar ännu mer istället. Du har kanske hört att det blir billigare om man "ger bort" själva produkterna gratis och tar 5000 kr/h för installationen. Jobben blir ju vita, till bekostnad av seriösa företag och till bekostnad av statens skattepengar då mer pengar går åt till att betala ut oseriös ROT.

RUT, vart jag antar det inte finns mycket materialkostnader blir det ju vita jobb i alla fall.

Statens egna problem att dom inte har noggrannare koll på deras egna påhitt. Om du är hantverkare och ska göra ett jobb hos en kompis så försöker man ju givetvis ge "kompispris". Om du då, utan att göra något olagligt (vilket svartjobb är och som alla hantverkare gjorde hela tiden innan ROT kom) kan få din kompis att bara betala halva kostnaden av ditt arbete, men du fortfarande får fullt betalt, skulle du inte också göra så då? Jag betvivlar ju att du däremot skulle göra samma sak till hundra kunder i rad som du inte känner, bara för att vara snäll. Så ditt problem är så litet då det i princip bara används i fall där personer känner varandra och i slutändan är det fortfarande bättre än svartjobb för båda parter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Statens egna problem att dom inte har noggrannare koll på deras egna påhitt. Om du är hantverkare och ska göra ett jobb hos en kompis så försöker man ju givetvis ge "kompispris". Om du då, utan att göra något olagligt (vilket svartjobb är och som alla hantverkare gjorde hela tiden innan ROT kom) kan få din kompis att bara betala halva kostnaden av ditt arbete, men du fortfarande får fullt betalt, skulle du inte också göra så då? Jag betvivlar ju att du däremot skulle göra samma sak till hundra kunder i rad som du inte känner, bara för att vara snäll. Så ditt problem är så litet då det i princip bara används i fall där personer känner varandra och i slutändan är det fortfarande bättre än svartjobb för båda parter.

Du har inte förstått det hela. Man säger att material är arbetstid och får alltså rotavdrag på material också. Det blir alltså billigare för kunden men hantverkaren får samma betalt. Detta leder till att de som fuskar får mer kunder. Detta börjar bli ett väldigt utbrett problem för seriösa företag.

Här tar Uppdrag granskning upp problemet. När de fick offerter av slumpvis valda företag så sysslade 50% med fusket. Det kan man ju inte kalla för något litet problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte förstått det hela. Man säger att material är arbetstid och får alltså rotavdrag på material också. Det blir alltså billigare för kunden men hantverkaren får samma betalt. Detta leder till att de som fuskar får mer kunder. Detta börjar bli ett väldigt utbrett problem för seriösa företag.

Här tar Uppdrag granskning upp problemet. När de fick offerter av slumpvis valda företag så sysslade 50% med fusket. Det kan man ju inte kalla för något litet problem.

"Statens egna problem att dom inte har noggrannare koll på deras egna påhitt"

Får citera mig själv antar jag. Om det inte är någon som kollar över det och varken kund eller företag går back på det, varför skulle dom sluta göra det?

Det som måste ske är ju helt enkelt lagstadgade priser på varor, sen får arbetskostnaden bli vad den blir. Sen har du inte mer än 50.000:- om året per person i ROT, så det är inga miljonaffärer du kan fippla med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...