Jump to content

Undervattensfoto


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Åhoj, landkrabbor!

Jag ska på snorklingsresa i mars och jag kom just på att en kamera vore väldigt trevligt att ha med sig. Jag har hittat ett väldigt budgetartat alternativ, nämligen en påse och inget annat.

http://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/vattenskydd/undervattenshus/dicap-wp300/113115.4680/

Det alternativet litar jag inte på, plus att min Canon Ixus-80 inte på nåt sätt är anpassad för undervattensfotografier. Istället letar jag på Prisjakt efter sökkriterier Foto -> Kompaktkamera -> Kryssa i Vattentålig 4 meter och GPS eftersom jag tycker det vore väldigt synd att inte veta var bilderna är tagna när vi ska båtluffa så mycket.

Priserna varierar mellan 1600 och 3600 kronor, och bästa alternativet verkar vara denna:

1637875_1257263_1.jpg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1637875

Är det någon som har erfarenhet av undervattensfoto? Är denna bra? Den hade högst rankning (nr 6, utsållat) av sökresultaten. Tips för lämplig kamera och fototips i allmänhet vore väldigt välkomna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fotade med en Olympus Tough TG-2, den gav helt acceptabla bilder under vattnet. Det dryga är att som kamera är den inte jättebra, man får offra lite sånt för att kunna vara under vattnet. Fokusen blev ofta konstig om man filmade, så man fick zooma lite in och ut för att den skulle ta om den. Inget alternativ att justera för hand. Såna där saker irriterade mig, men i överlag blev bilderna fina om man fick till inställningarna och ljuset rätt!

Tänk på att skölja av kameran under färskvatten efter att du varit i saltvatten bara, annars får du en hinna på linsen som är stört irriterande!

ZqvJZEo_1257268_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag har Nikon AW110 och den är fantastisk!

Letade i flera månader efter den ultimata undervattenskameran och jämförde allihop underflera månader och flera besök till butikerna för att känna och klämma och test fota. TG-2 var alternativet, men den kändes inte lika bra och bilderna blev aningen suddigare.

Säger som på prisjakt:

"Perfekt Finns ingen mer kompetent kamera." - IamDavej (jag)

Skärpan är överlägsen konkurrenterna och GPS, mobil-styrning, höjdmätare, karta, GPS osv utöver 16Mpix och FullHD video + slow-mo, gör den helt fantastiskt bra!

Jag kan bifoga lite bilder ikväll när jag kommer hem. happy_1182248_0.gif

Har haft den i 1 år nu och den klarar såväl sötvatten som saltvatten. Har slängt den i havet och i poolen många gånger!

Köpet den för 2500 kr, och min mor köpte den också för 1 månadsen för 2300 kr på min rekommendation.

NU kostar den 1900 kr (Köp innan det blir sommar och butikerna höjer på vattentäta populära kameror igen, vilket är av stor risk)

EDIT: ...oooooch där gick priset upp 100kr! :lol:

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...