Jump to content

Uppgradering utav datorn!


iweX
 Share

Recommended Posts

Hej! Nu är det så här att jag märker att min dator börjar bli lite seg (Mest hårddisken så jag antar det är det jag behöver köpa nytt). Jag har byggt ihop den själv & allting fungerar klockrent och har gjort det!

Jag har ca 1~2k att lägga ut just nu, kanske lite mera beroende på vad ni tycker!

Datorn ser ut så här just nu;

Nätagg;Corsair HX 650W PSU

Hårdiskar; Samsung SpinPoint F2EG 1TB + Extern hårddisk (SSD vore nice imo)

Prolle;Intel® Core? i5-2500 Processor

Grafikkort;ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

Modekort;MSI P67A-G45 B3, Socket-1155

jag har åtta GB ram minne också så det är lugnt. Vad borde jag köpa först? Hårddisk+Grafikkort eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ju inte mycket förbättring om du ska trycka in en SSD och grafikkort i 2000kr.

SSD är en skön förbättring och en 120gig går lös för 700~kr nu (Kingstons)

GPU skulle jag gärna lägga 2-2.5k på enbart. Finns sjukt prisvärda i den klassen nu (280x 3gb vilken version man nu trivs bäst med)

Jag lirar samma processor och med grafikkortet som jag tipsa om så kommer du kunna köra med AMD Mantle. Amd mantle gjorde så jag kunde lira all high 4xmsaa i BF4 med konstant 60fps. Bortsett från att det fortfarande är i Beta, vilket gör att det finns små problem som att det kommer brutala lags(ner till 5fps i ett par sekunder) ibland. Men det kommer ju patchas.

Men ja.. jag skulle kört på en 120gig SSD om jag var du, sedan vänta lite och tagit ett 280x när jag hade råd!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, alltså jag tycker grafiken & allting fungerar klockrent utan det är mest hårddisken som jag märker är sjuukt segt. Det är la kanske bättre att först köpa en SSD & sen ett grafikkort för ~2k?

Exakt, börja med SSD. En otrolig upplevelse! Har det till både min stationära och min laptop. Once you go SSD, you'll never go back!

När det gäller grafikkort så skulle jag rekommendera att köra ett Nvidia kort, jag har kört med ATI/AMD förut och har sådanna brutala problem med drivrutiner och överhettningar. Har även ett flertal polare som kör AMD-kort och de har extrema problem också. Jag kör på ett GeForce 670 och maxar allt i min väg. EVGA GeForce 670 går för 2.2k just nu.

Efter grafikkort så skulle jag också säga att du ska uppgradera dig till i7 4xxx-serien, om nu inte något ännu bättre har kommit ut tills du ska köpa processor. Bytte ut min i5 3450 till en i7 4770k och märker av en otrolig skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter grafikkort så skulle jag också säga att du ska uppgradera dig till i7 4xxx-serien, om nu inte något ännu bättre har kommit ut tills du ska köpa processor. Bytte ut min i5 3450 till en i7 4770k och märker av en otrolig skillnad.

För guds skull, köp inte en i7:a om du ska spela. Skillnaden mellan i7 och i5 är i princip marginell när det kommer till spel, vissa spel presterar till och med sämre med Hyper Threading (det som i7:an har). För ca 1000kr mer får du som bäst 10% mer prestanda , sjukt ovärt.

(Med bara spelade i fokus)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För guds skull, köp inte en i7:a om du ska spela. Skillnaden mellan i7 och i5 är i princip marginell när det kommer till spel, vissa spel presterar till och med sämre med Hyper Threading (det som i7:an har). För ca 1000kr mer får du som bäst 10% mer prestanda , sjukt ovärt.

(Med bara spelade i fokus)

Tack för hjälpen, det jag huvudsaken ska göra är att just spela så med det du skrev i tanke så blir det nog ingen i7:a i varje fall. Spendera ~2k för att få 10% bättre prestanda känns lite "meh" och då köper jag hellre någonting annat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För guds skull, köp inte en i7:a om du ska spela. Skillnaden mellan i7 och i5 är i princip marginell när det kommer till spel, vissa spel presterar till och med sämre med Hyper Threading (det som i7:an har). För ca 1000kr mer får du som bäst 10% mer prestanda , sjukt ovärt.

(Med bara spelade i fokus)

Är du skön eller?

Fick en prestanda boost med över 30 FPS i alla spel jag har testat (100+ fps i Minecraft, 40+ i Arma 2 och 3, 60+ i CS:GO, 40+ i Battlefield 3 osv.) I dagens läge finns det så mycket fysik i spel som behövs räknas ut konstant hela tiden att din CPU gör stor skillnad. Sedan om det kanske är sämre med Hyper Threading har jag aldrig hört talats om så det kan jag inte säga något om men jag garanterar att det gör stor skillnad.

Benchmarking i5 2500k vs i7 4770k

Visst, processorn kostar en tusenlapp mer men det är det värt kan jag säga. Men iweX, gör som du vill, vare sig du skaffar en i7 eller inte så kommer du märka en bra stor skillnad genom att byta grafikkort och hårddisk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är du skön eller?

Fick en prestanda boost med över 30 FPS i alla spel jag har testat (100+ fps i Minecraft, 40+ i Arma 2 och 3, 60+ i CS:GO, 40+ i Battlefield 3 osv.) I dagens läge finns det så mycket fysik i spel som behövs räknas ut konstant hela tiden att din CPU gör stor skillnad. Sedan om det kanske är sämre med Hyper Threading har jag aldrig hört talats om så det kan jag inte säga något om men jag garanterar att det gör stor skillnad.

Benchmarking i5 2500k vs i7 4770k

Visst, processorn kostar en tusenlapp mer men det är det värt kan jag säga. Men iweX, gör som du vill, vare sig du skaffar en i7 eller inte så kommer du märka en bra stor skillnad genom att byta grafikkort och hårddisk. :)

men...hur kan du ens jämför 2000 seriens i5 med 4000 seriens i7 som länken gör?!?

Dessutom uppgraderade du från 3450 till 4770 vilket inte heller är så rättvist. Dels är klockfrekvenserna högre, ca 10%, dels är arkitekturen ca 5% bättre och dessutom är turbon lite högre på 4770. Detta gäller dock på typ alla i 4000 serien. Så direkt där så är det en ökning på 15% som BARA beror på att du gick från en äldre processor.

Vilka speltester du än kollar på, tex http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/14#pagehead ger sig svaret, i7 är inte bättre i spel. Det är mest på grund av spel inte använder sig av mer än 4 kärnor. Tyvärr kan du känna dig rätt blåst på dina 1000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men...hur kan du ens jämför 2000 seriens i5 med 4000 seriens i7 som länken gör?!?

Dessutom uppgraderade du från 3450 till 4770 vilket inte heller är så rättvist. Dels är klockfrekvenserna högre, ca 10%, dels är arkitekturen ca 5% bättre och dessutom är turbon lite högre på 4770. Detta gäller dock på typ alla i 4000 serien. Så direkt där så är det en ökning på 15% som BARA beror på att du gick från en äldre processor.

Vilka speltester du än kollar på, tex http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/14#pagehead ger sig svaret, i7 är inte bättre i spel. Det är mest på grund av spel inte använder sig av mer än 4 kärnor. Tyvärr kan du känna dig rätt blåst på dina 1000 kronor.

Skumt när jag sitter med bevis rakt framför mig vilken skillnad det blev, men du kan ju bo kvar i din lilla bubbla.

Sen när skulle vi inte jämföra 2xxx i5 serien med 4xxx i7 serien? Jag skrev klart och tydligt att det skulle vara värt att kanske uppgradera datorn med en ny processor, och då gav jag förslaget på en i7. När man väl är igång och ska uppgradera en dator, varför inte bräsa på lite? Tar man det med mellanrum kan man få grymma grejer inom en längre period. Varför uppgradera sig till en i7? För att vara säker i flera år framöver. Tvekar inte en sekund på att jag köpte en i7 över min i5. Mitt förslag är att köra en i7 när man väl ska uppgradera sig. Annars kan han lika gärna hålla sig kvar på sin i5:a när man tänker såsom du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skumt när jag sitter med bevis rakt framför mig vilken skillnad det blev, men du kan ju bo kvar i din lilla bubbla.

Sen när skulle vi inte jämföra 2xxx i5 serien med 4xxx i7 serien? Jag skrev klart och tydligt att det skulle vara värt att kanske uppgradera datorn med en ny processor, och då gav jag förslaget på en i7. När man väl är igång och ska uppgradera en dator, varför inte bräsa på lite? Tar man det med mellanrum kan man få grymma grejer inom en längre period. Varför uppgradera sig till en i7? För att vara säker i flera år framöver. Tvekar inte en sekund på att jag köpte en i7 över min i5. Mitt förslag är att köra en i7 när man väl ska uppgradera sig. Annars kan han lika gärna hålla sig kvar på sin i5:a när man tänker såsom du gör.

Fast det är du som är i en bubbla. Det är klart att en i7:a är bättre och du har inte gjort ett dåligt köp. Men det är svårt att motivera någon att köpa något annat än en i5:a när datorn främst används till spel och surf. Läste du ens recensionen? Skillnaden mellan i5 och i7 i spel är så gott som obefintlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det är du som är i en bubbla. Det är klart att en i7:a är bättre och du har inte gjort ett dåligt köp. Men det är svårt att motivera någon att köpa något annat än en i5:a när datorn främst används till spel och surf. Läste du ens recensionen? Skillnaden mellan i5 och i7 i spel är så gott som obefintlig.

Jag läste recensionen och jag vet själv vilken skillnad det blev.

Sedan skrev inte iweX från början att den skulle mest användas till spel utan han beskrev ingenting, därför nämnde jag i7 serien. Rent förslag, sedan efter att Kobbe kom och började diskutera spel så nämnde jag exakt hur min upplevelse blev och vilka resultat jag fick. Jag står fast vid att man får en stor skillnad mellan i5-i7. Majoriteten skulle nog inte välja i7 över i5 om skillnaden vore minimal.

Både i5 och i7 håller hög standard, det kommer att skilja sig större i framtiden, om något år (om ens det) med de senare spelen som kommer. Sedan vet man ju inte vad iweX kommer hitta för skojsigt att leka med lite senare.

Allt jag ville rekommendera var en i7 4770k bara för att jag gick från i5 serien till i7 och märkte en enorm skillnad. Den bubblan jag lever i isåfall obefintlig. Om jag inte hade sålt mina gamla delar hade jag gladeligen skapat bevis på skillnaden. Jag vill inte argumentera eller diskutera detta för att det kommer bara gå runt i cirklar, jag rekommenderade det enbart för att försöka hjälpa honom med ett beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt både 4670k och 4770k och kan ärligt talat inte säga att jag märkt någon prestandaskillnad vid användning.

Det enda tillfällena jag faktiskt märkt någon som helst skillnad är vid två situationer:

1. Vid kassan när det var dags att betala

2. Benchmarking och långa renderingar (timmar) av mjukvara som kan använda sig av multicore och hyper threading.

En okunnig person vill gärna påstå att Hyper Threading kan i framtiden bidra till bättre prestanda vid gaming. Men tänk då på att Hyper Threading redan funnits i 10 år.

Utöver det fungerar Hyper Threading endast effektivt vid beräkning av konstant, förbestämd information, till exempel en stor videofil som redan finns skriven på disk.

tl;dr

Med hjälp av min uppfattning på hur du lagt upp din budget kan jag bara säga:

Behåll din 2500, köp en SSD.

/tl;dr

För när det väl är dags att byta CPU så kommer du behöva byta moderkort ifall du vill ge dig in på Haswell (aka 4000-serien)

Om du absolut känner att du vill ha en ny CPU därtill så behöver du inte gå över i5 4670k.

Prestanda per krona: i5 4670k

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har läst lite till & även om I7:an är bra så är den ingeting för mig. Jag håller inte på med varken filmer eller större program (Tex PS) så jag klarar mig alldeles utmärkt med I5:an. Speciellt då jag oftast bara spelar spel, ser på film alternativ skriver någon uppsats kanske.

--

Men i vilket fall som helst, det var ett tag sen jag formaterade om en dator & jag minns inte riktigt vad jag borde spara på en extern HDD.

Grafikkort's drivrutiner, moderkort & nätverkskort antar jag, något mera?

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skumt när jag sitter med bevis rakt framför mig vilken skillnad det blev, men du kan ju bo kvar i din lilla bubbla.

Sen när skulle vi inte jämföra 2xxx i5 serien med 4xxx i7 serien? Jag skrev klart och tydligt att det skulle vara värt att kanske uppgradera datorn med en ny processor, och då gav jag förslaget på en i7. När man väl är igång och ska uppgradera en dator, varför inte bräsa på lite? Tar man det med mellanrum kan man få grymma grejer inom en längre period. Varför uppgradera sig till en i7? För att vara säker i flera år framöver. Tvekar inte en sekund på att jag köpte en i7 över min i5. Mitt förslag är att köra en i7 när man väl ska uppgradera sig. Annars kan han lika gärna hålla sig kvar på sin i5:a när man tänker såsom du gör.

hahaha, gillar folk som inte kan ha fel om produkter de köpt. Jag motsätter mig inte att du fått bättre fps men det mesta av prestandan var inte från att du köpte en i7 utan av att du gick upp en generation av processorer (och bättre turbo).

Säkerheten i en i7 är tyvärr inte så stor, att använda flera kärnor är för det första svårt (jag läser programmering på universitet förresten) och jag har MYCKET svårt att se att spelmarknaden skulle bli bättre på att tråda sina spel, det har inte hänt mycket alls på 5 år. Det allra viktigaste för prestanda är ju självklart grafikkortet men att ha högre klockfrekvenser dessutom bättre än att ha flera trådar.

Att "brässa" på lite ger inte alltid så mycket i datorsammanhang, allra mest prestanda per krona får du om du uppgraderar då och då men inte brässar på varje gång. I det långa loppet vill säga. mellansegmenten ger mest prestanda per krona helt enkelt.

Sedan skrev inte iweX från början att den skulle mest användas till spel utan han beskrev ingenting, därför nämnde jag i7 serien. Rent förslag, sedan efter att Kobbe kom och började diskutera spel så nämnde jag exakt hur min upplevelse blev och vilka resultat jag fick. Jag står fast vid att man får en stor skillnad mellan i5-i7. Majoriteten skulle nog inte välja i7 över i5 om skillnaden vore minimal.

Fan vad bra att rekommendera någon till att potentiellt slänga 1000 kr i sjön, men rekommenderar utifrån förutsättningarna..

Vad menar du med att "Majoriteten skulle nog inte välja i7 över i5 om skillnaden vore minimal.", syftar du på att i7:an säljer bättre än i5:an eller argumenterar du mot dig själv?

Sist men inte minst förstår jag inte hur du kan läsa tester som motsäger precis allt du skriver men ändå hålla fast vid din åsikt, funderat på att den kan vara fel? Jag gillar bara inte när folk säger felaktiga saker..

Mina argument var inte om man skulle köpa en ny prolle eller inte bara att en i5 är det man vill köpa om man köper en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har läst lite till & även om I7:an är bra så är den ingeting för mig. Jag håller inte på med varken filmer eller större program (Tex PS) så jag klarar mig alldeles utmärkt med I5:an. Speciellt då jag oftast bara spelar spel, ser på film alternativ skriver någon uppsats kanske.

--

Men i vilket fall som helst, det var ett tag sen jag formaterade om en dator & jag minns inte riktigt vad jag borde spara på en extern HDD.

Grafikkort's drivrutiner, moderkort & nätverkskort antar jag, något mera?

Egentligen det enda viktiga du behöver efter en fräsch ominstallation är nätverkskortets drivrutiner, dvs för LAN alt WLAN.

Därefter kan du ladda ner allt via datorn. Men följ Enhetshanteraren och installera de drivrutiner som visar sig saknas enligt listan där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...