Jump to content

Capture mode


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Sedan R* annonserade ut att de tänker släppa ett CTF-läge har jag varit väldigt nyfiken på hur det kommer funka. Ett ordentligt multiplayerläge fanns redan till PSP i LCS och VCS, men eftersom det inte var online så blev det aldrig att jag fick prova något av alla lägen som fanns. "Get Stretch" gick ut på att komma fram till en limousin och ta den till sin egen bas. Jag antar att det finns ett antal liknande spel i GTAO?

Det jag mest undrar är hur samarbetet funkar. GTAO är ju inte direkt känt för att uppmuntra samarbete. Tvärtom går det för det mesta ut på att skaffa sig egen vinning, till och med i Missions där man egentligen spelar som ett lag mot datorn. Alltid är det någon som tar målfordonet och åker med det för att få mest pengar och RP, och struntar i hur det går för laget.

Har ni provat? Är det roligt? Funkar samarbetet och taktiken bra eller är det likadant som i missions?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat en del men dock bara med VaXXoR. Jag tycker att det för det mesta känns väldigt kaotiskt och ganska obalanserat på de flesta banor jag provat.

Tyvärr stött på en del buggar också som gör det ännu mer obalanserat (kunde inte plocka upp vår bag som en fiende droppat) och vissa som förstör läget helt och hållet (tiden gick ut och det vart draw men ingenting hände, alla bara fortsätte spela. Folk lyckades få mer "poäng" men de räknades inte och matchen blev meningslös.

Buggarna lär väl fixas men trots det känns läget som lite hit or miss. Det är mest frustrerande då folk bara kan ta skydd och campa, eller stå långt bort och snipa. Känns som om det är lika mycket tur som det är taktik.

Kan nog vara kul att köra någon gång ibland om man är ett gäng och möter ett lag med lika mycket spelare, men det lär knappast bli jättepopulärt. Jag kör hellre race och deathmatch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Roligare att spela med spelare man känner och faktiskt ha balanserade lag. När vi lirade igår var det tråkigt. 4vs2 var ganska segt.

Men gillade den vi körde när väskan var ute på bryggan. Men capture bygger mest på lagen man spelar i faktiskt.

Ja det beror rätt mycket på vilka man spelar med, vilka lag det är, vilken bana det är och vilken typ av Capture det är. Har bara provat varje variation ett par gånger så jag har ingen självklar favorit ännu. Gäller väl att lära sig banan och lite taktik också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt inte provat än, men såhär har jag uppfattat speltyperna:

RAID - Klassisk CTF.

Varje lag har varsitt paket. Man vinner genom att ha stulit flest paket från motståndarna vid tidens slut, eller att nå slutpoängen först.

HOLD - Flaggor ute på fältet.

Lagen har inga egna paket, istället finns hur många paket som helst ute på banan. Man kan också åka in i motståndarens bas och stjäla deras tagna paket.

GTA - Fordons-CTF.

Flaggan är ett fordon, inte sällan ett svårstyrt sådant. Det finns bara ett fordon på fältet samtidigt, som ska tas till basen för poäng. Motståndarens färdigfångade fordon kan inte stjälas till egen bas.

CONTEND - Som Hold, fast bara ett enda paket som alltid är på samma ställe. Man kan i detta läge bara stjäla det paket som spawnas, och inte redan tagna paket.

Beträffande Hold och GTA, är det alltid bara ett paket/fordon eller finns det alltid flera? Eller varierar det mellan banorna? :)

Och sen en allmän fråga, upplever ni att det finns något samarbete i GTAO eller är det alltid bara freeroam och jäkelskap? Enda undantaget jag hittills sett är Survival, men där finns det inte mycket möjlighet att jäklas med de andra ens om man skulle vilja. :ermm:

--

Gud, vad jag ville spela LCS multiplayer. Jag trodde ett tag att det var det roligaste de gjort utan att det kunde användas, men jag ser att en hel del grejer finns som bonusgrejer i GTAO:s Freeroam. Wedding list (Simeons bilar) till exempel, eller Hit list (Bounty).

Men jag saknar fortfarande GTA-CTF med varsina bilar som flaggor. Get Stretch borde ha varit rätt kul.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...