Jump to content

Ny datorskärm


IceCandy
 Share

Recommended Posts

Min datorskärm börjar kollapsa. Med all rätt, då den levt ett långt liv med mycket tåg-och bussresor.

Så jag undrar vad som är relevant att bry sig om när jag införskaffar en ny. Jag antar att upplösningen, storleken och sånt där är saker jag borde bry mig om, men ni får gärna fylla i med vad mer jag bör tänka på.

Finns det några märken som är extra pålitliga? Någon specifik skärm som rekommenderas just nu?

Jag tänker att den får kosta max 3000 spänn. Helst mindre, men finns goda anledningar så kan jag spotta ur mig 3 lök. En annan sak som är lite tråkigt är att jag dessutom inte vill köpa en för stor skärm. Jag vet inte vad en rimlig storleksgräns vore, men då skärmen kommer behöva åka buss med mig emellan Skåne och Göteborg senare så vill jag inte släpa på någon 50 tums tv-skärm. Det vore dock fly om skärmen var stor nog för att filmupplevelser skall kännas acceptabla. Min nuvarande skärm ligger på pinsamma 17 tum, vilket dock varit bra eftersom den blivit min reseskärm. Den har följt med mig på alla lan och alla tillfälliga boenden, och den har hållit i 8 år.

Vanligtvis har jag suttit med en 32 tums tv-skärm med dålig upplösning, så samtidigt som jag vill ha en skärm som inte är för otymplig vill jag ändå ha en som känns som ett bättre val än den gigantiska tv-skärmen där hemma.

Några förslag?

Edit: Jag har ett Geforce GTX560 ti om det gör någon skillnad.

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BenQ har jag alltid kunnat lita på över 2000 kr-klassen. Mycket bra byggkvalité utöver en redan bra skärm. Konstigt nog äger jag i dagsläget ingen.

Nu ser istället min setup så här:

Mittenskärm: http://www.oc.nu/eizo-foris-fs2333-23-full-hd-hdmix2-ips-3-4ms.html

Höger och vänster sida: https://www.inet.se/produkt/2204884/acer-23-b235hlbbidr-led-ips

Acer-skärmarna är inte lika bra som Eizon, absolut inte.

Jämför jag vita ytor så kan Eizon ge helt kritvit färgåtergivning, medans Acern är lite åt krämvit.

Men det är inget jag skulle lägga märke till på Acern om jag inte haft Eizon bredvid. Så det är väl egentligen upp till dig hur viktigt det är med en bra skärm.

Slutsats:

Om du vill ha bra flyt, kort responstid och grym färgåtergivning så kan jag varmt rekommendera Eizon.

Det låter som att du bär runt på skärmen rätt ofta, och då är det ett plus i kanten för Eizon som är extremt robust, och har tillomed ett bärhandtag ^_^

best_1251846_0.jpg

Om inlägget jag nyss skrev är väldigt osammanhängade så beror det på att jag vaknade just..

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...