Jump to content

Stationär dator med ljudrendereringsförmåga


Jazz
 Share

Recommended Posts

Hej!

Eftersom det finns så måmga fantastiska sajtare med anmärkningsvärda kunskaper vore det supernajs om någon ville lägga typ 10 minuter på att plocka ihop ett kit baserat på följande preferenser:

Datorn skall i första hand användas för musikproduktion vilket betyder långa rendereringsprocesser och mycket arbetsminne som går åt vid användning av pluggar.

Inga tidigare komponenter finns.

Inget behov av komponent som kan läsa från skivor.

Bra kylning, hellre tyst än billigt (vattenkylning?) ...

OS på SSD-disk och en vanlig SATA på runt tre TB.

Vi bygger själva! Maxtak: 10000 kronor.

Rörande grafikkortet behöver det inte vara något flaggskepp men gärna något som "klarar dagens spel". Belöning i form av en låt, dedikerad till dig!

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trots att jag är långt ifrån Curly-guru så har jag fått lite kläm på sådana här saker i och med att jag själv precis har köpt nya delar. Så jag tänkte att jag kunde ge ett förslag utifrån vad jag vet att många andra skulle ha gett. Problemet är att jag inte lyckas hålla budgeten, så du ska nog inte lyssna på mig trots allt :(

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3815943/jazze

Processor: Intel i7 4770K (ska vara i toppklass när det gäller renderingar och sådant)

Processorkylning: Coolermaster hyper 212 evo (funkar utmärkt ifall man inte är ute efter rejäla överklockningar. Vattenkylning är tydligen inte så tyst som man tror eftersom man ändå behöver fläktar till radiatorn.)

Moderkort: Valfritt med Z87-chipset och 1150-sockel

RAM: Corsair Vengeance LP (vet inte ifall man behöver mer än 8 GB vid musikproduktion. Här finns det nog pengar att spara in)

SSD: Samsung EVO

HDD: Fick inte plats i budgeten (:!!!:)

Grafikkort: GeForce GTX 760 (ska tydligen vara mest bang for the buck just nu och det verkar ofta nämnas gällande datorer med den här budgeten)

Chassi: Fractal Design R4 (mycket hyllat och lätt att bygga i. De medföljande fläktarna är tysta även ifall de inte duger åt användare med krav på högt luftflöde)

Nätagg: be Quiet! Pure power 630W (är likt RAM taget direkt från Sweclockers sommardator. Jag kan inte mycket om nätagg)

Fick som sagt var varken med HDD eller ljudkort (vilket jag antar är viktigt för dig), och du ska absolut inte slänga dig på köpa-knappen innan du har frågat någon annan. Men är rätt säker på att du kommer få ett liknande förslag av andra också!

Edit: Ett förslag med vad jag har fått för mig är AMD:s motpart till 4770K och nu fick jag med HDD under 10 000! Här är jag emellertid ute på riktigt svag is, så Curly får gärna komma och slå mig på fingrarna.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3815950/jazze-amd

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du är en macanvändare så kanske det är lika bra att köpa delar som låter dig köra osx direkt. Självklart kan du köra Windows eller Linux parallellt. http://www.tonymacx86.com/375-building-customac-buyer-s-guide-august-2013.html

Jag har extremt dåliga delar för att köra OSX på. Moderkortet stöds inte överhuvudtaget och hårddisken är en gammal sunk jag plundrat från ett trasigt playstation 3. Ändå går det väldigt snabbt och smärtfritt när os:et väl startat.

Ifall detta låter intressant så råder jag dig att vänta ett par veckor tills dess att Apple uppdaterar sitt datorutbud. De nya Haswell processorerna får nämligen inte officiellt stöd i OSX förrän Apple själva släpper hårdvara som behöver det. Om du inte vill vara lite modig dvs. ;)http://www.tonymacx86.com/379-haswellhelper-enhanced-10-8-4-kernel-now-available.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...