Jump to content

Modem och uppkoppling


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Pratade med min mormor idag och hon frågade mig varför hennes internet alltid lägger av.

Hon har Comhem och använder själva modemet man får med gratis i köpet, eller om det kostar en krona eller vad det är.

Hur som helst, kan man få bättre uppkoppling av att byta ut den där billiga skiten? Hon har ringt men får ändå samma problem.

Kan lägga till att vi också har Comhem och det där modemet man får med, och vi har samma problem. Inte lika ofta, men internet dör eller lägger ner ganska ofta ändå.

Något tips på hur man kan göra? Om det går att förbättra med att köpa något, vad lägger man pengarna på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade med min mormor idag och hon frågade mig varför hennes internet alltid lägger av.

Hon har Comhem och använder själva modemet man får med gratis i köpet, eller om det kostar en krona eller vad det är.

Hur som helst, kan man få bättre uppkoppling av att byta ut den där billiga skiten? Hon har ringt men får ändå samma problem.

Kan lägga till att vi också har Comhem och det där modemet man får med, och vi har samma problem. Inte lika ofta, men internet dör eller lägger ner ganska ofta ändå.

Något tips på hur man kan göra? Om det går att förbättra med att köpa något, vad lägger man pengarna på?

Hon har pratat med ComHem själva alltså?

Min erfarenhet är att de har en hjälpsam kundservice som dessutom kan kolla och ändra inställningar i modemet. Tycker hon ska snacka med dem igen. Om modemet visar sig vara defekt kanske hon kan få ett nytt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hon har pratat med ComHem själva alltså?

Min erfarenhet är att de har en hjälpsam kundservice som dessutom kan kolla och ändra inställningar i modemet. Tycker hon ska snacka med dem igen. Om modemet visar sig vara defekt kanske hon kan få ett nytt?

Håller med. Jag har fått höra mycket skit om ComHem från andra, men jag har bara haft positiva erfarenheter med deras kundtjänst. Har förresten aldrig haft problem med bredbandet heller... Bor i mitt andra ComHem-hus nu och allt funkar klockrent "ur uttaget" så att säga. Modemet/routern är väl inget prestandamonster när det kommer till det trådlösa, men jag har å andra sidan inte gett mig på att mixtra med dess inställningar.

Det är emellertid inte orimligt att tro att modemet är defekt. Har läst om flera på Sweclockers som har pratat med kundtjänsten och fått ett nytt skickat till sig. :) Det går förresten inte att köpa vilket modem som helst på egen hand eftersom ComHem inte har en vanlig nätverkssladd mellan väggen och modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft Com Hem på tre adresser i Stockholmsområdet. På den andra i ordningen var uppkopplingen katastrof, tog två veckor innan de ens fick igång skiten. Tiden därefter försvann uppkopplingen i tid och otid. En tekniker var där och mätte signalstyrkan i uttaget och hade sig. Bodde längst ner och kabeln in i huset kom uppifrån, signalen var helt enkelt för svag. På den första adressen fungerade det felfritt och på den tredje gick det ner kanske en gång i veckan, ibland mer sällan och ibland mer ofta.

Utgår man från mina erfarenheter så skulle pengen satsas på att själva nätet är för svagt, inte modemet. Men man vet aldrig.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...