Jump to content

Manliga vs kvinnliga huvudkaraktärer i GTA-spelen


Mathias
 Share

Recommended Posts

Vaxxor, m.fl: Känner du att din manlighet blir hotad om en kvinnlig huvudroll skulle få göra entré i ett spel? I så fall kan du glädja dig åt att 90% av alla spel på marknaden redan har just dig som man i åtanke, och att du därav har massvis av andra alternativ att välja och vraka bland. Du kan rent av glädja dig åt att spel som faktiskt har tjejer i huvudrollen i många fall är vridna åt ett håll som det manliga ögat är tänkt att uppskatta! Lara Croft blir utsatt för våldtäktsförsök, Samus Aran får sig en ny och klen personlighet och Street Fighter-tjejerna är iklädda string för din skull.

Uppskattar du det inte? Känner du inte att du kan relatera till dessa kvinnor? Du är inte ensam! Det kan nämligen inte jag heller. Istället får jag avnjuta manliga karaktärer i alla former. Vissa är välskrivna och går prima att leva sig in i - andra är helt värdelösa. Men penis har dom ju, och det är väll vad som räknas för såna som dig?

För en kvinna är per automatik en vek och oskuldsfull liten prinsessa, eller en lättklädd primadonna som använder sin sexuella makt för att få sin vilja igenom? Titta bara på Sarah Connor, Kill Bill, April Ryan eller Elaine i dom första Monkey Island spelen!

Mathias: Du undrar varför många saknar en kvinna? Jag tror det kan bero på att många människor är kvinnor. Jag är exempelvis kvinna, och finner det tilltalande att spela som en sådan. Sedan finns det nog en hel del män som faktiskt tycker att omväxling förnöjer.

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaxxor, m.fl: Känner du att din manlighet blir hotad om en kvinnlig huvudroll skulle få göra entré i ett spel? I så fall kan du glädja dig åt att 90% av alla spel på marknaden redan har just dig som man i åtanke, och att du därav har massvis av andra alternativ att välja och vraka bland. Du kan rent av glädja dig åt att spel som faktiskt har tjejer i huvudrollen i många fall är vridna åt ett håll som det manliga ögat är tänkt att uppskatta! Lara Croft blir utsatt för våldtäktsförsök, Samus Aran får sig en ny och klen personlighet och Street Fighter-tjejerna är iklädda string för din skull.

Uppskattar du det inte? Känner du inte att du kan relatera till dessa kvinnor? Du är inte ensam! Det kan nämligen inte jag heller. Istället får jag avnjuta manliga karaktärer i alla former. Vissa är välskrivna och går prima att leva sig in i - andra är helt värdelösa. Men penis har dom ju, och det är väll vad som räknas för såna som dig?

För en kvinna är per automatik en vek och oskuldsfull liten prinsessa, eller en lättklädd primadonna som använder sin sexuella makt för att få sin vilja igenom? Titta bara på Sarah Connor, Kill Bill, April Ryan eller Elaine i dom första Monkey Island spelen!

Mathias: Du undrar varför många saknar en kvinna? Jag tror det kan bero på att många människor är kvinnor. Jag är exempelvis kvinna, och finner det tilltalande att spela som en sådan. Sedan finns det nog en hel del män som faktiskt tycker att omväxling förnöjer.

Känner jag mig hotad? Absolut inte.

Jag tycker om kvinnliga karaktärer i spel. Har gillat kvinnorna i dom tidigare gta spelen och skulle självklart vilja se mer av det. Men tror det finns en anledning till att Rockstar har valt att köra på män som protagonister i GTA spelen.

Som jag skrev förut så ser jag hellre en intressant kvinna som uppdragsgivare eller annan karaktär istället för en protagonist. Tror inte Elizabeta Torres och Catalina hade varit lika intressanta om vi väl spelade som dom. När det gäller huvud protagonisten så är det VI som styr allt den gör, inget med karaktären blir så överraskande.

Om en kvinna är en story karaktär så är det lättare att skriva in henne i spelet och det blir mycket intressantare för spelaren att lära känna den personen. Rockstar kan överraska oss spelare mer genom att skriva in kvinnor i storyn. Jag blev i alla fall chockad av vissa saker som hände när det gäller dom kvinnliga karaktärerna. Hade absolut inte varit samma sak om man spelade personen.

Rockstar har lyckats bra med deras manliga protagonister och därför tror jag att dom håller sig till det för att vara på den säkra sidan. Men vem vet, vi kanske får se en kvinna i framtiden. Jag kommer köpa det spelet också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mathias: Du undrar varför många saknar en kvinna? Jag tror det kan bero på att många människor är kvinnor. Jag är exempelvis kvinna, och finner det tilltalande att spela som en sådan. Sedan finns det nog en hel del män som faktiskt tycker att omväxling förnöjer.

Jag saknar förmågan att leva mig in i saker. Som liten byggde jag gärna saker av lego, men jag lekte aldrig med gubbarna, exempelvis. På samma sätt försöker jag aldrig identifiera mig med karaktärer i spel. Tittar alltid på cut scenes, för att förstå sammanhang och karaktärer, men har aldrig varit speciellt intresserad av, eller sett storheten i en väl sammanhängande story. Jag har inte den egenskapen att fantisera så.

Därför spelar jag lika gärna som kvinna i exempelvis Resident Evil, Tekken och SSX, och reflekterade inte nämnvärt över att det var en kvinna i Tomb Rider. Jag hade gärna lirat som kvinna i GTA också.

Nu är det män, och jag är alltså inte negativ till kvinnliga protagonister, jag skulle bara vilja höra ett exempel på hur spelet hade blivit bättre med en kvinna. Förslag på hur en karaktär skulle kunna vara, som inte hade varit möjligt med en man.

Redigerad av Mathias
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaxxor, m.fl: Känner du att din manlighet blir hotad om en kvinnlig huvudroll skulle få göra entré i ett spel? I så fall kan du glädja dig åt att 90% av alla spel på marknaden redan har just dig som man i åtanke, och att du därav har massvis av andra alternativ att välja och vraka bland. Du kan rent av glädja dig åt att spel som faktiskt har tjejer i huvudrollen i många fall är vridna åt ett håll som det manliga ögat är tänkt att uppskatta! Lara Croft blir utsatt för våldtäktsförsök, Samus Aran får sig en ny och klen personlighet och Street Fighter-tjejerna är iklädda string för din skull.

Uppskattar du det inte? Känner du inte att du kan relatera till dessa kvinnor? Du är inte ensam! Det kan nämligen inte jag heller. Istället får jag avnjuta manliga karaktärer i alla former. Vissa är välskrivna och går prima att leva sig in i - andra är helt värdelösa. Men penis har dom ju, och det är väll vad som räknas för såna som dig?

För en kvinna är per automatik en vek och oskuldsfull liten prinsessa, eller en lättklädd primadonna som använder sin sexuella makt för att få sin vilja igenom? Titta bara på Sarah Connor, Kill Bill, April Ryan eller Elaine i dom första Monkey Island spelen!

Mathias: Du undrar varför många saknar en kvinna? Jag tror det kan bero på att många människor är kvinnor. Jag är exempelvis kvinna, och finner det tilltalande att spela som en sådan. Sedan finns det nog en hel del män som faktiskt tycker att omväxling förnöjer.

Om jag skulle kläcka ur mig: "jag vill inte spela som en kvinna i GTA!", då är jag, enligt dig automatiskt:

1. Sexistisk.

2. Skulle få min manlighet hotad om jag ändå var tvungen att spela som en kvinna.

3. Jag tycker att en kvinna är en "vek och oskuldsfull liten prinsessa", alternativt en "lättklädd primadonna som använder sin sexuella makt för att få sin vilja igenom".

4. Det enda jag bryr mig om när jag spelar alla sorters konsolspel är att jag får spela som en man, och absolut inte en kvinna. "Men penis har dom ju, och det är väll vad som räknas för såna som dig?"

Om jag ska bortse från din mycket absurda och fördomsfulla resonering som du gör undrar jag vad du egentligen menar med "såna som dig". Nu känner inte jag VaXXoR personligen men det enda han har sagt vad jag förstått (om man bortser från ett omsakligt skämt) i denna tråd är att han hellre spelar med en manlig protagonist än en kvinnlig. Och vad fan är egentligen felet med det? Alla har väl rätt till en egen åsikt?

Jag personligen spelare hellre med en medelålders protagonist än en yngre. Är jag då plötsligt emot alla ungdomar enligt ditt resonemang?

Och det komiska i det hela är att du skyller på VaXXoR för att han hellre vill spela som en man, för att några rader senare själv skriva: "Jag är exempelvis kvinna, och finner det tilltalande att spela som en sådan". Men då borde du väl fatta varför VaXXoR hellre vill spela som en manlig?

Och om alla hade resonerat som du så borde väl även du vara sexistisk i och med ditt uttalande. Eller det gäller kanske bara för män?

Fine att du vill ha en kvinnlig protagonist i GTA, det är upp till var och en och jag kan förstå att många kvinnor (och män) som spelar GTA vill ha det. Men att smutskasta alla andra som tycker motsatsen är bara kränkade. Väl mött!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Om jag skulle kläcka ur mig: "jag vill inte spela som en kvinna i GTA!", då är jag, enligt dig automatiskt:

1. Sexistisk.

2. Skulle få min manlighet hotad om jag ändå var tvungen att spela som en kvinna.

3. Jag tycker att en kvinna är en "vek och oskuldsfull liten prinsessa", alternativt en "lättklädd primadonna som använder sin sexuella makt för att få sin vilja igenom".

4. Det enda jag bryr mig om när jag spelar alla sorters konsolspel är att jag får spela som en man, och absolut inte en kvinna. "Men penis har dom ju, och det är väll vad som räknas för såna som dig?"

Om jag ska bortse från din mycket absurda och fördomsfulla resonering som du gör undrar jag vad du egentligen menar med "såna som dig". Nu känner inte jag VaXXoR personligen men det enda han har sagt vad jag förstått (om man bortser från ett omsakligt skämt) i denna tråd är att han hellre spelar med en manlig protagonist än en kvinnlig. Och vad fan är egentligen felet med det? Alla har väl rätt till en egen åsikt?

Jag personligen spelare hellre med en medelålders protagonist än en yngre. Är jag då plötsligt emot alla ungdomar enligt ditt resonemang?

Och det komiska i det hela är att du skyller på VaXXoR för att han hellre vill spela som en man, för att några rader senare själv skriva: "Jag är exempelvis kvinna, och finner det tilltalande att spela som en sådan". Men då borde du väl fatta varför VaXXoR hellre vill spela som en manlig?

Och om alla hade resonerat som du så borde väl även du vara sexistisk i och med ditt uttalande. Eller det gäller kanske bara för män?

Fine att du vill ha en kvinnlig protagonist i GTA, det är upp till var och en och jag kan förstå att många kvinnor (och män) som spelar GTA vill ha det. Men att smutskasta alla andra som tycker motsatsen är bara kränkade. Väl mött!

Feministiska kampen för ett jämställd samhälle är pågående. Vårt samhälle är långt ifrån jämställd, och inte bara i "vardagliga livet", tabloidtidningar, förhållanden mellan människor och på arbetsmarknaden. Ser man till filmer, böcker och spel upprepar sig vissa stereotyper och normer i en evighetsloop. Dessa könsnormativa porträtt och predikningar leder till att vissa människor - som du och VAXXOR - ser denna orättvissa som ett status quo. Ni reflekterar inte över det och ni bryr er tydligen inte om det: den är där, och ni förhåller er till den.

Uppenbarligen stör det er inte. Ni är väl glada över att kunna relatera till 90& av alla protagonister i spel och film. Helt ärligt, varför skulle ni inte vara glada? Film- och spelindustrin gör ju detta för er skull. Lite som att det inte går att visa filmer med intima relationer mellan en svart manlig protagonist och en vit kvinna, eftersom filmindustrin är måna om att "vita män inte ska känna att svarta män tar de vita kvinnorna ifrån dem". Snällt, Hollywood! De tänker på oss och våra behov.

Du och VAXXOR tycker inte nödvändigtvis att kvinnor är veka och oskuldsfulla prinsessor, alternativt lättklädda primodonnor som använder sin sexuella makt för att få sin vilja igenom. Att huvudkaraktären i ett spel har en penis är inte nödvändigtvis det enda som räknas för er. Men ändå lever ni - liksom jag och IceCandy - i ett samhälle som matar våra huvuden med att det endast är dessa egenskaper en kvinna kan porträtteras igenom.

Säg mig: när var senast du såg ett starkt kvinnoporträtt på TV där hon:

a) inte förhöll sig till auktoritära män

B) hade en våldsam styvfar hon gör upp med

c) har en förälder på samma arbetsplats

d) råkat ut för sexuella övegrepp

e) råkar ut för sexuella övegrepp

f) valfritt annat karaktärsdrag som ytterligare befäster en stereotyp könsnormativ idé om "kvinnlighet"?

Dessa exempel på karaktärsdrag skrev jag ner på ca. trettio sekunder. Dessa exempel på karaktärsdrag gäller endast en (1) av de hundratals stereotyper TV- och spelindustrin väljer att modulera sina porträtt efter. Trygga stereotyper som ger det subtila budskapet att kvinnor inte har någon egentlig makt: antingen måste hon förhålla sig till män, eller göra upp med män. Oavsett är makten inte hennes: hon har fått makten, eller måste ta makten. Säg till exempel en film med en kvinnlig protagonist där hon inte "bryts ner" för att sedan "stärka sig själv", allt i relation till hennes manliga hjälte? Denna stereotypa framställning stämmer in på exempelvis Bridget Jones Diary och The Hunger Games, två kvinnliga porträtt som är hyllade för att vara "starka". Men svaret är att de är lika sexistiskt skapta ur en patriarkal kontext som vilken annan dynga som helst. Men det bryr väl inte du och VAXXOR er om? Det är ju nämligen lite svårt att relatera till, som de priviligerade män ni är.

IceCandys "absurda och fördomsfulla resonering" handlar alltså inte nödvändigtvis om dig, men den handlar om vad du i denna diskussion representerar, nämligen: en trångsynt man som inte SER att KVINNOR är i UNDERLÄGE i ett PATRIARKALT SAMHÄLLE där DU är placerad HÖGRE.

Vilket leder oss till följande: vem fan är du att ha tolkningsföreträde? Över nittio procent av alla protagonister - i film så som i spel - är vita män. Du tar dig alltså någon form av rättighet att kalla IceCandy sexist som förslår en alternativ protagonist som representerar 50& av världens befolkning (kvinnor). Då behöver du - och VAXXOR - få lite perspektiv. Eftersom du har inget tolkningsföreträde. Det här är uppenbarligen inte din kamp. Det är en kamp för jämställdhet, där vita manliga protagonister inte står för över 90% av vår film- och spelindustri.

Du begriper uppenbarligen ingenting av vad jämställdhet fösöker uppnå och vad vi lever i för samhälle. För i fall du hade haft minsta nyans i din världsåskådning, skulle du begripa hur enfaldigt och PATRIARKALT TÄNKT det är att du och VAXXOR vill "relatera" till ytterligare en vit, manlig protagonist. Du hade även begripet den oerhörda problematiken i att det inte finns EN ENDA kvinnlig protagonist som INTE är en "vek och oskuldsfull liten prinsessa", alternativt en "lättklädd primadonna som använder sin sexuella makt för att få sin vilja igenom". Huruvida just DU delar in kvinnor i dessa kategorierna eller ej, det skiter jag fullständigt i. Du har fortfarande ingen som helst rätt att beröva någon annans kamp. En kvinnlig protagonist i GTA hade bidragit till ett så mycket rikare samhälle och ett stort steg för film- och spelindustrins könsnormativa indelningar. Snälla, försök att begripa det och ta stolthet i möjligheten att bryta dessa könsnormativa indelningar istället för att understödja dem.

Nu nämnde jag inte ens det där med "manlighet hotad", men jag antar att din manlighet inte är hotad. Varför skulle den? Den är ganska trygg, då världen centrerar kring det priviligerade väsen vi kallar patriarkat. Och grattis, du tillhör det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Det är ett spel, sluta göra det till en så stor sak. Herregud! Vill du inte stötta denna sjuka mansdominerade värd, sluta se film, tv och spela spel då.

Jag säger som jag sa förut, vill hellre ha starka kvinnor som biroller i spelet än att ha en som huvudkaraktär. En stark kvinna som biroll gör mycket mer intryck imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett spel, sluta göra det till en så stor sak.

Nej, debatter om sexism och könsroller ska tas på alla plan, oavsett om det gäller stora omfattade ämnen eller något så trivialt som ett TV-spel.

Jag säger som jag sa förut, vill hellre ha starka kvinnor som biroller i spelet än att ha en som huvudkaraktär. En stark kvinna som biroll gör mycket mer intryck imo.

Jag gillar dig VaXXoR men det är exakt den här typen av uttalande som inte bringar någon substans till debatten över huvud taget. Du måste motivera varför du tycker som du gör, det här är i första hand ett diskussionsforum och i andra hand ett åsiktsforum. Det duger liksom inte att droppa ett imo, varför gör det mer intryck och varför skulle det inte kunna göra ett lika stort intryck som huvudroll? Måste karaktären ha en penis för att du ska kunna relatera till den?

... och i tredje hand ett GTA-forum... lol...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar dig VaXXoR men det är exakt den här typen av uttalande som inte bringar någon substans till debatten över huvud taget. Du måste motivera varför du tycker som du gör, det här är i första hand ett diskussionsforum och i andra hand ett åsiktsforum. Det duger liksom inte att droppa ett imo, varför gör det mer intryck och varför skulle det inte kunna göra ett lika stort intryck som huvudroll? Måste karaktären ha en penis för att du ska kunna relatera till den?

... och i tredje hand ett GTA-forum... lol...

GTA har haft många kvinliga karaktärer och för mig när det kommer till karaktärerna man kommit närmast så är det faktiskt birollerna. Visst man fastnar till viss del för huvudkaraktärerna också men jag tycker själv att birollerna lämnar av sig ett större intryck. Man kommer närmare dom på ett annat sätt.

När det kommer till kvinnor i spel så tycker jag det är roligare att inte känna personerna när vi spelar spelet. Det ger en mer chockerande reaktion när något stort händer i storyn. Gillar när en kvinnlig karaktär gör något man inte förväntar sig.

Kan ta IV t.ex. När

Elizabeta skjuter Manny och hans kamera man

. Om vi hade spelat som henne så hade vi känt hur den karaktären är innan det hände och hade inte get samma intryck.

Samma sak med Catalina från San Andreas. Man visste inte vad som skulle hända eftersom hon var så vild och det gjorde hennes hela karaktär. Och jag tror faktiskt inte det skulle ge samma reaktioner om man spelade som henne i varje uppdrag. Då lär man känna karaktären för mycket.

Det kommer säkert ett GTA i framtiden med en kvinna som huvudroll och kommer självklart spela det spelet också. Men tycker kvinnor blir intressantare när dom skrivs in i storyn som biroller för det blir mer oförutsägbara på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...